Vahelduva eduga

IRENE JÜRNA

Sydney Pollack 70 Sydney Pollack sündis vene-juudi esimese põlvkonna ameeriklaste järeltulijana Indianas 1. juulil 1934. Pärast keskkooli lõpetamist sai temast Neighborhood Playhouse?i üliõpilane New Yorgis. Vahepeal tuli läbi teha kahe-aastane sõjaväeteenistus, mille järel ta naasis 1958. aastal Neighborhood Playhouse?i näitejuhtimist õpetama. Samal ajal esines ta näitlejana TV otseprogrammides. Pollack oli mitu aastat televisioonis juhtiv reþissöör, filmilavastajana debüteeris ta 1965. aastal.

Esimesed tulemused olid tagasihoidlikud, suurem saavutus oli film ?They Shoot Horses, Don?t They?? (?Äraaetud hobused lastakse ju maha??, 1969). See on kompromissitu draama depressiooniaastate maratonitantsijaist, kes mõjuvad inimliku meeleheite metafoorina. Gig Young sai parima kõrvalosa Oscari, Pollack ja Jane Fonda kandideerisid parima reþissööri ja parima naisnäitleja tiitlile. Räägiti, et Fonda jäi auhinnast ilma palju kõmu tekitanud Vietnami sõja vastase tegevuse pärast.

Neli aastat hiljem tõestas Pollack oma andekust romantilise draamaga ?The Way We Were? (?Sellised me olime?). 1973. aastal järgnes action-film ?Yakuza? jaapani lapseröövlitest-gangsteritest. Suurem edu tuli 1975. aastal põnevikuga ?Kondori kolm päeva?, milles mängisid Robert Redford, Cliff Robertson ja Faye Dunaway. See oli Hitchcocki stiilis thriller. Pollacki lemmiknäitlejateks kujunesid aga Redford ja Fonda, kes said kokku 1979. aasta komöödiafilmis ?The Electric Horseman? (?Elektriratsanik?). Koos Redfordiga on Pollack teinud näiteks seitse filmi.

1981 vändatud film ?Absence of Malice? (?Õeluse puudumine?) Paul Newmani ja Sally Fieldiga on tõsise sisuga draama, milles auahne reporter hävitab süütu mehe karjääri. Filmil polnud ent kassaedu.

1982 pöördus Pollack taas komöödiaþanri poole, lavastades ?Tootsie?, milles töötu näitleja (Dustin Hoffman) saavutab edu naiseks maskeerununa. Naispeaosatäitja Jessica Lange pärjati ka Oscariga. Hoffmani soovil mängis tema agenti Pollack ise. Film kujunes kommertshitiks, teos esitati Kuldsele Gloobusele, mitmele Oscarile ning film võitis New Yorgi filmikriitikute parima reþii auhinna.

Veelgi edukamaks osutus kassafilm ?Out of Africa? (?Aafrikast ära?) mis pälvis viis Oscarit. Linalugu kujutab taani naiskirjaniku tutvumist Aafrika kontinendi ja sealsete inimestega, tema armastuslugu kütt-seikleja Denys Finch Mattoniga (Redford). See on Pollaci ambitsioonikaim film Karen Blixeni mälestuste põhjal, peaosas Meryl Streep.

Pollack töötas vahelduva eduga. Kui ?Sabrina? remake (1995) Harrison Fordiga oli kolossaalne põrumine nii finantsiliselt kui ka kriitika osas, siis 1999 said Pollack ja Ford taas kokku filmis ?Random Hearts? (?Juhuslikud sidemed?), milles mees ja naine avastavad, et nende lennuõnnetuses hukkunud abikaasad olid armukesed. Petetud mees tunnetab, et kogu ta elu on olnud vale. Üldse kohtuvad paljudes Pollacki armastusfilmides tegelased ületamatute probleemidega.

Paralleelselt lavastajatööga on Pollack olnud ka arvestatav produtsent. 2003. aasta Oscarite jagamisel oli ta auhinnapretendent filmi ?Cold Mountain? (?Külm mägi?) produtsendina.

Ka on Pollack astunud tihti üles näitlejana, nii oma filmides kui teiste reþissööride töödes. Suurepärase etenduse andis ta Woody Alleni filmis ?Husbands and Wives? (?Abikaasad?) Judy Davise ringirändava abikaasana, 1999. aastal kehastas meisterlikult Stanley Kubricku viimaseks jäänud filmis ?Silmad pärani kinni? rikast meest, kes tegeleb kahtlaste meelelahutustega.

Sydney Pollack on alates 1958. aastast abielus Claire Griswoldiga. Neile sündis kolm last: poeg Steven (1959), tütred Rebecca (1963) ja Rachel (1969). Steven hukkus 1993. aastal Californias Santa Monicas lennuõnnetuses. Rebecca oli 90ndate teisel poolel kompaniis United Artists filmitootmise asepresident.

Pollack on murega rääkinud mõjust, mida ameerika filmid ühiskondlikule mõtlemisele avaldavad. Popkultuur on ju vahend levitamaks moraalseid ja eetilisi seisukohti. Peale selle, et film võib olla kunst, on ta ka produkt, mille maksavad kinni rahastajad, kes soovivad oma investeeringud tagasi saada. Seetõttu ignoreeritakse tihti moraali- ja eetikaprobleeme. Pollack ise ei ole kunagi kasutanud vägivalda ja seksi filmi kassahuvides. Ta ütleb: ?Kui mul on vaja midagi tõendada ja vajan selleks vägivalda või seksi, siis ma seda ka kasutan.?

Pollack on tajunud ka Ameerika teatud tühjust ? midagi on kaotsi läinud. Kõik on vaba ja suhteline, ei ole konsensust, mis on hea, mis halb. Räägitakse küll palju moraalist, eriti poliitikud, kuid selles retoorikas on tühjus. Inimesed tunnevad nostalgiat selle aja suhtes, kui nad võisid enda üle uhked olla.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht