Eesti muusikud maailmalavadel: Eesti Vabariik 90

Priit Kuusk

Eesti Filharmoonia Kammerkoor laulis 8. VII Püha Donati festivalil Sloveenias Zadari St Francise kloostris, kavas Kedrovi „Ottše naš”, Arvo Pärdi „Kaks slaavi psalmi”, „...which was the Son of...” ja „Nunc dimittis”, viis osa Urmas Sisaski „Gloria Patri’st” ja 11 osa Rahmaninovi „Öisest teenistusest”, juhatas Paul Hillier. Hillieri käe all esineti 10. ja 11. VII ka Cheltenhami festivalil, esimeses kavas „Arvo Pärt & Ars Antiqua” Pärdi neli teost ning Veljo Tormise „Piiskop ja pagan”, teist kava raamisid Tormise „Laulusild” ja „Jaanilaulud”, samas Cyrillus Kreegi „Sirisege, sirbikesed”, „Maga, maga, Matsikene” ning „Mis sa sirised, sirtsukene?”, Pärdi „Dopo la vittoria”, Sibeliuse „Rakastava” ja osad Sisaski „Gloria Patri’st”.

Veljo Tormis oli valitud seekordse Cheltenhami festivali heliloojaks, ta oli publiku ees 11. VII ka kontserdi eel, vesteldes festivalijuhi Meurig Boweniga. Tormist kõrvuti Pärdiga laulis festivalil 7. VII enne veel menukaimalt ETV tütarlastekoor Aarne Saluveere juhatusel. Kolm festivalikontserti läksid nimetuse all „Eesti ja Veljo Tormis”.

22. VI toimus Nagoyas Aichi Art Centre’i 1400-kohalises hallis täissaalile Veljo Tormise meeskooriloomingu kontsert, esinemas Tokai Meeskoor, juhatasid Ants Soots ja ettevõtmise algataja oma koori ees Chifuru Matsubara. Kava koosnes neljast plokist: „Koit” („Laulusild”, „Piiskop ja pagan”, „Muistse mere laulud”), „Kalender” („Kotkas lendas kirdest”, „Muret palju”, „Vepsa talv”, „Jõulud tulevad”), „Palve” („Pikse litaania”, „Kaitse, Jumal, sõja eest”, „Kolm mul oli kaunist sõna”), „Mälestus” („Hääled Tammsaare karjapõlvest”, „Helletused”). Ants Sootsi sõnul oli huvi Tormise vastu taas väga suur, kohale sõideti päris kaugetest paikadest, sest jaapanlased tundvat Tormise loomingu ürgsetes algetes mõndagi ka endale lähedast. Menuka kava lisapalaks juhatas Soots Alfred Karindi „Öölaulu”.

Arvo Pärdi „Passacaglia” uus versioon (kahele viiulile, vibrafonile ja keelpillidele, 2007) sai 30. VI Riia esiettekande Kremerata Balticalt, soleerisid Gidon Kremer ja Alina Ibragimova. „Fratres’t” mängis 18. VII Sydneys Austraalia KO, juhatas Richard Tognetti, ülehomme on see kavas Uus-Meremaal Aucklandi raekojas. 30. VII kõlab Davosi festivalil Kongressikeskuses „Orient & Occident”, mängib Camerata Schweiz, juhatab Jean Deroyer. Leipzigi Gewandhausorchester mängis Pärdi „Cantus’t” oma tuuril juunis kava avanumbrina mitmel pool Euroopas (Milano, Viin, Glasgow, London, Pariis), juhatas Riccardo Chailly.

Erkki-Sven Tüüri V sümfoonia tuli 18. VII Riia esiettekandele, Läti Rahvuslikku SOd juhatas Andris Veismanis. Iiri Rahvuslik Kammerkoor laulis tema „Meditatio’t” eile Dublinis Rahvusgaleriis, juhatas James Wood.

Davosi festivalil Šveitsis esitab Atrium Quartett Kongressikeskuses 29. VII Tüüri „Confession’i”, 30. VII on Camerata Schweizi (dirigent Jean Deroyer) kavas samas Tüüri „Action, Passion, Illusion”, „The Path and Traces” ning „Insula deserta”, samuti Helena Tulve Kontsert viiulile ja keelpillidele ning Märt-Matis Lille „The River of Heaven”. Erkki-Sven Tüür on valitud festivali heliloojaks. Ta annab lisaks oma muusika ettekannetele ka avaliku kompositsioonimeistrikursuse Davosi Hotel Montanas 29. VII, kus tema juhendada on kaks noort šveitsi heliloojat Cécile Marti ja Laurent Mettraux. Festivali sponsor Credit Suisse avaldas 14. VII oma veebiajakirjas Dorothée Enskogi huvitava intervjuu Tüüriga „Estonian Composer Explains His Compositions”.

Eesti Vabariigi poolt pühendusega sünnipäevakontsertidest toimus viimase, kingitusena Suurbritanniale: 8. VII tuli esmaettekandele Urmas Sisaski teos „Veni Creator Spiritus” Londonis Knightsbridge’i St Pauli kirikus. Esitasid ETV tütarlastekoor ja Royal Music College’i kammerkoor, juhatasid Aarne Saluveer ja Joy Hill, kohal oli ka autor.

Neeme Järvil olid kontserdid Amsterdami Concertgebouworkestiga 23. – 29. VI, algul kodusaalis, seejärel kaks kava Londoni Barbicanis: Weberi „Euryanthe” avamäng, Schumanni I sümfoonia, Mussorgski „Pildid näituselt”; Messiaeni „Turangalîla sümfoonia”. Samad kaks kava mängiti ka Granadas Carlos V palees. 2. VII juhatas Järvi Amsterdamis Haagi Residentie Orkesti: Tšaikovski I klaverikontsert (solist Boris Berezovski) ja V sümfoonia; 13. VII Monte Carlo FOd Palais Princier’s, kus Raveli, Stravinski ja Rahmaninovi kavas solistina samuti Berezovski.

Paavo Järvi juhatas taas „Valgetel öödel” Peterburis Maria teatri SOd, 10. VII kavas Sibeliuse sümfooniad nr 2, nr 6 ja nr 7. Verbier’ festivalil juhatas ta Salle Médranis festivali orkestrit: 18. VII R. Straussi „Don Juan”, Mozarti Kontsert nr 24 (solist Radu Lupu) ja Brahmsi Klaverikvartett nr 1 (Schönbergi seades); 20. VII kavas kõlasid Tšaikovski „Romeo ja Julia”, Beethoveni Kolmikkontsert (Mayuko Kamio, Alisa Weilerstein, Jonathan Gilad) ning Rahmaninovi II sümfoonia.

Kristjan Järvi teeb 30. VII debüüdi National Repertory Orchestraga Colorados Breckenbridge’i suvefestivalil: Bernsteini „3 Meditations from Mass”, Bruchi Viiulikontsert, Brahmsi IV sümfoonia.

Olari Elts lõpetas 14. VII Luzerni SO kümne kontserdiga Jaapani turnee (Tōkyō, Yokohama, Matsumoto jt), kavades Brahmsi I, Beethoveni VII sümfoonia, Mendelssohn ja Weber, Tšaikovski Viiulikontsert, Chopini II ja Griegi Klaverikontsert (solist Nikolai Tokarev).

Sarjas „Eesti pianistid” esines Peep ja Sten Lassmanni järel Pariisis l’Hôtel National des Invalides’i suures saalis 27. VI Mihkel Poll, kavas Beethoveni Sonaat nr 21, Šostakovitši Sonaat nr 1, Chopin, Ravel ja Helena Tulve „Kolm laulu”.

Kristjan Randalul möödus 2. – 7. VII altsaksofonist Matteo Sabattini kvartetis (NYQ) neli kontserti Itaalias (Budrio, Elba, Castelfranco), 10. – 12. VII esines ta Bodo Janke Groupis kavaga „global.dance.kultur” Karlsruhes, Münchenis ja Stuttgardis.

29. VII toimub Belgias Brüsseli katedraalis Andres Uibo oreliõhtu, kavas on Sibelius, Bach, Mendelssohn ja Uibo.

Selvadore Rähni juhatas 4. ja 5. VII klarnetimeistrikursust Karlsruhe muusikaülikoolis (teemal C. M. von Weberi klarnetikontserdid, orkestriliteratuur klarnetile jm). Ta esines ka koos pianist Tuuli Rähniga Brahmsi Klarnetitrios kursuste lõppkontserdil Karlsruhe Badische Staatstheateris.

Annely Peebo laulis Bari Teatro Piccinnis 1. ja 3. VI Wagneri „Reini kulla” kontsertetendustel Flosshilde osas, Wotan oli Albert Dohmen.

Monika-Evelin Liiv esines taas Londonis JPYA noorteprogrammis: 30. VI oli ta de Falla „El amor brujo” solist koos Southbank Sinfoniaga Kuningliku Ooperi kammerlaval Linbury Studios.

Tallinna muusikakeskkooli kammerorkester Risto Joosti juhatusel sai 16. VII Viinis keelpilliorkestrite I preemia ning oli parim esineja kogu konkursil „Youth & Music in Vienna”. Mängiti Mozarti Divertismenti ning Erkki-Sven Tüüri „Passion’i” ja „Illusion’i”.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht