Tänavamekk – Võimalusteks valmis Luha tänav

Uue Maailma peatänavad võiksid olla Koidu ja Luha koos keskväljakuga. Ruum on olemas, see tuleks ainult kohendada.

MATS-LAES NUTER

Uue Maailma asumi südant läbib arterina suurepärane Luha tänav, mis kulgeb Pärnu maanteelt kunagise Lutheri mööblivabriku hoone juurest Koidu tänavani. Seda tänavat iseloomustab vähene liiklus, vaikus ja vahelduv arhitektuur, ent seal on ka piisavalt ruumi uute paremate lahenduste jaoks. Viimastega annaks vähendada mõningaid puudusi, nagu kitsad ja igavad kõnniteed, kõrgete äärekividega ristmikud ja ebaturvalised liikluslahendused.

Üks põnevamaid kohti tänaval on asumi nn keskväljak. Tõtt-öelda on see praegu lihtsalt Väike-Ameerika, Kesk-Ameerika ja Luha tänava ristmik, mis kannab (mitteametlikult) nime Uue Maailma plats. Sügiseti on seal tänavafestivali keskus ja pealava, kuid muul ajal on tegu mõttetult raisatud ruumiga. Viie tee ristumisel tekkinud eriskummaline sõlmkoht põhjustab palju segadust nii autojuhtide, jalakäijate kui ka jalgratturite jaoks. Ristmik ise justkui ei olegi ohtlik, kuid tundub olevat, sest ei mõju ühelegi liikujale sõbralikuna.

Jalakäijal tuleb Luha tänaval olla üsna tähelepanelik, ehkki liiklus pole seal kuigi elav. Kogu asumis on kehtestatud piirkiiruseks 30 kilomeetrit tunnis, kuid sellest ei peeta eriti kinni. Jalakäijad peavad kohati ära mahtuma väga kitsale kõnniteele, millel laiust alla meetri, kusjuures suurte tänavavalgustuspostide tõttu on käiguruumi veelgi vähem. Seetõttu on jalakäija sunnitud pidevalt sõiduteele astuma ja lisaohuna varitseb veel pime kurv Luha tänava kõige kitsamas kohas. Pärast Virmalise tänava ristmikku on kõnniteed juba palju laiemad, umbes poolteist kuni kaks meetrit.

Tänava äärekivid on sõidutee tasemele alla viidud ainult Väike-Ameerika ristmikul. Mujal on need mitme sentimeetri jagu liiga kõrged, mistõttu on tõukeratta või lapsevankriga liikumine raskendatud, ratastooliga aga juba täiesti võimatu. Kõrgete äärekivide tõttu on ka jalgratta koht pigem sõiduteel, mis ei ole väikeste ratturite puhul kindlasti piisavalt turvaline. Märgistatud ülekäigurajad on Luha tänava viiest ristmikust kahel, kuid need kipuvad olema ristmikust liiga kaugel ja enamik jalakäijaid marsib mässuliselt üle tänava kõige otsemat teed pidi.

Uue Maailma lagedal asfaltplatsil on kaks ülekäigurada. Kuna need on ristmikust liiga kaugel, marsib enamik jalakäijaid mässuliselt ikka otsemat teed pidi.

2 × Krista Vilippus

Väga kitsal lapitud kõnniteel takistavad liikumist suured tänava-valgustuspostid, mis sunnivad jalakäijaid pidevalt sõiduteele astuma. Ohtlik on ka pime kurv.

Miljöö ja olustiku poolest on Luha tänav kindlasti mitmevärviline, ka arhitektuur varieerub suuresti: näha on nii kolmekorruselisi stalinistlikke kivihooneid, kõrgemaid ja uuemaid korterelamuid kui ka asumile iseloomulikke XX sajandi alguse puitmaju. Pärnu maantee poolt kulgema hakates võib flanööri kombel linnalisest ruttamisest magistraalil ümber lülituda, uidata hoopis vaiksemas ja väiksemas linnapildis. Pärast kitsast kurvikohta avaneb kõnnitee kõrval ühel pool väike muruga haljasala, teisel pool koledas hoovis kasvavad ilusad puud loovad mõnusa katuse, mis pehmendab pisut silikaattellistest müüri põhjustatud rusuvat meeleolu. Müüri taga asub autopesula, rehvivahetus ja veel mõni ettevõte, ent tõkkepuu ja keelumärgi „sõbralik“ kooslus ei kutsu sinna ilmselt ei jalakäijat ega autojuhti.

Kui ületada Virmalise tänav, muutub Luha laiaks ja avaraks ning paneb sammu kiirendama. Säärane tõttamine kestab üle Kristiina tänava ristmiku, aeglustub pisut ning raugeb Luha tänava teise autopesulaga hoovi juures, mille piirdeaial on näha rõõmsameelset grafitit. Pärast tänavakunsti nautimist Uue Maailma platsile jõudnud kõndijalt nõuab keeruka ristmiku ületamine tähelepanelikkust. Sealt Koidu tänava poole kulgedes võtab võimust juba hubane ja kodune, asumile omane tunne. Mõne maja ette on istutatud lilli ja Koidu ristmikult leiab ka ajaloolise rahukahuri.

Kuna Luha tänav ei ole oluline magistraal ühistranspordi ega autoliikluse seisukohast, peaks see olema eelkõige ligipääsu tagamiseks elanikele ja pakkuma ka mitmekesiseid liikumisvõimalusi. Kaaluda võiks Luha tänava (osaliselt) ühesuunaliseks muutmist ja Soo tänava omaga sarnast lahendust, et anda rohkem ruumi kergliiklejatele ja jalakäijatele. Kitsam sõidutee kas või mõnel lõigul rahustaks liiklust ja aitaks kaasa piirkiirusest kinnipidamisele, säilitades parkimiskohad tänavalõikudel, kus seda vaja. Olukorda Luha tänaval tuleks analüüsida koos Koidu tänava liikluslahendusega, kuna mõlemad on Tallinna eelarvestrateegia kohaselt ette nähtud rekonstrueerida 2022. aastal.1 Kõnniteed tuleks laiendada eelkõige Pärnu maantee ja Virmalise tänava vahel ning sillutada see esteetilisema ja huvitavama katendiga.

Laiematel lõikudel võiksid kahel pool vahelduda murukivist parkimiskohad ehk siugkurvid.2 Need on ühesuunalisel tänaval üks efektiivsemaid liikluse rahustamise viise ja annaksid ratturitele ka sõiduteel liikumiseks asu. Uue Maailma platsil oleks asjakohane vähendada ülereguleeritust ja rakendada jagatud ruumi printsiipi, nii et ristmik eristub selgelt kui kõnniteedega ühel tasapinnal ühisruum. Sel juhul saaksid jalakäijad väljaku otse ületada ja kõik liiklejad hakkaksid üksteisega rohkem arvestama. Kui liita väljakuga veel platsi kõrval tühjalt seisev kolmnurkne krunt, suureneks tänavaruumi mitmekesise kasutamise võimalused, sh asumi esindusväljakuna.

1 Kaart. Vaata, milliseid tänavaid hakkab Tallinn 2019–2022 remontima. – ERR 18. VI 2018.

2 Vt nacto.org/publication/urban-street-design-guide/street-design-elements/curb-extensions/chicane/

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht