Müür monumendi juures – Klaasist „nonument“
Ljubljanast alguse saanud Nonument Group ühendab kunstnikke ja linnaaktiviste, kelle huvi on unustatud, hüljatud, salatud või mõnel muul põhjusel eiratud XX sajandi monumendid, arhitektuuriansamblid ja avalikud ruumid. Olles tegutsenud nii Sloveenias, Tšehhis, Bulgaarias kui Küproses – Ida-Euroopa on kadunud „einumentide“ poolest iseäranis rikas –, ei piirdu nad Euroopaga. Nonumentalistide esimene aktsioon leidis aset hoopis Baltimore’is. Nimelt läks selles niigi avaliku ruumi vaesuse käes kannatavas linnas 2017. aastal lammutamisele brutalistliku McKeldini väljaku purskkaevukompleks, mis oli olnud mängumaa mitme põlvkonna lastele, aga ka märgiline kohtumispaik ning sõnavabaduse kants kogu linnale – seal pesitses nii kohaliku Occupy kui ka liikumise Black Lives Matter tugipunkt. Nonumendi grupi eesmärk ei ole fetišeerida kiiksuga ehitusplastikat, vaid väärtustada ja säilitada linnaruumilugusid. Linnaruumi, mille loomisprintsiibid olid meie ajaga võrreldes idealistlikumad ja mastaabid monumentaalsemad. Marylandi osariigis tähendas see kümnete inimeste mälestuste kogumist ja nende muljete etendamist VR-prillide abil. Järgmisena on neil käsil Ljubljana kunagise pioneeride raudtee (1948–1954) taaselustamine. See Nõukogude Liidu kingitusena valminud miniraudtee, mis innustas kümneid poisikesi raudteelaseks hakkama, on küll ammugi linnapildist kadunud, kuid paljudel on sellest praeguseni ere mälestus. Kunstnikud Villu Plink ja Silja Saarepuu on toonud näitustega „Väikesed monumentalistid“ ja „Klaas. Betoon. Ruum“ rambivalgusesse Aet Andresma-Tamme ja Mare Soovik-Lobjaka suurejoonelised nõukogudeaegsed arhitektuursed klaasikunstiteosed. Vastuvõtt on olnud soe. Meenutamist väärivad paljud teisedki minevikku jäänud klaasist nonumendid, näiteks Dolores Hoffmanni vitraaž Narva-Jõesuu Mereranna sanatooriumis – väidetavalt oli see suurim Eestis –, aga miks mitte ka Tallinna aiandussovhoosi kasvuhooned Mustamäel või Viljandis Tartu tänaval seisnud klaaspaviljon-õlleputka.* Viimati nimetatud jäävad küll kõnekuselt alla maailmakuulsatele „kristallpaleedele“, nagu näiteks I. M. Pei Louvre’i püramiid-sissepääs, Richard Rogersi riigipäevahoone kuppel-vaateplatvorm või Norman Fosteri Briti Muuseumi aatrium-vitriin, või õigupoolest mis tahes ikoonilistele klaasist pilvelõhkujatele. Igal juhul on klaasist kujunenud nüüdisarhitektuuri domineeriv fassaadimaterjal, mis peaks justkui sümboliseerima moraalset läbipaistvust ja demokraatlikku hingust. Eks ajasid selle metafoori jõudu taga ka Vabadussõja võidusamba autorid. Küllap põhjendatult, sest klaas ja muud peegelduvad pinnad on meie aja mälestusmärkide puhul minev kaup. Klaas viitab haprusele, kõneleb väärtustest, mida tuleb hoida.
Soome rannikulinnadesse paigaldatud nn klatšipeeglid mõjuvad küll veidi napakalt, kuid loovad tähendusrikka üleminekutsooni privaatse ja avaliku sfääri vahele.
Wikipedia
* Margus Haav, Ajutine triibik kükitas peatänaval rahumeeli ligi pool sajandit. – Sakala 3. X 2015.