Laululaeva tüürib hollandlane

Raili Sule

„Felix Mendelssohn – 200” Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja dirigent Daniel Reuss 14. II Nigulistes. Kui mullu septembris Eesti Filharmoonia Kammerkoori (EFK) etteotsa asus Daniel Reuss, lubas dirigent, et toob repertuaari midagi uut nii geograafia kui ka muusikaloo mõttes –  ennekõike saksa muusikat, mida hästi tunneb. Samuti lubas ta jätkata aktiivset suhtlust eesti koorimuusikaga. Kinnituseks lubatule oli 14. veebruari kontsert: avaosas Felix Mendelssohn Bartholdy ning teises Frank Martini ja Cyrillius Kreegi looming.

Tänavu tähistatav Mendelssohni 200. sünniaastapäev on meie kuulajale juba põnevust pakkunud (näiteks mitmed kontserdid kaheksatunnisest Euroradio kontserdiprogrammist  Klassikaraadios). Mendelssohn oli küll romantismiajastu helilooja, aga tema ideaaaliks said eelmiste ajastute suurvaimud. Vägagi mitmekülgse tegevuse kõrval oli ta J. S. Bachi loomingu taaselustaja ja propageerija. Kolm Psalmi op. 78 (psalm 2 op. 78 nr 1 „Warum toben die Heiden?”, psalm 43 op. 78 nr 2 „Richte mich, Gott” ja psalm 22 op. 78 nr 3 „Mein Gott, warum hast du mich verlassen”) ja Missa breve kahele koorile (esitamisele tuli  kaks osa: Kyrie eleison ja Heilig, heilig ist Gott, der Herr Zebaoth), valmisid 1840. aastatel, neis on tunda Bachi mõjusid, aga ka romantilist harmooniaselgust ja meloodiailu. Frank Martin (1890–1974) on Honeggeri kõrval teine nimekas šveitsi helilooja XX sajandil, kes 1946. aastast leidis endale elupaiga Naardenis, Daniel Reussi kodumaal Hollandis,. Missa kahele koorile a cappella  on loodud aastatel 1922–26, esiettekanne toimus Hamburgis ligemale 40 aastat pärast sellevalmimist. Helilooja olevat öelnud, et see on tema ja jumala vaheline asi. Viieosalises katoliku missa traditsiooni järgivas teoses (helilooja oli kümnes ja noorim laps Genfi kalvinistide jutlustaja peres) on nii keskaegset rangust, barokilikku motoorikat kui ka subjektiivset ekstaatilisust.

Kaunilt kokku pandud ja stiilse kava lõpetasid Cyrillius Kreegi neli vaimulikku rahvalaulu, mis viisid mõtte ikka ja jälle sellele, kui väga isikupärane on helilooja käekiri ja kui värskelt kõlab see ka XXI sajandi algul. Dirigendi avatus, kohalolek ja valmidus kõiges, mida ta teeb, ning koori täidetud ja soe kõla andsid kauni ja täpse ansamblitunnetuse. Viimistletud fraas ning igati kontrollitud ja mõtestatud vokaal tagasid nauditava tulemuse,  mida toetas ka kontserdipaiga akustika.

Mendelssohni psalmides nr 1 ja 3 kõlasid ilusa ühtesulamisega solistid Kaia Urb, Helis Naeris, Tiit Kogerman, Aarne Talvik, Tui Hirv, Karin Salumäe, Toomas Tohert ja Allan Vurma. Veebruari lõpus sõidab koor Hiinasse, kus osaletakse Stephen Laytoni juhatusel Hongkongi festivalil ning Lõuna-Koreas antakse kontsert Souli LG Arts Centeris. Mendelssohni muusika tuleb EFK ja Daniel  Reussi esituses ettekandele veel aprillis Euroopa ühes prestiižikamas esinemispaigas Viini Kontserdimajas, samuti Austrias Tirooli Osterfestival’il ning mais Saksamaal Schwetzingeri festivalil. 2. aprillil esinetakse jälle Nigulistes, kavas Rahmaninovi „Koguöine jumalateenistus”.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht