Muusikamaailm:

Priit Kuusk

Mozart ja Viin 2006 Vaadates muusikalist Viini Mozarti aastal, kritiseerib austria noorema põlve helilooja Olga Neuwirth ameerikalikult ülespuhutud vahtu suurklassiku ümber. Ta ütleb, et Mozart suri tema psüühilise, füüsilise ja kunstilise ärakasutamise tõttu, mis jätkub tänaseni. Eriti mõistmatuks jääb talle Peter Sellarsile antud festival “New Crowned Hope”, mis põhinevat Mozarti kolme hilisteose teemadel: “võlumaailm ja muutumine” (“Võluflööt”), “andeksandmine” (“Tituse halastus”) ja “mälestus” (Reekviem). Mitme Viini tellitud uusteose kõrval toob Sellars siia veel Mali, Kambodža ja Uus-Meremaa muusikuid.

Sellarsi festivalil tuleb esiettekandele ka John Adamsi teos “The Flowering Tree”, olulisem on aga soomlanna Kaija Saariaho uusooper “La Passion de Simone”. Saariaho ooper põhineb Amin Maaloufi libretol, Peter Sellars lavastab selle ise Theater an der Wienis, dirigent on Susanna Mälkki. Ooper on Viini, Los Angelese FO, NY Lincolni ja Londoni Barbicani keskuse ühistellimus.

Idealistlik festival pakub siia kõrvale rohkelt ka filmi, arhitektuuri jm. Neuwirth ütleb, et festivali pole kaasatud ühtegi austria heliloojat. Võõrastav on, et just Californiast pärit Sellars on kutsutud pidama eurooplastele esteetilist jutlust, kes oli Mozart ja mida ta oleks teinud tänapäeval. Viinis saab siiski kuulda uusi teoseid rohkem kui kunagi varem, arvab Mozarti pidustuste intendant Peter Marboe.

Olga Neuwirth toob välja oma uusooperi “Don Giovanni Complex”, esietendub Bernhard Langi ooper “Odio Mozart” (“Ma vihkan Mozartit”, Michael Sturmingeri libreto). Märtsis jõuab MuseumsQuartieris lavale Thomas Pernesi “Zauberflöte 06” (helilooja enda täiesti uuel libretol) koostöös Neue Oper Wieniga, kus amadeus ensemble-wien’i dirigeerib Walter Kobéra. Nüüdseks on möödas ka teine kontsert sarjast “Pollini Perspektiven”, kui kontserdimajas olid kõrvuti Mozarti ja Luigi Nono teosed, Maurizio Polliniga ka sopran Barbara Hannigan, Alban Berg Quartett jt.

 

Prantsuse Raadio festival “Présences”

Nüüdismuusika uusaasta sisukaks alguseks on Prantsuse Raadio 16. esiettekannete festival “Présences 2006” (4. – 18. II): 15 tasuta kontserti raadio Olivier Messiaeni saalis ja Charles Trenet’ stuudios. Kõlab 27 helilooja loomingut, prantslaste endi kõrval esiplaanil Norra, Kanada, Saksamaa, Serbia, Hiina; 15 maailmaesiettekannet, peamiselt Prantsuse Raadio tellimusena, ja 23 Prantsusmaa esmaesitust. Fookuses on Krzysztof Penderecki looming kokku 20 teosega, sh kõik ta kaheksa sümfooniat, helilooja mitmel puhul ise dirigendipuldis. Kaasa teevad Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Orchestre National de Lille, Oslo Filharmooniaorkester (dirigendid Kazushi Ono, Christoph Eschenbach, Paul Polivnick, Christian Eggen), kammeransamblid.

XX sajandi klassikast on Šostakovitši aastal tema V ja VI sümfoonia (dir ka Jaap Van Zweden), samuti Ravel ja Roussel, Penderecki kõrval mujalt veel Matthias Pintscher, James MacMillan, Simon Brainbridge, Raymond Murray Schafer, Ana Sokolovic, Qigang Chen jmt, norralane Lasse Thoresen kolme teosega, menukas lätlanna Santa Ratniece, kellelt kõlas Molinari kvartetilt üleeile esiettekandes “Alvéoles” (2005), mille Prantsuse Raadio tellis temalt pärast edu 2004. aasta rostrumil.

Kui eelmisel aastal oli teemaheliloojaks Marc-André Dalbavie, siis tänavu olid prantslaste eesotsas Philippe Manoury (ka homsel lõppkontserdil), samuti Antoine Hervé, Laurent Petitgirard, Thierry Escaich, Guillaume Connesson. Üks meeleolukas õhtu möödus ka Madeleine’i kirikus, kus kõlas Penderecki “Jeruusalemma 7 väravat” (VII sümfoonia) maestro enda juhatusel. Festivali lõpetab Penderecki Sümfoonia nr 1, dirigent on Zoltán Pesko.

 

Festival “Eclat” Stuttgardis

Uue muusika festival Stuttgardis (9. – 12. II) tõi keskmesse helilooja Clytus Gottwaldi vokaalloomingu esiettekannetegagi maestro 80. sünnipäeva puhul. Uusteostega on publiku ees veel Heinz Holliger, Hans Ulrich Lehmann, Olga Neuwirth, Walter Zimmermann, Georg Friedrich Haas, Shirui Zhu, britid Jonathan Harvey, Rebecca Saunders, Harrison Birtwistle jt. Esines ka Ensemble Intercontemporain, kavas Pierre Boulezi “sur incises” helilooja enda juhatusel.

 

“Hundimõrsja” taas laval

Soome Pucciniks kutsutud Tauno Pylkkäneni ooper “Hundimõrsja” (1959, Aino Kallase j), üks soome rahvusvaheliselt tuntumaid ooperiteoseid, oli taas laval Helsingi festivalil “Suden Ääni 2006” nüüd Kaablitehase Pannuhallis. Ville Saukkoneni lavastuses laulsid kaksikpeaosa Johanna Rusanen ja Senja Korhonen. Teisipäeval lõppenud festival keskendus inimeste ja loomade elutervele koosolemisele, selle kavas oli nii muusikat, draamat kui tantsu ning loodusteemalisi vestlusi.

 

MIDEMi paremaid Cannes’ist

Suurt rahvusvahelist muusikalaata, “MIDEM Classic & Jazz” (heliplaadid ja muusikaväljaanded) peeti Cannes’is jaanuari lõpunädalal juba 40. korda. Osalisi oli 92 maalt, esmakordselt lähenes osavõtjate arv kümnele tuhandele. Alles teist korda anti välja MIDEM Classical Award’i, tänavu 14 eri kategoorias, kus lõpuvalikus oli viimaste aastate 122 CDd kokku 568 teosega.

Plaadipreemiate kõrval kuulutati välja ka eripreemiad: elutöö preemia sai bariton Dietrich Fischer-Dieskau, aasta kunstnikuks valiti dirigent Maris Jansons, aasta noor kunstnik on Belgia viiuldaja Yossif Ivanov. Plaatide parimaid: ooperi vallas Vivaldi “Bajazet” (Europa Galante, dir Fabio Biondi, Virgin Classics), instrumentaalkontsertide osas Bartóki klaverikontserdid (sol Krystian Zimerman, Leif Ove Andsnes, Hélène Grimaud, dir Pierre Boulez, Deutsche Grammophon), kooriesitusega Schönbergi “Friede auf Erden” (prantsuse kammerkoor Accentus, Ensemble Intercontemporain, dir Jonathan Nott, Naïve), kaasaegse muusika osas “Nordic Spell” (Kalevi Aho, Haukur Tómassoni ja Christian Lindbergi uued flöödikontserdid, sol Sharon Bezaly, kolm eri orkestrit, BIS), kammeransamblitest Belcea String Quartet (Britteni kvartetid I – III, EMI Classics), sooloinstrumentide osas klavessinist Gustav Leonhardt (William Bird, Alpha), vokaalkavadest sopran Julia Banse (Charles Koechlin, vokaalteosed orkestriga, dir Heinz Holliger, Hänssler Classic), vana muusika osas ja parim plaadistusega Cervantese “Don Quijote de la Mancha” (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, sopran Montserrat Figueras, dir Jordi Savall, Alia Vox), barokkmuusika ja aasta plaadina Händeli “Saul” (RIAS-Kammerchor, solistid, Concerto Köln, dir René Jacobs, Harmonia Mundi).

Preemiakontserdil festivalide palees astusid koos kammerorkestriga Salzburg Chamber Soloists solistidena üles Juliane Banse, Sharon Bezaly, Yossif Ivanov ja tšellist Alban Gerhardt. Teistel olulistel kontsertidel olid nimekamateks esinejateks dirigendid Lorin Maazel ja Dennis Russell Davies ning ülehomme 80aastaseks saav helilooja György Kurtág.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht