Muusikamaailm
Jüri Reinverelt telliti ooper „Peer Gynt” Eesti noorema põlve helilooja Jüri Reinvere (s 1971) on saanud Norra Rahvusooperilt tellimuse ooperile Ibseni näidendi „Peer Gynt” ainel. Töö sellega on alanud, Norra solistidega ja norrakeelne esietendus tuleb Oslos 2014. aasta novembris. Reinvere kirjutab libreto ise algul saksa keeles. Lavastajaks tuleb Sigrid Strøm Reibo, kunstnik ja kostüümide autor, sakslanna Katrin Nottrodt, on samuti leitud. Reinvere, kes viibis äsja Oslos, peab ooperi loomist suureks väljakutseks ning auks, et saab töötada Põhjamaade teatri lätetel ja veel majas, nagu seda on uus ooperihoone. Norra Rahvusooperi peadirektor Per Bøye Hansen, ametis alles sügisest, ütleb: „Reinvere on väga struktureeritud ja väga rikas oma muusikalises väljenduses. Ta on näidanud, et ta oskab võtta lavalise dramaturgia oma rusikasse ning välja tuua midagi, mis lisab algteosele uskumatult palju”. www.peergynt-opera.net TKO viis eesti muusikat Venemaale Tallinna Kammerorkester käis esinemas Permis, Uralskis ja Moskvas, kavas ka kolme Eesti tuntud helilooja teosed, dirigeeris Jüri Alperten. VII Permi orelifestivalil mängiti filharmoonia orelisaalis 8. XI Karl Jenkinsi „Rahumissat” („A Mass for Peace”) Permi ja Tatari kooride ning briti organisti William Whiteheadi osalemisel; Uralski kultuuri- ja spordipalees kõlasid Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile, Erkki-Sven Tüüri „Illusion” ning Heino Elleri „Viis pala”, Händeli orelikontsertide solistiks Kaasani konservatooriumi rektor Rubin Abdullin. Moskvas esineti 11. XI Orkestrioni saalis oboist Dmitri Bulgakovi festivalil „Naasmine” („Vozvraštšenije”), ka siin kavas Rääts, Tüür ja Eller, samuti Šostakovitši I klaverikontsert (sol Ksenja Bašmet), Bruch ning Bachi Kontserdis soleerimas ka D. Bulgakov, kellega koos esineti suvel Hiiumaal. Reis sai teoks Permi Filharmoonia kutsel.
Tippsündmusi mujalt
*Muusikailma suurmehi Daniel Barenboim sai 15. XI 70aastaseks. Maestrol on La Scalas Wagneri „Siegfriedi” etendused (uuslavastuse tegi Guy Cassiers, nimiosas Lance Ryan), sünnipäeval soleeris ta Beethoveni III ja Tšaikovski I klaverikontserdis, kui Berliini Riigikapelli juhatas Zubin Mehta. Juubelit märkisid kontserdiga ka Claudio Abbado, Daniel Harding ja Gustavo Dudamel: Barenboim esines La Scalas Chopini I, Beethoveni III ja Tšaikovski I, Brahmsi I ning Bartóki I, Viini Filharmoonikutega Chopini I ja Tšaikovski I kontserdi solistina.
*26aastase vaheaja järel juhatas Milano La Scalas taas selle kunagine peadirigent Claudio Abbado, Filarmonica della Scala ja Mozart Orchestraga (Bologna) tehtud kavas olid Barenboimi soleerimisel Chopini I kontsert ning Mahleri Kuues.
*Ilmub esimene CD muusikaga Anne Franki päeviku aineil: Naxos salvestas James Whitbourni oratooriumi „Annelies” Melanie Challengeri libretol, dirigeerib James Jordan. 2005. aasta teost esitati Londonis ka holokausti mälestuspäeval kuninganna Elizabeth II kohal viibides.
*Pavel Kolesnikov (23) Venemaalt võitis Esther Honensi klaverikonkursi Calgarys, preemiaks 100 000 Kanada dollarit. Finaalis olid veel Itaalia, Korea, USA ja Venemaa muusikud.
*Georg Solti 100. sünniaastapäeva tähistati ulatuslikemalt Londonis (etendused Kuninglikus Ooperis) ja Chicagos. Keskseiks said Valeri Gergijevi ja (Solti asutatud) World Orchestra for Peace’i kavad New Yorgis ja Chicagos, avasõnad Valery Soltilt, solistid Angela Gheorghiu ja René Pape. Meistri plaate Wagneri „Nibelungidest” pole keegi suutnud üle mängida (9 uut CDd ilmus nüüdki Deccalt), ületamatuks jäävad ka Solti võidetud 32 Grammyt.
*Tōkyō Kvarteti 43aastase tegevuse lõpetamisel pühendas Lera Auerbach neile oma VI kvarteti „Farewell”, mille maailmaesiettekanne toimub täna Madridis.
*Maailma Kooripäev (World Choral Day), mille algatas 1990. aastal Rahvusvaheline Koorimuusika Föderatsioon (IFCM), tuleb taas. Selle aasta teema on solidaarsus sotsiaal- ja looduskatastroofides kannatanutega, ürituse tipphetkeks on 9. detsember.
*Euroopa uue sündmusena algab lihavõtteil (26. III 2013) Aix en Provence’i Paasapühade festivalil (Festival de Pâques), kus Accentus ja Concerto Köln Laurence Equilbey käe all esitavad Grand Théâtre’is Bachi „Johannese passiooni”. Dirigentidest tulevad veel Herbert Blomstedt, Semjon Bõtškov, V. Gergijev, Philippe Jordan, pianistidest Radu Lupu, Leif Ove Andsnes, Hélène Grimaud, Daniil Trifonov, Alfred Brendel loenguga, lauljad Angelika Kirchschlager, Matthias Goerne, viiuldajad Renaud Capuçon, James Ehnes, Gidon Kremeri uus trio jt, lõpuõhtul 7. IV kavas ka Pärdi „Fratres”. Piletid odavad!
Kaks kaotust heliloojate peres
87. eluaastal lahkus Hans Werner Henze, viljakaim ja tuntuim elavate ooperiloojate hulgas. 1953. aastal asus ta Saksamaalt Itaaliasse, sest oli üles kasvanud natsimeelses peres (isa hukkus vabatahtlikuna Idarindel). Poliitilisi hoiakuid on ta loomingus rohkesti: ta pühendas oma teoseid sh Che Guevarale, saksa antifašistidele jms. Algatas ja juhtis mitut festivali (Montepulciano Itaalias, Mürztal Austrias, Müncheni ooperibiennaali 1988. aastast). Henzel oli hea kontakt Lauri Vasaraga ta viimastes menukates lavatükkides „Vaenukägu” („L’Upupa”) ja „Phaedra”. Lisaks enam kui 20 ooperilaadsele teosele ja tosinale balletile (sh Margot Fonteynile ja Rudolf Nurejevile) kirjutas Henze aastatel 1947–2010 ka 10 sümfooniat (viit esimest mängisid 1964. a Berliini Filharmoonikud H. von Karajaniga) ning üle 60 muu ulatusliku oopuse. 1975. aastast Londoni Kuningliku Muusikaakadeemia auliige, Müncheni KMK audoktor, pälvis ta Siemensi preemia 1990. ning Praemium Imperiale Jaapanist 2000. aastal. Suurmeistri põrm tuhastati ta villas Rooma lähedal.
103aastasena lõppes New Yorgis Elliott Carteri elutee. Maestro oli loominguline kõrges eas, avaldades 90. ja 100. eluaasta vahel üle 40 teose ja pärast veel 14 oopust, viimasena „12 lühikest epigrammi” klaverile, lõpetatud 13. VIII 2012. Tema teoseid on mängitud maailmas päris rohkesti. Saanud Siemensi preemia 1981. aastal kahel korral Pulitzeri preemia ning elutöö Grammy (Trustees Award), õpetas viies USA kõrgkoolis ning pikka aega kursustel Tanglewoodis.
Kaotusi on veel: Pariisis elanud portugali helilooja Emmanuel Nunes (71), Freiburgi KMK, Pariisi konservatooriumi, Harvardi ülikooli, Darmstadti ja Gulbenkiani Fondi kursuste professor. Ta kaalukaim tunnustus on UNESCO auhind (1999), mitmete innovatiivsete teoste hulgas ka Goethe-aineline ooper „Das Märchen” (2007). Karl Michael Komma (98), saksa helilooja ja publitsist, 35 aastat Stuttgardi KMK professor, kirjutas muusikast seniajani; Böömimaal sündinud, ka teadlasena tuntud saksa-böömi muusikasuhete uurijana. Piero Farulli (92), tuntud Quartetto Italiano ja Nuovo Quartetto vioolamängija, nimekas professor ja žüriide esimees. Läti tšellist Ingus Naruns (87) USAst, Boston Popsi solist, partneriteks ka ansamblid Swinging Sixties, Beatles ja Bee Gees ning hiljem Paul McCartney. Briti organist, dirigent ja helilooja Philip Ledger (74), Cambridge’i kuningliku kolledži muusikadirektor ja kauaaegne Šoti kuningliku muusika- ja draamaakadeemia rektor.
Eesti muusikuid maailmalavadelt – november
Tippuudised:
*1.-2. XI Erkki-Sven Tüüri autorikontserdid helilooja kohalolekul Hradec Královés festivalil „Hudební fórum” ja Brno Muusikaakadeemias: mängis Brno Contemporary Orchestra Pavel Šnajdri juhatusel, kavas (Brnos veidi lühem kava) „Arhitektoonika IV” („Per Cadenza ad Metasimplicity”), „Passion”, „Flamma”, „Arhitektoonika VI” ja „Oxymoron” („Music for Tirol”). 1. XI kontserdi kandis otse üle Tšehhi Raadio 3 ‘Vltava’. Mõlema kontserdi kõrval näidati Marianne Kõrveri filmi „Erkki-Sven Tüür: 7 etüüdi piltides”. 31. X andis Erkki-Sven Tüür oma loomingu teemadel seminari Brno muusikaakadeemias.
*16. XI Jorma Panula nim 5. dirigentide konkursil Vaasas tunnistati 125 soovija hulgast kohale kutsutud 20 seas (Prantsusmaalt, Ungarist, Saksamaalt, Eestist, Autriast, Taanist, Hispaaniast, Soomest, Bulgaariast, Portugalist) võitjaiks II preemiaga (10 000 eurot) pärjatud Risto Joost ja Tobias Volkmann Saksamaalt. Konkursi žüriis olid ka Olari Elts ja Maano Männi Eestist.
*17. XI kõlas Tõnu Kaljuste juhatusel New Yorgis Alice Tully Hallis Valgete ööde festivalil („White Night Festival ”) Arvo Pärdi autorikontsert, esinesid Läti Raadio koor ja Sinfonietta Rīga, kavas „Berliner Messe”, „Te Deum”, „Trisagion” ja „Aadama itk”.
*21. XI Ajalehes Aftonposten avaldatud Norra Rahvusooperi peadirektori Per Bøye Hanseni intervjuust sai avalikult teatavaks, et Jüri Reinvere kirjutab Rahvusooperile Oslos enda libretol uut ooperit Ibseni „Peer Gynti” aineil. Esietendus tuleb novembris 2014, tüki lavastab vaid Norra solistidega Sigrid Strøm Reibo.
*24. XI anti Paavo Järvile kätte Paul Hindemithi preemia (10 000 eurot) helilooja sünnilinnas Hanaus Saksamaal. 2000. aastal asutatud auhinna seniste laureaatide hulgas on ka Daniel Barenboim ja Albert Mangelsdorff.
1. XI Paavo Järvi teine kontsert Deutsches Symphonie-Orchester Berlin’i ees, Berliini Filharmoonia (31. X) järel seekord Kasseli Linnahallis: Nielseni Sümfoonia nr 1, Bruchi Viiulikontsert nr 1, solistiks Janine Jansen, ja Hindemithi „Sümfoonilised metamorfoosid”.
1. XI Mihkel Polli soolokava Inglismaal Maidenheadi Norden Farmi Kunstikeskuses: Mozarti Adagio h-moll KV 540, Brahmsi Sonaat nr 1 C-duur, Enescu Sonaat nr 1 fis-moll, Chopini Skertso nr 4 E-duur ja Ballaad nr 4 f-moll.
1. ja 3. XI Kristjan Randalu esinemised Dhafer Youssefi kvarteti koosseisus: 1. XI Lausanne’i Montbenoni Casinos festivalil „JazzOnze+”, mis toimus 25. korda. Juubelifestivali vääriliselt liitusid kvarteti tavakoosseisuga, kus ka Chris Jennings ja Chander Sardjoe, veel Norra kitarrist Eivind Aarset ning 15 keelpillimängijat Bratislavast, moodustades nii Divine Shadows Orchestra, kellega on varemgi koos mängitud. 3. XI astus kvartett üles Sarajevo džässifestivalil kavaga „Abu Nawas Rhapsody”, kus tegi kaasa ka Türgi klarnetist Hüsnü Senlendirici.
1.–3. XI Neeme Järvi kolm kontserti Seattle’i Sümfooniaorkestriga Benaroya Hallis: Tšaikovski Süit ooperist „Lumineid” ja Viiulikontsert (sol Arabella Steinbacher) ning Prokofjevi Sümfoonia nr 6.
1., 2., 6., 8. XI juhatas Mihkel Kütson külalisena Dresdeni Riigiooperis E. Křeneki ooperit „Das geheime Königreich” („Salajane kuningriik”).
1.–8. XI Erkki-Sven Tüüri „Salve Regina” kuus ettekannet Iisraelis (seitsmes 31. X Tel Avivi Kunstimuuseumis), kontserdipaikadeks Ein Hahoreshi Kibbutz, Giv’at Breneri Kibbutz, Nahariya, Ashkelon, Ein Hashofeti Kibbutz ja Netanya. Esitasid Andres Mustonen viiulisolisti ja dirigendina ning Israel Netanya Kibbutz Orchestra.
2. – 13. XI Ensemble Contemporain de Montréali tellimusel valminud Riho Maimetsa uusteose sooloviiulile ja instrumentaalansamblile „Beatitude” kaheksa ettekannet Kanadas ansambli turneel, solistiks Véronique Mathieu, dirigeeris Véronique Lacroix. Kontserdipaikadeks olid Banff Centre’i Rolston Recital Hall, Calgary Ülikool, Vancouveri Simon Fraseri Ülikool, Winnipegi Ülikool, Montréali Konservatoorium, Toronto Music Gallery, Londoni Westerni ülikool ja Ottawa Rahvuslik Kunstidekeskus.
3. – 15. XI Taavi Kerikmäe esinemised USAs: koos flötist Camilla Hoitengaga 3. XI Richmondis ja 15. XI New Yorgis; 11. XI astus ta üles koos ansambliga Cthulhu’s Electro-Acoustic Ensemble of Xibalba New Yorgis.
3., 8., 12., 28. ja 30. XI dirigeerib Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Taner Akyoli uue lasteooperi „Ali Baba ja 40 röövlit” etendusi (esietendus 28. X). Lavastuse on teinud Matthias Davids (4 etendust ka detsembris).
4. XI Londonis St Luke’sis toimus Elo Masingu instrumentaalteose „split” esiettekanne, kuuele pillile loodud uusoopuse esitas mainekas Octandre Ensemble, dirigendiks Jonathan Hargreaves. Sündmus sai teoks kolme noore prantsuse ja kolme inglise helilooja osalusel London Symphony Orchestra uues ühisprojektis „LSO Soundhub”. Enne tutvustasid noored autorid seminaril ja töötubades 3. ja 4. XI oma loomingut.
5. – 28. XI Tanel Joametsa 15 soolokontserti Venemaal, esinemispaikadeks Berezniki, Barnaul, Irkutsk (10. XI), Ust-Ilimsk, Bratsk, Korsakov, Holmsk, Južno-Sahhalinsk, Vanino, Habarovsk (20. XI), Vladivostok (21. ja 24. XI), Nahhodka, Belogorsk (27. XI) ja Svobodnõi (28. XI).
6., 15. ja 18. XI Mirjam Tally kooriteose „En strimma hav” („A Strip of Ocean”) esiettekanded Sloveenias Koper’is ning Sloveenia Filharmoonias Ljubljanas (18. XI Suures saalis), esitajaks kammerkoor Ave, juhatas Jerica Gregorc Bukovec.
7.-8. XI Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ga Pariisi Pleyeli saalis: Raveli „Couperini haud”, Christian Tetzlaffi soleerimisel Mozarti Viiulikontsert nr 3 ja Dutilleux’ „Sur le même accord”, Beffa Pala klaverile orkestriga (esiettekanne, sol Andreas Haefliger) ning Stravinski „Kevadpühitsus”.
7., 11., 14. XI laulis Ain Anger Viini Riigiooperis Fiesco osa Verdi „Simon Boccanegra” etendustel, nimiosas esines Plácido Domingo, Ameliana Barbara Haveman, Adorno osas Ramòn Vargas (Horst Steini lavastus).
8.-9. XI toimusid Londonis Sadler’s Wellsi teatris ansamblite Rosas ja Graindelavoix populaarse ühislavastuse „Cesena” etendused (lav Anne Teresa de Keersmaeker), kus tegi tenorina kaasa Marius Peterson ja dirigeeris Björn Schmelzer. Graindelavoix’l ilmus Glossa firmamärgi all sel kuul ka uus CD „Ossuaires”.
8., 9. ja 11. XI Tallinna Kammerorkestri kolm kontserti Venemaal, dirigent Jüri Alperten. 8. XI esineti 7. Permi rahvusvahelisel orelifestivalil Permi Filharmoonias K. Jenkinsi „Rahumissa” ettekandel, 9. XI samal festivalil mängis TKO ka Uralski Kultuuri- ja Spordipalees, kus Händeli orelikontsertide solistiks oli Kaasani konservatoorimi rektor Rubin Abdullin. 11. XI esineti Moskvas „Orkestrioni” saalis festivalil „Vozvraštšenije”. 9. ja 11. XI olid eesti muusikast kavas Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile, Heino Elleri „Viis pala” ja E.-S. Tüüri „Illusion”, Moskvas kavas veel Bachi Kontsert viiulile ja oboele (sol Roman Mints ja Dmitri Bulgakov), Bruchi „Kol Nidrei” (sol tšellol Boriss Andrianov), Šostakovitši Klaverikontsert nr 1 (sol-d Ksenja Bašmet ja Aleksandr Bahharev).
8. – 13. XI Siiri Sisaski kontserdid koos Kristjan Randalu kvartetiga Saksamaal, viis kontserti, esinemispaikadeks Kulturhaus Osterfeld Pforzheimis, Weinstadti džässiklubi „Armer Konrad”, Kitzingeni Alte Synagoge, „Festival der Stimmen” Pfullendorfis ja Landestrosti loss Neustadtis (a.R.), kahes viimases kõlas kava „Lingua mea”. Ansamblis mängisid veel Carsten Netz, Oliver Potratz ja Paul Wiltgen.
9. XI dirigeeris Paul Mägi Stockholmi Kontserdimajas Per Nørgårdi 80. sünnipäevale pühendatud festivalil Norrköpingi SO ees helilooja Viiulikontserti nr 1 (solist Taani Raadio SO kontsertmeister Christina Åstrand) ning Sümfooniat nr 4 ja Sümfooniat nr 7, helilooja viibis kohal.
10. XI juhatas Mihkel Kütson Berliini Koomilises Ooperis külalisena Weberi ooperit „Nõidkütt”.
10. XI Tarmo Vaask valmistas J. Offenbachi ooperi „Orfeus põrgus” esietenduseks ette Nürnbergi Riigiteatri koori, lavastas Laura Scozzi.
10. XI Londonis Kuninglikus Muusikaakadeemias õppiv Elo Masing esines Pariisis ühenduse European Association of Dance Historians konverentsil lavalise tantsu ja muusika seoste teemal „En cadence, s’il vous plait!” Pariisi Boulogne/Billancourt’i Konservatooriumis. Ta tegi seal ettekande „Movement in Sound/Sound in Movement: Notes on Collaborative Process”, mis oli seotud tema tänavu Londonis juunis esiettekandele tulnud teosega „Planes” (esitajad Toki Quartet ja korea tantsija-koreograaf Jean Lee).
11. XI juhatas Kristjan Järvi MDR Sümfooniaorkestri ees Gene Pritskeri (USA) „Cloud Atlas Symphony” esiettekannet, kontsert Halles Georg Friedrich Händeli hallis.
11. XI Erkki-Sven Tüüri „Requiemi” ettekanne Viini luterlikus linnakirikus Albert Schweitzeri koorilt Matthias Krampe juhatusel. 11., 20. ja 30. XI Tüüri ooperi „Wallenberg” etendused Badisches Staatstheateris Karlsruhes.
11. XI esines Ines Maidre Bergeni Toomkirikus Norras koos ansambliga Musica Celines.
11. XI Trio Artimus kontsert Peterburi Jaani kirikus: Smetana Klaveritrio g-moll, Lera Auerbachi Trio op. 28 ja Raveli Trio a-moll.
11. XI laulis Külli Tomingas Puccini ooperis „Õde Angelica” Milano San Martino kirikus Zia Principessa osas (lav Annamaria Quercia, dir Gioele Muglialdo).
11. – 28. XI andis Lauri Vasar Hamburgi Riigiooperis kuus etendust Sharplessi osas Puccini „Madama Butterfly” uuslavastuses (lav Vincent Boussard, dir Alexander Joel), nimiosas oli Alexia Voulgaridou. Kaks etendust ka detsembris.
12. XI Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontsert Viini Kontserdimaja 100. aastapäeva sarjas, juhatas Daniel Reuss. Eesti muusikast kavas Rudolf Tobiase „Kleine Karfreitagsmotette”, „Ostervorspiel”, „Vivit!” ja „Ascendit in coelum”, Arvo Pärdi „Kaks slaavi psalmi” ning Galina Grigorjeva „Nox vitae”, samuti M. Regeri kolm oopust, Brahmsi „Warum ist das Licht gegeben” ja A. Schnittke „Kolm vaimulikku hümni”.
12. – 21. XI Paavo Järvi Euroopa-turnee Orchestre de Paris’ga, kava vt 7. XI (Ravel, Mozart, Dutilleux, Stravinski), kontserdipaikadeks Freiburg, Köln, Hannover, Hamburg, Luzern, Bern, Zürich, Genf.
13. XI Peeter Vähi teose „Komputiseeritud maailma pastoraal” mängis Saksamaal Hofbergmuseumis Pegasusensemble.
14. XI Kammerkoor Voces Musicales esitas Slovakkias Košices ISCMi Uue muusika päevadel koos orkestriga Musica Cassoviae Košice Filharmoonias Arvo Pärdi „Te Deumi”, kavas oli ka Pärdi „Cantus in Memory of Benjamin Britten”, dirigeeris Marián Lejava.
16. XI Mississipi Sümfooniaorkester Crafton Becki dirigeerimisel mängis USAs Jacksonis E.-S. Tüüri „Insula deserta’t”.
16. XI Külli Tomingase ja Luca Schieppati duokontsert Itaalias Novaras Oleggios, kavas Beethoven, Rossini, Rossini-Liszt, Wagner-Liszt.
16.- 7. XI Arvo Volmeri kontserdid Adelaide Symphony Orchestra ees sarjas „Master Series”: Arvo Pärdi „Adam’s Lament” (Austraalia esiettekanne) ja Mozarti „Requiem”, kaastegev Adelaide Chamber Singers. Solistideks olid Greta Bradman, Sally-Anne Russell, Paul McMahon ja Stephen Bennett. Kontserdi eel tutvustasid dirigent ja koorijuht teoseid.
16.-17. XI esines Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel Pariisis kolme kontserdiga festivalil „Les Heures des Bernardins”, kontserdipaigaks Collège des Bernardins: 16. XI kavas Liszti „Via crucis” koos pianist Claire-Marie Le Guay’ga, 17. XI hommikul kavas koos sama pianistiga olid ettekandel viis gregooriuse laulu, Liszti teosed „De Profundis” koorile ning „Legend nr 1” („Saint François d’Assise, la prédication aux oiseaux”) klaverile ja Arvo Pärdi „Alleluia-Tropus”. Arvo Pärdi esmakordse prantsuskeelse koguteose esitluse puhul oli 17. XI õhtul esiettekandel Pärdi uus a cappella pala „Habitare fratres in unum” ning peavalik suurteosest „Kanon pokajanen”. Festivali peateemaks oli „Voix humaines” („Inimhääled”). Helilooja Arvo Pärt viibis Pariisis kohal.
17. XI Kristjan Järvi kontsert MDR Sümfooniaorkestriga Leipzigi Gewandhausis. Kavas „Unglaubliches Indien” kõlasid Messiaeni „Turangalîla sümfoonia” (fragmendid) ning Ravi Shankari Kontsert sitarile ja orkestrile nr 2 „Raga mala”, solistid Stewart Goodyear (klaver), Thomas Bloch (ondes martenot) ja Anoushka Shankar (sitar).
17. XI mängis Keski-Pohjanmaa Kammerorkester Kokkolas Snellmani saalis E.-S. Tüüri teost „Tuletorn” („Lighthouse”), dirigeeris Tuomas Hannikainen.
17. XI laulis Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris nimiosa Massenet’ „Wertheris” (dir Alois Seidlmeier), 22. XI Nicki osa Puccini „Tütarlapses kuldsest läänest” (dir A. Seidlmeier), 23. XI Alfredi osa J. Straussi „Nahkhiires” (dir sama) ja 29. XI Tamino osa Mozarti „Võluflöödis” (dir Joseph Trafton).
17., 25. ja 30. XI Alfia Kamalova etendused Gelsenkircheni Muusikateatris Mozarti „Figaro pulma” uuslavastuses Susanna osas (lav Peter Heiler, dir Valtteri Rauhalammi).
18. XI oli Külli Tomingas koos Elena Bakalovaga solistiks Santa Cecilia päeva kontserdil Itaalias Mantovas Basilica di San Luigi a Castiglione’s, kavas Vivaldi „Al Santo Sepolero” ja Pergolesi „Stabat mater”, mängis Orchestra da Camera Aloisiana, dirigeeris Chiara Romanò Baccolo.
18. XI esines Iris Oja Portugalis Porto Muusikamajas (Casa da Música), koos Muusikamaja kooriga esitati John Cage’i loomingut, dirigeeris Paul Hillier.
20. XI Mirjam Tally teose „Membrane fragmentation” esiettekanne Stockholmi Kulturhusetis festivalil „Sound of Stockholm”, mängis New European Ensemble, dirigent Christian Karlsen.
21. ja 29. XI esines Koit Soasepp Soome Rahvusooperis Helsingis Suurinkvisiitori osas Verdi ooperis „Don Carlos” (esietendus 19. X, lav Manfred Schweigkofler, dir Pietro Rizzo).
21., 25. ja 29. XI laulis Ain Anger Viini Riigiooperis Wagneri „Nürnbergi meisterlauljates” Veit Pogneri osa, lavastanud Otto Schenk, dirigeeris Simone Young.
22. XI dirigeeris Olari Elts City of Birmingham Symphony Orchestrat Birminghami Symphony Hallis, kavas Haydni „Te Deum” ja Sümfoonia nr 104 ning Beethoveni Missa C-duur. Solistidest nimetan kõigepealt Eesti metsosopranit Kai Rüütlit, sopran oli Anna Leese, tenor Robert Murray ning bass Stephan Loges, kaastegev CBSO Chorus. Kontsert kuulus Birminghami Beethoveni-sarja.
22. – 24. XI Mihkel Kütson juhatas Krefeldis ja Mönchengladbachis (22. ja 23. XI) orkestri Niederrheinische Sinfoniker peadirigendina ja teatri kooriga Mendelssohni „Paulust”. 24. XI dirigeeris ta Krefeldi ja Mönchengladbachi Teatri etendust Tšaikovski ooperist „Mazepa” Krefeldis.
23. XI Kristjan Randalu esinemised Dhafer Youssefi Kvarteti koosseisus Prantsusmaal: mängiti festivalil Charleville Action Jazz kava „Abu Nawas Rhapsody”, ansamblis veel Phil Donkin ja ekstra-artistina Ari Hoenig.
24. XI Neeme Järvi ja ERSO esinesid Sankt Peterburgi Filharmoonia Suures saalis: Tšaikovski „Pidulik kroonimismarss”, Artur Lemba Klaverikontsert nr 1, solistiks Mihkel Poll, ja Šostakovitši Sümfoonia nr 5.
24. XI Mikk Murdvee osales Vivaldi „Aastaaegade” ettekandel Soomes Peräseinäjoel.
24. XI mängis Alejandro Ruiz Colombias Medellínis E.-S. Tüüri marimbakontserti „Ardor”, dirigeeris Francisco Rettig.
24. XI Galina Grigorjeva teose „Lahkumisele” neli osa esitas kammerkoor The Hepton Singers (juhatas Alison West West) Yorkshire’is Heptonstalli kirikus; samas kavas olid ka Arvo Pärdi „Zwei slawische Psalmen”.
24. ja 30. XI kõlas Mirjam Tally flööditeos „New Moon Morning” Anna Svensdottiri esitatuna kavas Kreekas Ateena festivalil „Electric Nights” ning Göteborgis festivalil „Geigermusik” flöödikvarteti 40f (Forty Fingers) ettekandes.
25. XI dirigeeris Kristiina Poska Lausanne’i Kammerorkestrit „Pühapäevakontsertide” sarjas Lausanne’i Salle Metropole’is. Kavas olid Arvo Pärdi „Fratres”, Bachi Viiulikontsert a-moll BWV 1041 ja Eduard Tubina „Sümfoniett eesti motiividel” (1940). Solistiks oli Catherine Suter Gerhard.
26. XI Londonis King’s Place’is kõlas esiettekandes Malle Maltise uusteos „Nocturne” (metsosopran, harf ja flööt) kavas „Inspired by Debussy” helilooja 150. sünniaastapäeva puhuks. Esitajad olid Loré Lixenberg, Claire Iselin ja Ana de la Vega. Kontserdile eelnes vestlus noorte esitatavate heliloojatega ka Malle Maltis kohal. Ürituse korraldas Euroopa kultuuriinstituutide võrgustik EUNIC.
29. XI Neeme Järvi juhatas Bergeni Grieghallenis Bergeni Filharmoonia orkestri ees valiku Tšaikovski „Luikede järve” muusikast.
29. XI esines Kristjan Randalu Stuttgartis džässiklubis Bix kontserdil „Ba-Wü Jazz Allstars”, see oli õhtu, kus astusid üles maineka Baden-Württembergi džässipreemia laureaadid.
29.-30. XI Paavo Järvi kontserdid Deutsche Kammerphilharmonie’ga Bremeni die Glockes: Mozarti balletimuusika ooperist „Idomeneo” ja Viiulikontsert nr 5 (sol Hilary Hahn), Šostakovitši Sümfoonia nr 15.
29.-30. XI on Olari Eltsil kaks kontserti Šoti Kammerorkestriga: Edinburgh’ Queen’s Hallis ja Glasgow City Hallis, kavas vaheldumisi Schumann ja Brahms. Ettekandel on Schumanni „Zwickau sümfoonia”, „Overture, Scherzo und Finale” ja „Nachtlied”, Brahmsi „4 prelüüdi” ja „Ernste Gesange” (mõlemad süidina D. Glanerti seades) ning „Liebeslieder Walzer”, solist Markus Werba, kaastegev SCO Chorus.
30. XI Kristjan Järvi viimased kontserdid sel aastal Baltic Youth Philharmonic Orchestraga, neist esimene Milanos Teatro dal Verme’s: Rahmaninovi Sümfoonia nr 3, R. Straussi „Till Eulenspiegel” ja Hindemithi „Sümfoonilised metamorfoosid” (2. XII kaks kontserti Kasselis).
30. XI Arvo Volmeri kontserdid Adelaide Symphony Orchestra ees Adelaide’i raesaalis (kontsert ka 1. XII): Eduard Tubina Süit balletist „Kratt”, Šostakovitši Klaverikontsert nr 1, solistiks Steven Osborne, ning Sibeliuse Sümfoonia nr 2 (ka siin kava eeltutvustus, nii ka Tubina kohta).
30. XI juhatab Kristiina Poska Berliini Komische Operis Puccini „La bohème” taaslavastuse esimest õhtut (lav Andreas Homoki), kolm etendust ka detsembris.
Neeme Järvi CD Hubert Parry orkestri- ja koorimuusikast (Chandos) valiti firma Chandos novembrikuu plaadiks ning see on Ühendkuningriigi enimmüüdud klassikaplaatide (Official Classical Chart) kümne parema hulgas ja võtnud seal uustulnukana oktoobrikuise seisuga 9. koha. Plaadi väljaandmist on toetanud Parry muusika suure austajana Walesi prints Charles, kes on kirjutanud plaadibukletile ka eessõna. Parry loomingut esitavad Neeme Järvi käe all BBC Walesi Rahvusorkester ja koor ning CD sisaldab endas meistri vähemtuntud teoseid ning isegi esmaplaadistusi.
Arvo Pärdi muusika ettekandeid novembris – välisartistid
1. XI mängis Oulu Sinfonia „Cantust Benjamin Britteni mälestuseks” (dir Luke Dollman). Samal päeval oli teos kavas ka Sundsvallis ja 2. XI Härnösandis, mängis Nordic Chamber Orchestra (dir Ragnar Bohlin).
1. XI esitas Juilliard Orchestra (dir Jeffrey Milarsky) „Cantust …” New Yorgis Alice Tully Hallis ning selle kõrval ka Sümfooniat nr 4.
2. XI mängis RÉ National Symphony Orchestra „Cantust …” Dublinis, dirigent Christopher Warren.
2. XI juhatas Ralf Gothóni Hamburger Camerata ees „Kui Bach oleks mesilasi …” Hamburgi esindussaalis Laeiszhalles.
3. ja 4. XI kõlasid Ensemble Belcanto kavas Nürnbergi St. Elisabethkirches „Ein Wallfahrtslied” ja „Da pacem Domine”.
4. XI esitasid CalArts String Orchestra ja solistid USAs Valencias California Institute of Arts’is „Tabula rasa”, dirigeeris Mark Menzies.
5. XI Interartists Amsterdam’i kavas kõlas „In spe” („An den Wassern …”).
16. XI esitasid Moskvas Tšaikovski-nim kontserdisaalis segakoor Latvija ja Moskva Filharmoonia orkester „Aadama itku”, dirigeeris Māris Sirmais.
16. XI esitas ansambel Army of Generals Inglismaal Bristolis „Berliini missa”, dirigent Charles Hazlewood.
16., 17., 20., 21., 23. ja 24. XI oli „Berliini missa” kavas Hollandis Hengelos (16.-17. XI) Guido Johannes Rumstadti dirigeerimisel, samas programmis veel „Salve Regina”, esitasid Consensus Vocalis ja Nederlands Symfoniorkest, kolmas-neljas ettekanne tehti 20. ja 21. XI Hollandis Deventeris ning kaks viimast kontserti 23. ja 24. XI Zwolles.
17. XI Pariisis esitleti Arvo Pärdi kohalolekul esmakordset prantsuskeelset koguteost tema kohta. Esitlus toimus Collège des Bernardins’is. Raamatu andis välja kirjastus Actes-Sud-Classica, materjalid oli tõlkinud David Sanson.
24. XI esitas Tšellistide ansambel teose „O-Antiphonen” Tübingeni Kunsthalles, dirigeeris Joseph Hasten.
25. XI mängis Stuttgarti Raadio SO „Silvanuse laulu” Albstadt-Ebingeni kirikus, juhatas Steffen Mark Schwarz.
29. XI Riias kõlas „Silvanuse laul”, mängis Sinfonietta Rīga, juhatas Sigvards Kļava.
30. XI Šveitsis Payerne’is tuleb esitamisele „Cantus in Memory of Benjamin Britten”, mängib Orchestre de Chambre de la Broye, juhatab Jerome Faller.
Varasemast
27. X Rahvusliku Teleraadiokompanii suures stuudios Minskis toimus „Akadeemilise nüüdismuusika kontsert”, mis läks ka otse eetrisse. Kontserti dirigeeris Valgevene Rahvusliku Teleraadiokompanii Akadeemilise SO muusikute ees Erki Pehk. Kavas oli eesti muusikast (autorite kohalolekul) Mart Siimeri „Lendav taldrik” ja Monika Mattieseni flöödikontserdi „Belaelealoo” esiettekanne, kus autor oli solistiks, veel juhatas Pehk samas Armeenia helilooja Artem Kokžajevi Sümfoonia nr 2 esiettekannet ning Valgevene autorite Sergei Beltjukovi Viiulikontserti ja Aleksander Litvinovski „Winterra” esiettekannet. Mart Siimer ja Monika Mattiesen käisid ka Valgevene muusikaakadeemias, kus rääkisid tudengitele Eesti nüüdismuusikast; Mattiesen tutvustas nüüdisaegset mängutehnikat akadeemia flööditudengitele.
26. X Tõnu Kõrvitsa kolmeosalise „Noorkuu” („A Ghealach Ur”) kõlas Mehhikos San Luis Potosí’s linna sümfooniaorkestri, Ohio saksofonikvarteti Sax 4th Avenue ning metsosopran Beatriz Lorena Montaño ettekandes, dirigeeris Lloyd Butler, kes tegi ka teose esiettekande 2011. a Ohios.
23. – 28. X andis Trio Estonia (Arvo Leibur, Aare Tammesalu, Norman-Illis Reintamm) Kanada keskustes viis kontserti, esinemispaikadeks 23., 25. ja 27. X Toronto Ehatare, Toronto Christ’s Church Deer Park Anglican Church ja St. Timothy’s Anglican Church. 26. X mängiti Guelphis Youth Music Centre’is ning 28. X Hamiltonis Central Presbyterian Churchis. Kaastegevad olid kanada lauljad Mark Atherton ja Marion Samuel-Stevens. Varieeruvates kavades kõlasid eesti muusikast Kaljo Raidi „Largo” ning „Ronk on laululind”, Roman Toi „Palve”, Maimu Miido „Öö rannal”, Lembit Avessoni „Uni” ja Arvo Pärdi „Fratres”. Trio repertuaaris olid ka Beethoveni Klaveritrio op. 70 nr 1 ja Piazzolla „Aastaajad”. Torontos juhatati veel töötuba John A. MacDonaldi muusikakoolis Scarborough’s.
13. X tegi Marius Peterson tenorina kaasa ansamblite Rosas ja Graindelavoix lavastuses „Cesena”, dirigendiks Björn Schmelzer, etendus toimus festivalil Berliner Festspiele, Haus der Berliner Festspiele suures saalis.
3. X esines kammerkoor Collegium Musicale Endrik Üksvärava juhatusel Euroraadio Põhja- ja Baltimaade sarjas otseülekandes kontserdiga Tallinna Nigulistest (koori 2. aastapäeva kontsert), kavas Arvo Pärdi, Erkki-Sven Tüüri ja Pärt Uusbergi loomingut.
21. – 28. VII esines kammerkoor Collegium Musicale Endrik Üksvärava juhatusel Prantsusmaal kutsutuna pidustustele Vaison-la-Romaine’is „Festival des Choeurs Lauréats”, kus anti kuus kontserti, esinemispaikadeks Avignon, Crest, St Marcel lès-Sauzet, Nyons, Vaison-la-Romaine’i katedraal ja Tournon (Saint-Félicien). Kavas oli mitmeid teoseid Eesti heliloojailt, sh Arvo Pärdilt, samuti Messiaeni muusikat.
2. – 8. VII osales Arete Teemets 31. Hans Gabori nim lauljate Belvedere konkursil Viini Kammerooperis, olles pääsenud 140 laulja hulka konkursi finaalvõistlusele. Viinis olid žüriis 17 tuntud teatrimaja või festivali esindajad. Lauluvõistluse eelvoorud peeti 50 linnas, kus kokku osales 3000 noort lauljat.