(Kontsertidest) lookas lauaga aprill
Just nooruslik energia on aprillikuu kontserdielu üks kandev märksõna – see miski, mis nii mitmelgi kontserdil haaras üleni.
Aprillikuu muusikaelu oli kui rikkaliku valikuga juubelilaud, kus head ja paremat jagub igale maitsele. Ühelegi lahkelt vastu võetud külalisele ei ole samal ajal võõras mao kiirest täitumisest tingitud valikuvõimaluste ahenemine. Kuuülevaatest on välja jäänud üsna mitu kuuldavasti võrratut kontserti (näiteks ERSO ees soleerinud Pablo Ferrández), kuna kahest või kolmest samal ajal toimuvast kontserdist saab valida vaid ühe. See annab omakorda põhjust rõõmustada tiheda kontserdielu üle.
Aprilli rahvapäraste nimetuste – jürikuu, mahlakuu ja sulakuu – kõrvale pakun selles artiklis välja ka festivalikuu. Kuu esimesed päevad langesid kokku Tallinn Music Week’i viimastega. Vaid mõni päev hiljem sai hoo sisse Eesti muusika päevade noortefestival „mini-EMP“, et juhatada sisse 53 uudisteosega startinud Eesti muusika päevad. Aprill lõppes aga „Jazzkaarega“.
Suurpidustuste vahel avas Sten Heinoja koos sõpradega Eesti Rahvusringhäälingu uudistemajas vastrenoveeritud Raadio 1. stuudio, ülestõusmispühadel kõlas Peter Spissky juhatusel Tallinna Jaani kirikus Händeli „Messias“ ning lõpule jõudis Uue Tänava Orkestri esimene eesmärk kanda ette kõik Beethoveni sümfooniad. Eesti muusika- ja teatriakadeemia sümfooniaorkester tähistas sümfooniakontserdiga Roman Matsovi 100. sünniaastapäeva Olari Eltsiga, kelle juhatusel soleerisid ERSO ees ka telekonkursi „Klassikatähed“ kõik kolm võitjat. Oreliviled kõlasid nii Niguliste kiriku võlvide all kui ka superstaar Cameron Carpenteri digiorelil Nordea kontserdimajas. Sekka toimusid harjumuspärased džässiesmaspäevad ja lõunakontserdid.
Kõige eelneva kõrval toimus Eesti muusika- ja teatriakadeemias esimest korda rahvusvaheline konverents soost ja seksuaalsusest (post)sovetlikus muusikas, teatris ja visuaalkunstis. ETV näitas järelvaatamist väärivaid muusikadokke karismaatilisest orelimängijast Cameron Carpenterist, seitsme Grammy laureaadist Al Jarreau’st ja võluvast džässilauljannast Ella Fitzgeraldist. Ka muusikapoliitiliselt oli kirev kuu: avalikkus sai kaasa elada Eesti muusika- ja teatriakadeemia rektori valimiste juurde kuuluvatele debattidele ning kirgi küttis Georg Otsa nimelises Tallinna muusikakoolis toimuv.
Ereda tähena jääb loodetavasti igaveseks mälestustesse Erkki-Sven Tüüri tšellokontsert Theodor Singi soleerimisel 7. IV Eesti muusika päevade sümfooniakontserdil „Põhjatuule vaikus“ Estonia kontserdisaalis, kui ERSO kontserti juhatas mu jäägitu imetluse pälvinud Kristiina Poska. Singi mängust kantud pingestatuse ja hingeraputuse tunnet ei olnud ma kontserdisaalis ammu kogenud.
Just nooruslik energia on aprillikuu kontserdielu üks kandev märksõna – see miski, mis nii mitmelgi kontserdil haaras üleni ja andestas sealjuures eksimused. 24. IV sai piduliku lõppakordi dirigent Kaspar Männi ja Uue Tänava Orkestri esimene eesmärk kanda ette kõik Ludwig van Beethoveni sümfooniad. Veidi rohkem kui aasta pärast esimese sümfoonia ettekannet kõlas Estonia kontserdisaalis Beethoveni üheksas. See kõigile teada ja tuttav, kuid samal ajal nõudlik klassikalise muusika hitt-teos ei olnud UTO, segakoori HUIK! ning solistide (Kädy Plaas, Tuuri Dede, Mati Turi, Tamar Nugis) esituses kaugeltki täiuslik salvestamismaterjal, ent kogu kontsert kandis eneses seletamatut teotahet ja energiatulva.
Lõppematu janu muusika tegemise vastu oli tajutav ka 5. IV Raadio 1. stuudio avakontserdil, kus andsid mahuka ja nõudliku kavaga kontserdi Sten Heinoja ning Linda-Anette Suss ja Theodor Sink. Samuti esitasid telekonkursi „Klassikatähed“ võitjad Katariina Maria Kits, Marcel Johannes Kits ja Sten Heinoja 28. IV Estonia kontserdisaalis Elleri loomingut ning soleerisid ERSO ees Olari Eltsi juhatusel Beethoveni kolmikkontserdis. Peale noorusliku energia oli kontserdi väsimatu käivitaja dirigent Olari Elts.
Kuigi augustikuine orelifestival on veel mägede taga, võib ka jürikuul peatuda pillide kuningal. Ühe nädala jooksul leidis aset suisa kaks orelikontserti: EMPi lõppkontsert „Hämarusest läbi“ 13. IV Niguliste muuseum-kontserdisaalis ning orelimaailma superstaari Cameron Carpenteri sooloõhtu 19. IV Nordea kontserdimajas. Kui Nigulistes esitasid organistid Kristel Aer, Ulla Krigul ja Saale Fischer kolmel orelil vaid eesti heliloojate (René Eespere, Sander Mölder, Ester Mägi, Andrus Kallastu, Malle Maltis, Lauri Jõeleht) uudisteoseid, siis Carpenteri kava koosnes tema enda seatud klassikast. Sügava mulje jätnud Sander Mölderi teos „Reset“ orelile ja elektroonikale ei leidnud digioreli ja väljareklaamitud orelimaailma paha poisi näol konkurenti.
Üks armsamaid kontserdielamusi oli lõunakontsert 26. IV Estonia kontserdisaalis, kus Schumanni ja Brahmsi laulutsükleid esitasid Arete Teemets, Aule Urb, Aleksander Arder, Tamar Nugis ning klaveriduo isa-poega Martti ja Rasmus Andreas Raide. Nõnda tänuväärsele ja tunnustavale hõbedapäisele publikule võib olla vaid rõõm esineda.