Permikomi nõidade territoorium

Pea kõik arvustajad leiavad, et tegu on permikomi kultuuri jõuküllase etnograafilise propagandaga.

ART LEETE

Oktoobris näidati TNT telekanalil seitsmeosalist lühiseriaali „Territoorium“,1 mille sisuks on nõidade võitlus tänapäeva permikomi külas. Nõidu on seriaali tegelaste hulgas kümmekond, ka tegevuse pealiini käivitab nõiasoost teadlase salapärane kadumine etnograafiliste välitööde käigus. Kui vaadata saja-kahesaja aasta vanuseid raamatuid, siis peaaegu kõik klapib. Seriaali etnograafiline sisu on tinglikult adekvaatne. Aga kas kõik on rahul?

Vanad etnograafilised uurimused

Kuulus vene keele ja rahvapärimuse uurija Vladimir Dal kirjutab XIX sajandi keskpaiku, et Põhja-Venemaa asukad (mainides konkreetselt ka permikomi alasid) on ammusest ajast kuulsad oma usu poolest igasugusesse nõidusesse, millest suurem osa on edasi kandunud tšuudi hõimudelt. Just põhjas kõneldakse nõidusest kõige rohkem.2 Etnograaf Nikolai Dobrotvorski kinnitab 1880ndatel, et permikomide seas on nõidus laialdaselt kasutuses ning nõiad juhivad kohalikku elu.3

Ivan Smirnov väidab 1891. aastal, et kõigi permikomi nõidade algtüübiks on Pam, XIV sajandil komide ristija püha Stefani vastu võidelnud nõid. Smirnovi järgi oli iidsetel permikomi nõidadel võim loodusstiihiate üle ja nõiaelu oli XIX sajandil veel väga vilgas. Kristlus tõrjus nõiad küll avalikust elust, ent kõikjal, kuhu kiriku võim ei ulatunud, valitses nõidade meelevald. Eriti koduselt tundsid nõiad end metsas, kus nad püüdsid loomi ja kalu paljakäsi. Nõial oli lihtne panna teise inimese sisse iköta ehk ševa mõne olendi kujul.4

Millest jutt?

Seriaali sündmustiku moodustab tegevus, kuidas kaks nõida ja kaks rahvaluule eriala üliõpilast ekspeditsioonil kadunuks jäänud etnograafide jälil mööda permikomide maad rändavad. Peategelane osutub Pami taaskehastuseks, tema tšuudist vanaisa ja vanavanaisa on 1970ndatel maa alt välja tulnud, olles seal veetnud aastasadu (aga nüüd kaevasid vangid nad välja).

Oma teekonnal kohtab peategelaste seltskond tervet hulka nõidu, kes aitavad ka sündmustikul areneda. Kohalikul politseikonstaablil on eri värvi silmad, seega on kohe selge, et ta on samuti tšuudi nõid. Ilmneb siiski, et ta teab vaid mõningaid teisejärgulisi nõianippe. Tema naine aga on selgeltnägija, kes elab metsas maakojas. Külas tegutseb veel üks nõid, kes ravitseb nõiduse küüsi langenuid, teeb lõpu nõidusele (nõidus on seriaalis üldiselt paha asi, mis ei vasta permikomide arusaamale lovesse langemise asjaoludest). Siis on üks memm, kes oma keldris toidab rinnaga konni (kes on komide arust iköta kehastused; stseen on justkui Vera Belitseri monograafiast5 maha kirjutatud) ja teine, kes ei saa surra, enne kui on Pami kohanud. Ja on üks, kes nõiub ära jõe ja laseb iköta’l suure vagla kujul ohvreid piinata. Ja nii edasi.

Et filmitegijad kõiki kultuurilisi asjaolusid ei taju või ei püüagi olla rangelt etnograafilised, ilmneb siit ja sealt. See saab selgeks hetkest, mil metsaonnis elav nõid röökima hakkab. Et komid metsas karjuvad, ei tundu usutav. Ja seriaali viimases osas teeb episoodilise etteaste ka komi zombi. Anda kohalik koloriit maailma õuduspärandile ongi olnud filmitegijate püüdlus, nad üritavad pakkuda „patriootlikku lähenemisviisi õudusele“.6 Zombit on vaja selleks, et vaataja lõpuks aru saaks, et tegu on tõelise õudusfilmiga.

Seriaal lõpeb hästi. Me justkui saame teada, aga ei saa ka. See vastab minu arust komi animismi põhimõtetele. Mõned permikomid ei ole siiski rahul, sest kõik jääb liiga kaootiliseks ega vasta permikomi rahvakultuuri süstemaatikale.

Permikomide reaktsioon

Hinnangud seriaalile on portaalis kinopoisk.ru üldiselt head (keskmine hinne 7 punkti).7 Mitmed permikomid on aga seriaalile valuliselt reageerinud. Väidetakse, et „Territoorium“ moonutab tõsielu asjaolusid. Näiteks nõiutud inimest, kelle sisse on saadetud iköta, ei saa lõhna järgi ära tunda (ehkki filmis seda tehakse) ja üldse olevat üle pingutatud müstika ja paganluse rõhutamisega. Permikomid pole nõus nende näitamisega poolmetsikute ja deemonlikena ning seriaalis polevat tabatud permikomi meelelaadi.8 Selle kõrval on internetist leida ka arvamusi, nagu järgiks seriaal permikomide maailmapilti punktuaalselt.9 Usu sa siis hundi juttu!

Etnograafiliste uurimustega on seriaali suhtumine nõidusesse hästi kooskõlas. Klapivad paljud detailid (isegi Pami seostamine oma kaasajaga on juba XIX sajandil kasutatud võte). Etnograaf Aleksei Sidorov väidab, et tema ajal (1920ndatel) oli nõiduse meelevallas üle poole komidest, Vera Belitser aga kinnitab 1950ndatel, et usk nõidusesse oli permikomide seas valdav veel tema raamatu ilmumise ajal.10 Uuemates etnograafilistes käsitlustes ollakse ettevaatlikum, midagi ei kinnitata ega lükata ka ümber.

Ma pole kindel, kas permikomidel maksab ärevusse sattuda. Seriaali tegijate austust permikomi kultuuri vastu ilmestab näiteks see, et tegelased räägivad tihti permikomi keeles ja stseenid on venekeelsete subtiitritega. Sellist asja Venemaal ikka naljalt ei juhtu. Pea kõik arvustajad leiavad ka, et kokkuvõttes on tegu permikomi kultuuri jõuküllase etnograafilise propagandaga.

Art Leete on Tartu ülikooli etnoloogia professor.

1 Seriaali režissöör Igor Tverdohlebov, osalevad head näitlejad, näiteks politseinikku mängib Andrei Zvjagintsevi filmist „Armastuseta“ tuntud Aleksei Rozin.

2 В. И. Даль, O повериях, суевериях и предрассудках русского народа. Санкт-Петербург, Москва, 1880 [1845–1846].

3 Н. Добротворский, Пермяки. Бытовой и этнографический очерк. – Вестник Европы, 1883, Т. 2, кн. 3;

4 И. Н. Смирнов, Пермяки. Историкоэтнографический очерк. Москва, 2012 [1891].

5 В. Белицер, Очерки по этнографии народов коми XIX – начало XX в. Москва, 1958.

6 А. Артеев, Территория чудес. Республика, 19. X 2020; http://respublika11.ru/2020/10/19/territoriya-chudes

7 https://www.kinopoisk.ru/series/1405930

8 А. Артеев, Территория чудес.; Б. Шибанов, «У коми-пермяков две души»: шаман рассказал об истоках сериала «Территория». – Газета.Ru, 23. X 2020; https://www.gazeta.ru/culture/2020/10/22/a_13329499.shtml

9 Б. Шибанов, У коми-пермяков две души; https://www.kinopoisk.ru/series/1405930

10 А. Сидоров, Знахарство, колдовство и порча у народа коми: Материалы по психологии колдовства, СанктПетербург, 1997 [1928], В. Белицер, Очерки по этнографии народов коми.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht