Las ma puudutan sind hästi kaugelt!
Nagu „Kõheda vastasmõju“ festival sel korral tõestas, hakkab üha rohkem veebiroboteid sajal jalal mööda seinu sibama ja urgitsedes naha alla pugema. Siis on nad vaatajale ohtlikult ligidal.
„Kõheda vastasmõju“ festival 1. – 4. IV, korraldaja eˉlektron, osalejad Hiroaki Umeda, Rourou Ye, Inga Salurand, Liis Vares, Avan Omer, Hendrik Kaljujärv, Mary Notari, 5 Horses, Artjom Astrov, +aave+, Samuli Tanner, Asuna, Rimini Protokoll, Ringhold, Bohdana Korohod, Maria Paiste jt.
Virtuaalseid teatriformaate koondavast „Kõheda vastasmõju“ festivalist kirjutasin ka aasta tagasi. Toona oli viirus maailma just segi paisanud. Poed osteti tühjaks, vetsupaberite pärast hundistuti, maad võttis paanika ja vaen. Ühiskond lõhenes: ühed, kes pesid käsi, ja teised, kes demonstratiivselt selle tegemata jätsid. Pooleldi füüsiliselt Kanuti gildi saalis, pooleldi virtuaalselt netis toimuma pidanud festival koliti viiruseohu tõttu täielikult veebi ja kultuurijanus etenduskunstide sõbrad said lahjendatud teatripisiku doosi otse veeni. Nüüdseks on hüsteeria asendunud tülpimusega. Nakatunute ja surnute arvu vaadatakse hommikuti uudistest sama tuima näoga kui mõnd kontseptuaalset kunstiteost või reportaaži Bagdadi haiglas toimunud pommiplahvatusest. Arvamuslugu kirjutades küsisin endalt toona: kas festivali- ja teatritunne säilib ka veebikeskkonnas? Tegin läbi vajalikud rituaalid. Kirjutasin kõikide ürituste ajad kalendermärkmikusse, et jõuaksin alati õigel ajal õigesse kohta. Kuna läbi veebikaamerate olid näha publiku näod, siis kraamisin toas selja taha jääva ala, mis videos paistma jääb. Sättisin arvuti lauale ja ennast selle ette mugavale toolile istuma. Ja muidugi ei saanud teatripuhvetita, mille simuleerimiseks soetasin pudeli viskit, mis festivali lõpuks ka otsa sai. Teatris ei mängi vaid näitlejad. Ka publik etendab, allub vabatahtlikult rollile, mille peamiseks ülesandeks on vait püsides teistega samas suunas vaadata ja pärast näitlejate kummardamist neid kolm korda tagasi lavale aplodeerida, isegi juhul kui taidlejate ponnistused täielikult külmaks olid jätnud. Formaadi uudsus survestas toona vanu kombeid kordama. Festivalitunne ja teatriime sündisid. Osalusvõime kadu Nüüd, aasta hiljem on mu eelhäälestus kõvasti vähenenud. Virtuaalsotsiaalsus on tinginud ekraaniväsimuse ja veebimeelelahutusüksilduse. Kui algul oli galeriide ja näituste arvutisse kolimine põnev väljakutse, kuidas säilitada kunstnike ja publiku side, siis paraku jäid eelmise pandeemialaine pioneernäitused mulle ka viimasteks. Ükskõik kui palju ennast kuvaril ringi keerutada saab, jäävad virtuaalnäitused ikkagi ülespildistusteks. Paratamatult toimivad kompositsioonid ja esemete asetused kolmemõõtmelises ruumis ja arvutiekraanil täiesti erinevalt. Soov luua virtuaalset näitusekogemust on kui kahel jalal kõndivate inimesekujuliste robotite ehitamine. Balansseerides ühelt jalalt teisele pole viis, kuis üks tehniline olevus kõige efektiivsemalt ringi liikuda saaks. Seetõttu eelistan kontakti hoidmiseks veebinäitustele kas või kunstnike Instagrami kontosid, kus enese eksponeerimine on märksa vahetum, isiklikum ja ausam. Teatri puhul mõjub füüsilise ruumi täiuslikkus. Heli, valgus ja lõhnad on kõikjal vaataja ümber. Kui madalad bassisagedused panevad teatrisaalis tooli värisema, siis koduteatris heal juhul kõlarid plärisema. Vaid paari hetkega võib hingemattev pimedus vahetuda pimestava valgusega. Veebiteater peab selle kõik kompenseerima intellektuaalsete kontseptuaalsete konstruktsioonidega, sest vaatamata teatrisaali imaginaarse neljanda seinaga harjunud olemisele moodustub veebiteatris arvutiekraaniga vahetõke. Kas mul on võimalik sekkuda? Kuigi teatris ei hakka keegi naljalt etenduse käiku sekkuma – eufooriliselt lõkerdama, enese paljaks koorinuna lavale jooksma, näitlejaid ründama –, siis on see võimalus endiselt olemas. Etendusega kaasneb oht. Inimese ja inimese vahel on alati mingi oht. Sõnade eest vastutuse kandmine on panditud võimalusega, et solvatu haarab aknalaualt lillepoti ja lajatab sellega. Facebookis või Delfi kommentaariumis tatipritsimine jätab silmnäo terveks. Nagu nentis festivali viimase päeva seminaris „Kuhu on kadunud kogu maagia?“ sotsiaalpsühholoog Anu Realo, tekitab etendajaga koos ühe ruumis viibimine tunde, et vaatajal on osaluslik võime tulemust mõjutada. Veebis on videoid, kus mõni fänn viskab laval laulvat iidolit tühja õllepudeliga. Ma pakun, et enamasti pole tegemist äkilise vihasööstuga artisti vastu, kelle hääl autotune’ita ei kõla nagu Youtube’i videos, vaid sellesama ohjest vabanenud ihaga muuta asjade käiku, luua pretsedent, et just minu käe läbi ei jõudnudki Justin Bieber või Marilyn Manson kolmanda salmini. Kas vaataja on etendajale tähtis? Siit jõuamegi „Kõheda vastasmõju“ festivali põhiküsimuseni. Vaatajana oli mul vaja võtit, mille abil festivali mõtestada. Seega sai minu üheks peamiseks huviks, kas nähtav võidab midagi sellest, et ma just nüüd ja just siin seda kogen või ei erine reaalajas toimuv hiljem järelvaadatavast lindistusest. Kas ma lähen korda ja kas minu olemisest midagi sõltub? Kas ma olen etendajale vajalik?
Teater on tulnud töölauale: ekraanil avavad Riina Maidre ja Maike Lond Malmborg festivali ja tutvustavad kava, artikli autor aga, nagu see praeguses netikultuuris tavaline on, vaatab ühe silmaga lavastusi, teisega jätkab oma tööd. Virtuaalkultuur on publikust distantseerunud.
Urmas Lüüs