Tagasivaade pidunädalatele

Virge Joamets

MODERNISMI PIDUNÄDAL Tartus 7. ? 14. III. 14. III pandi Tartu Jaani kirikus Poulenci ?Gloria?ga? pidulik punkt Elleri kooli stiili pidunädalatele. 2002. aastal barokiga alanud ning klassitsismi ja romantismi ületanud tee oli jõudnud oma lõpuni, modernismini.

Nelja aastaga on tohutult tehtud ja õpitud. Hommikused loengusarjad on tihendatud kujul koju kätte toonud ajastute eripära. Toomas Siitani loengud barokist ja klassitsismist ning Kristel Pappeli pilt XIX sajandist on olnud loodetavasti hea kool õpetajatele, aga ka sekka sattunud mitte vähestele õpilastele ? kas või hoomamaks, missugusel tasemel esitatud infotulvaga neil juba mõne aasta pärast tuleb rinda pista.

Seekordne kaasaja loengutsükkel ei andnud ühest pilti, vaid postmodernistlikult pluralistliku: Merike Vaitmaa ja Tiia Järg kõnelesid uuendustest muusikakeskselt, Peeter Torop ja Mihhail Lotman üldkultuurilisemalt, kuid muusikute meeleheaks siiski ka muusikast näiteid sisse põimides.

Tänavuse loenguseeria kõrkpunktiks loen Taavi Kerikmäe graafilise notatsiooni loengkontserdi: informatiivne jutt oli valdkonnast, mille kohta teatakse, et see on olemas ja mitte eriti rohkem. Kõneleja hea kontakt publikuga innustas kuulajaid spontaanselt küsimusi esitama (mis aga postmodernistlikule ajale kohaselt ei saanud kindlat vastust, sest ühest vastust neile lihtsalt pole). Muusikanäiteid (arvatavalt esiettekanded Eestis) mängis Taavi koos Mart Sooga, instrumentaariumiks klaver, termenvox, elektrikitarr, elektroonika.

Pidunädalatel on ikka olnud külalisi. Üle kolmekümne aasta kestnud traditsiooniga Elleri päeva kontserti rikastas seekord Alo Põldmäe, teatri- ja muusikamuuseumi teadur ning helilooja, tänase Elleri kooli vilistlane ning Tallinna konservatooriumi Elleri heliloomingukoolkonna esindaja. Mõnusat vestlust Põldmäega tema elust ja loomingust juhtis Mart Jaanson. Kontsertosas kõlas eesti muusika, muu hulgas ka Põldmäe väga ilus süit ?Loire?i lossid? II kursuse õpilaste Märten Karmi ja Helina Ariva esituses.

Pidunädalatel on peetud nn klassikontserte, kontserte luuletuste, kirjade või loengulise osaga, antud meistriklassitunde, kuulatud-vaadatud muusikat hommikuti ja õhtuti. Pidunädalatel on alati esinemistega hõivatud olnud pea kogu kooli õpilaskond. Nelja aasta vältel on olnud terve rida väga eredaid ettekandeid. Unustamatute seas on kindlasti Purcelli ?Dido ja Aenease? lavastus Taisto ja Rufina Noorelt barokinädalal, külalispianisti Alexander Paley (USA) soolokontsert romantisminädalal, Eller Sümfonieti esinemine Andres Mustoneni juhatusel romantismi pidunädala lõppkontserdil jne.

Andres Mustoneni vitaalsus suutis ka tänavuse festivali avakontserdil Eller Sümfonieti ?teise ilma? tõsta. Kava Mustoneni ?relvavendade? Pärdi, Silvestrovi, Knaifeli, Kant?eli ja Piazzolla loominguga ? dirigendi väitel maailma parim ? saigi sel hetkel maailma parimaks mängitud. Mustonenil lihtsalt on üleinimlikku energiat panna professionaalide kõrval ka õpilasi sisaldav orkester üle oma varju hüppama.

Mõõdukamalt pöörane on sümfonieti põhidirigent Lilyan Kaiv. Tema suureks teeneks Elleri-nimelist koori ja orkestrit juhatades on olnud omanäolised kavad mitmete XX sajandi teostega. Seekord kõlasid Poulenci ?Gloria? ning Bernsteini ?Chichesteri psalmid?, kõvad pähklid mõlemad. Aga ka Kaiv on siiski nii kange, et ei viska püssi põõsasse ja viib püstitatud probleemi lõpuni, tubli kontserdini. Et see kangus tal ei kaoks! Sest tal ei ole võimalust (ootamatute?) probleemide korral kotist pilli välja kraamida ja ise esineda, nagu juhtus puhkpilliorkestri kontserdil, kus lisaks Stravinski Kontserdile klaverile, puhkpillidele ja timpanitele (solist Peep Lassmann) saime ootamatult kuulda Poulenci Sonaati klarnetile ja klaverile Lassmanni ja dirigent-klarnetist Toomas Vavilovi esituses. Ega seegi halb variant olnud?

Igatahes on need pidunädalad olnud suured, kogu kooliperet tublisti ühendanud ja silmaringi avardanud ettevõtmised. Seda on tunnistanud ka kõik siin käinud külalised. Näiteks Mustonen on öelnud Elleri kooli ühe varasema pidunädala puhul, et kombinatsioon ? loengud, videote vaatamine, kontserdid nii professionaalide kui õpilaste poolt ? on väga rikas ja heas proportsioonis, et Elleri kooli üritus võiks olla heaks eeskujuks teistelegi muusikakoolidele.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht