Mitte nii väga šamaanid

Kui midagi igal pool aastakümneid korratakse, näiteks et šamaani käed on alati verised, siis hakkab see isegi šamaanidele külge.

ART LEETE

Sotsialismiaja alguses kurtsid rännu- ja kirjamehed, et Siberis on šamaanidest suur puudus. Haigestunud pidid põliselanikest ravitsejate otsinguil mõnikord lausa sada kilomeetrit rändama. Handid, mansid ja neenetsid hoolisid ainult šamaanidest, nõukogude ametnike ja arstide jutust ei tahtnud nad midagi kuulda. Arste tollal Siberis kuigi palju ei olnudki.

Kuvandi hukutav muutus

Alates 1930. aastatest hakkasid nõukogude autorid šamaane kirjeldama kui kasutuid või isegi kommunistliku režiimi peamisi vaenlasi põhjarahvaste seas. Kuigi NSV Liidu usuvastane poliitika aeg-ajalt natuke muutus, püsis kahtlustav suhtumine šamaanidesse kuni riigi kokkuvarisemiseni.

Et jõukuse erinevusi oli Siberi metsarahvaste seas raske tuvastada, siis sobis rahvavaenlaseks tembeldamiseks igasugune erinevus ja šamaanid olid kohe varnast võtta. Kiiresti ja tugevalt juurutatud arusaam ühiskondlikult mõjuvõimsatest ja kurjadest šamaanidest sai aluseks nende kui klassi hävitamisele. Teadlased on üldiselt arvamusel, et šamaanide pahategusid puudutavad 1930. aastate dokumendid, tollasest ajakirjandusest ja teaduslikest tekstidest leitav pole üleliia usaldusväärne. Siiski võib olla kindel, et kui šamaanid tõesti midagi taunimisväärset korda saatsid, dokumenteerisid tollased ametnikud selle kohusetundlikult. Selles osas sisaldavad tollased dokumendid omajagu tõtt. Ometi pole lihtne öelda, kus kohas läheb piir tõeliste pahategude kirjeldamise ja väljamõeldiste vahel. Aga vahel on seda ka kerge mõista.

Šamaanid (tollases ametlikus kõnepruugis „klassivaenulik element“ või „trotskistlikud, zinovjevlikud, buhharinlikud ja muud bandiidid, Jaapani-Saksa fašistide poolt kinni makstud spioonid, meie kodumaa vaenlased“1) kihutasid väidetavalt põlisrahvaste töötavaid masse ülestõusule ja vastuhakule. Nõukogude ametnikud, julgeolekutöötajad ja sõdurid aga kohtlesid kõiki, isegi neidsamu šamaane, humaanselt ning tolerantselt (seda ka juhul, kui šamaanid olid kuulu järgi korraldanud nõukogude ametnikele ja tšekistidele veresauna).2

Kui uskuda tollaseid autoreid, siis algatasid šamaanid 1930. aastatel kogu Siberit haaranud nõukogudevastase kampaania. Soome-ugri omadki ei jäänud sellest kõrvale. Näiteks olevat neenetsi nõiad Euroopa Venemaa põhjaosas Mezeni tundras põletanud suhkrut ja kui see tumedaks tõmbunud, väitnud oma hõimlastele, et venelased valmistavad maiustusi inimverest. Taimõri poolsaarel aga soovitanud šamaanid põliselanikel oma lapsi mitte kooli lubada, sest harimata põhjapõdrakütid satuvad paradiisi, aga haritlased pistetakse vaskkateldesse keema.3

Soome-ugri omaksvõtt

Kui midagi igal pool aastakümneid korratakse (näiteks et šamaani käed on alati verised), siis hakkab see ka külge, isegi šamaanidele endile. Üks natuke šamaani moodi mansi memm Anne, keda Nõukogude aja lõpus Lääne-Siberis kohtasin, oli 1930ndate keskel näinud vanglast välja lastud hante, kes olid osalenud nõukogudevastases ülestõusus (Kazõmi sõjas, nagu seda vastuhakku nimetatakse), ent pääsenud seetõttu, „et nad ei pruukinud isegi eriti šamaanid olla“. Inimesed õppisid 1930. aastatel kiiresti ära uue diskursuse reeglid. Aastakümnetega sai täiesti selgeks, et loitsimine on palju hullem kui kommunistide tapmine.

Et šamaanid on põlgust väärt, oli sotsialismiaja lõpuks rahva seas levinud üldine teadmine. Soomeugrilased harjusid mõtlema šamaanidest kui oma kultuurilisest eksitusest. Või kui just mitte mõtlema, siis vähemalt niimoodi rääkima. Ega võinud ju ka teada, millega nõidumine lõppeda võib. Mäletan juhtumit 1993. aastast, kui miilitsad handi šamaanidele avaliku loitsimise eest peksa andsid. Seejuures olid needsamad miilitsad sundinud šamaane seda rituaali läbi viima. Aga kellel on vaja tühjast tüli tekitada? Kui ülemused ei oska nõidumisse kuidagi suhtuda, siis on ju parem kõik sinnapaika jätta?

Mansi naispealikud

Lõunapoolsete manside seas nimetati kogukonna kõige tähtsamat naist emade emaks. Ta pidi olema tark, hea muinasjutuvestja, mõistatuste tundja, ravitseja, ennustaja, kõigi laste kasvataja ning naiste õiguste eest seisja. Emade ema polnud justkui päris šamaan, aga mansid ei oska või ei tahagi tema ühiskondlikku positsiooni võõrastele arusaadavalt selgitada.

Nõiaandeid väidetavalt mitte täielikult üle võtnud memm Anne kõneles, et emade emaks peab valima naise, kes pole liiga noor ega liiga vana ning eelmiselt naiste pealikult tuleb tal üle võtta üht ja teist, natuke head ja natuke halba nõidust. Andeid üle andmata ei või emade ema surra, vaid piinleb, kuni saab ka halva kuhugi ära sokutada.

Tädi Anne ütles, et neid andeid pakuti 1930. aastatel tallegi. Peale teoreetilise ettevalmistuse oli vaja minna tormise ja äikeselise kevadilmaga metsa, katta end suure rätikuga ning loitsida noaga seitsme puu all. Aga Anne otsustas teaduslikult korrektselt, et välk võib ta maha lüüa (või poliitiliselt korrektselt, et õiguskaitseorganid võivad ta likvideerida) ning keeldus minemast. Samal ajal oli ta justkui ikkagi midagi võtnud oma vanaemalt Okolilt, aga ei olnud võimalik aru saada, mida ja kui palju.

Millega meil siis on antud juhul tegu? Kes oli see emade ema? Šamaaniks võib lugeda põliselanikku, kellel on vaimudega suhtlemise võime ning kes järgib teatud ühiskondlikku missiooni. Kui mõelda, et pärimus emade emast on nõrgunud läbi sotsialismiaja filtri, siis on mõistetav, et keegi ei soovi tema šamaani­omadusi valju häälega kinnitada. Tollal ei olnud tõesti hea mõte olla soome-ugri nõid. Lõpuks väitis Anne sedagi, et emade ema oli lihtsalt teistmoodi šamaan. Nii ei teagi, kas soomeugrilased tahavad šamaanid olla või ei taha.

Art Leete on Tartu ülikooli etnoloogia professor.

1 Н. Г. Пастухов, Культурные очаги Крайнего Севера. Советская Арктика, 1937, 11: 44–51.

2 В. И. Шишкин, Сибирская Вандея. Том первый 1919–1920. Россия. ХХ век. Документы. Москва: Международный фонд „Демократия“, 2000.

3 А. И., Усилим борьбу против шаманства!. Советская Арктика, 1938 10–11: 107–111.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht