25+5
Võistlus „25 kaunimat Eesti raamatut” on tänaseks oma tõsiseltvõetavuse minetanud. Üritusest on saanud kitsa ringi ettevõtmine,
kus ühed ja samad keskpärased ja keskealised Eesti
raamatukujundajad kordamööda žüriisid moodustades üritavad
keskpärasest Eesti raamatukujundustoodangust 25 kandidaati
välja sõeluda. Selleks aga puudub nii asjalik toormaterjal kui
tegelikult ka kompetents. „Kujundusspetsialistid” istuvad oma
maitse-eelistustes tugevalt kinni möödunud või isegi ülemöödunud
sajandis. Neil ei ole piisavat silmaringi, kriitikameelt ja
kodanikujulgust jätmaks kunagiste koolikaaslaste kujundatud
pahn auhindamata.
Iseenesest võiks 25 raamatu valik olla asjade seisu kena sedastus
– olgu see siis parasjagu hiilgav või haletsusväärne. Tülgastav
on aga pidulik nägu, mida halva mängu juures üritatakse
teha: kõik need Kuldraamatud, diplomid, avamistseremooniad
ja tähtsad intervjuud päevalehtedele. Sõnum on alati üks: „Meil
on tohutult palju suurepäraseid raamatukujundajaid ning lasteraamatuillustraatoreid
ning keskmine tase tõuseb järjepidevalt.
Enamik võistlustöid on aga lihtsalt geniaalsed.”
Põhjalikumat analüüsi ei leia ei võistluste järelkajades, ei
omavahelistes vestlustes ega mu enda põgusat kogemust mööda
ka mitte žüriiruumis. Lihtsalt ei teata, millest peaks rääkima ja
milliste sõnadega. Tehnilisi vigureid ei sobi nagu kiita, aga mida
siis? Nii saadabki hindamisprotsessi (taas mu oma kogemuse põhjal)
peamiselt heakskiitev või halvakspanev mõmin. Üks kui teine
kord ollakse isiklikult solvunud: miks minu raamat kõrvale jäi?
Segaseks jääb võistluse toimemehhanism. Kuigi rahvusraamatukogu
kodulehelt leitud reglement sätestab, et info konkursi
toimumise kohta edastatakse korraldavate ühingute meililistidesse,
ei meenu, et see oleks paaril viimasel aastal niimoodi
olnud. Ehk jäi lihtsalt kahesilmavahele. 2003. aasta žüriis oli 12
liiget, sh 9 kujundajat, kellest 1 adekvaatne välisekspert. 2005.
aastaks oli žüriisse alles jäänud 8 liiget, sh 4 kujundajat, välisekspert
oli kaduma läinud. Millest sellised muudatused?
Kurioosne fakt: ehkki reglement ütleb selgelt, et „sama isik
ei või töös osaleda rohkem kui kahel järjestikusel aastal,” leiame
nii 2006. kui 2007. aastal komisjoninimekirjadest Jüri Dubovi,
Mai Eineri kui ka Mari Kaljuste nimed.
Ühesõnaga – jama. Minu ettepanek on, et loobutaks ülemäärasest
punnitamisest. Kui 25 raamatut kokku ei klapi, nimetagem
10. Žüriisse võetagu rohkem nooremaid liikmeid, kusjuures
disainerite osakaal peaks olema kindlasti suurem kui kõigil
neil trükiekspertidel ja rahvusraamatukogu töötajatel. Lõpuks
hinnatakse ju ikkagi kujundust. Kirjastajatel on niikuinii oma,
enim müüdud raamatute võistlus käimas. Konkursiinfo peaks
tõepoolest levima ning võimalusel tuleks teha eraldi pingutusi
leidmaks huvitavaid raamatuid ka neist kultuurikihi soppidest,
kuhu suurkirjastajate silm ei ulatu. Žürii peaks selja sirgu ajama
ning tunnistama lihtsat fakti: disain, mida annab hästi müüa, ei
pruugi olla kujunduslikult hästi tehtud ja vastupidi.
Ning kindlasti tuleks loobuda näiliselt demokraatlikust peitusemängust
pimepunktide lugemisega. Hindamist peaks saatma
elav arutelu, mille käigus vaetaks võistlustööde häid ja halbu
külgi. On ju rahvuseeposeski kirjas, et „esimesed heidetakse, tagumised
tapetakse, keskmised koju tulevad”. Täpselt nii juhtub
alati, kui hakatakse keskmisi hindeid arvestama.
Teen tulevikudiskussioonideks otsa lahti ja esitan järgnevatel
lehekülgedel omapoolse pingereana selleaastase 25 hulgast
10 paremat raamatut ning siis veel mõningad.