Menukad uued teenused
Ootamatu eriolukorra tõttu suleti raamatukogude uksed ning pandi nad nuputama oma ülesannete täitmiseks uusi viise. Rahvusraamatukogus said raamatukoguteenuste arenduskeskuse juhi Jane Makke sõnul kõige suurema tähelepanu osaliseks kaks teenust: kogude kontaktivabalt, mugavalt ja kiiresti kättesaadavaks tegemine ning infonõustamine.
Ööpäev läbi raamatute iseteeninduslikuks laenutamiseks on rahvusraamatukogul juba varasemast peaukse ees raamatukapp, kuid see teenus on kättesaadav vaid Tallinna ja selle lähiümbruse elanikele. See ajendas rahvusraamatukogu alustama koostööd Omnivaga: nüüd saab rahvusraamatukogust igaüks tellida väljaandeid endale sobivaimasse pakiautomaati üle kogu Eesti.
Tähelepanu on pööratud ka digikogudele. Rahvusraamatukogu Otsinguportaal (http://portaal.nlib.ee) pakub juurdepääsu suurele hulgale teadusandmebaasidele, e-raamatutele ja e-ajakirjadele. Jane Makke: „Seoses eriolukorraga hankis raamatukogu katsetamiseks juurde mitmekesise kollektsiooni uut teadusinfot. Näiteks ProQuesti uued andmebaasid (Historical Newspapers) või kirjastusgrupi Taylor&Francis e-raamatud jne. Otsinguportaali kaudu saab kasutada ka digitaalarhiivi DIGAR ja DIGARi Eesti artiklite portaali sisu.“
Infonõustamise kanalitena kasutati eriolukorra ajal telefoni, veebivestlust (chat) ning e-kirju, mida täiendati videokõne võimalusega.
Rahvusraamatukogu kasutajate hulk kasvas eriolukorra ajal uute võimaluste toel eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 50%. Kojulaenutuste ja digitaalarhiivi kasutus tõusis kolmandiku võrra, digitaalseid teadusväljaandeid loeti poole võrra rohkem. Video teel nõustamise ja üleriigilise postipakiautomaatide võrgu kasutamisega kavatsetakse jätkata. Järk-järgult avatakse külastajatele taas ka raamatukogu hoone.