Pealelend: Paolo Girol

Ivo Heinloo

2011. aasta sügisel avati EMTAs audiovisuaalse kompositsiooni eriala, mille töö vilju esitleti laiemale ringile esmakordselt mullu Eesti muusika päevadel. Samasugune kontsert toimub ka tänavu, 4. aprillil algusega kl 19.30 Kanuti gildi saalis. Kontserdi kuraator on audiovisuaalse õppesuuna juht Paolo Girol (sünd 1972), kes tuli Itaaliast Eestisse 2008. aastal ning on siin sellest ajast järjekindlalt juurutanud mõtteviisi eri kunstiliikide sünteesi võimalikkusest. Audiovisuaalse kompositsiooni õppesuund annab muusikaakadeemias elektronmuusikat õppivatele tudengitele alusteadmisi võimalustest, kuidas visuaalkunsti saab integreerida muusikalisse mõtlemisse. Midagi sellist pole EMTAs varem õpetatud, Giroli kodumaal on aga aastakümnete vältel kujunenud väga tugev elektronmuusika koolkond, millest ka visuaal(värvi-)muusika kontseptsioon on välja arenenud. Mida kujutab endast audiovisuaalne kompositsioon? Paolo Girol: Audiovisuaalse kompositsiooni erialal kasutatakse visuaalseid parameetreid traditsioonilise kompositsioonilise mõtlemise laiendusena. See on sünesteetiline, multisensoorne kogemus. Me võime kujutada värve helidena ja vastupidi. Maalikunsti on alati peetud pigem ruumiliseks ning helikunsti ajaliseks nähtuseks, kuid need piirid on nüüdseks ületatud. Kandinsky oli kunstis üks esimesi, kes kujutas maalidel liikumist ja ajalist vältust. Näiteks ostsillaatori kasutuselevõtt juba 1950. aastatel on aga eksperimentaalse elektroakustilise muusika loomisel lisanud muusikale ka uue ruumilise mõõtme. Loomulikult on audiovisuaalse kompositsiooni loomiseks palju võimalusi, aga meie lähtume EMTAs eelkõige muusikalisest tekstuurist, püüdes leida visuaalsed vasted mõistetele nagu „rütm”, „tämber” jt, panna komponeerimisprotsess visuaalsesse vormi.

Audiovisuaalset kompositsiooni õpetatakse EMTAs alles teist aastat, nii et see on veel võrdlemisi uudne suund Eesti kontekstis.

Praegu õpib meil seda eriala bakalaureusetasemel kuus tudengit. Saame vastu võtta vaid vähese arvu üliõpilasi, kuid tung on olnud suurem kui traditsioonilise kompositsiooni erialale. See on ka mõistetav ja loomulik, sest huvi uute tehnoloogiate ja nende rakendamise vastu on suur. Kuna see eriala on interdistsiplinaarne, siis on meil väga tihe koostöö BFMi ja EKAga. Õppekavas on palju kunstivaldkonnaga seotud aineid: tudengid õpivad montaaži, filmisemiootikat, värviteooriat jm.

Senised tulemused on ületanud kõik ootused, mis mul olid siia saabudes. Head taset näitab juba kas või see, et ühe meie tudengi Sander Tuvikese projekt „Sleet” valiti juunis Amsterdamis toimuva festivali „Neu/Now” programmi. Seda festivali korraldab Euroopa kunsti- ja muusikakõrgkoolide liit ELIA (European League of Institutes of the Arts), mille võrgustikku kuulub ka EMTA.

Mida pakub TMW ja Eesti muusika päevade raames korraldatav audiovisuaalsete kompositsioonide kontsert Kanuti gildi saalis?

Kontserdil esitatakse EMTA tudengite kirjutatud nüüdisteoseid kõrvuti klassikaliste töödega elektroakustilise muusika ajaloost. On nimelt väga oluline mõista, et me ei paikne vaakumis, vaid oleme pidevalt kontaktis muu maailmaga ja võrdleme end selle valdkonna absoluutse tipptasemega. Nagu eelmisel aastal asetseb publik ka seekord laval, ümbritsetuna kõlaritest, ja jälgib paralleelselt kuulatava muusikaga projekteeritavaid visuaale.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht