Pealelend – Vahur Keller, Kellerteatri asutaja ja lavastaja

TAMBET KAUGEMA

Tallinna vanalinnas Uue tänava püssirohuaidas avatakse täna Kellerteater – Eesti esimene põnevikele, müsteeriumidele ja krimilugudele pühendunud teater. Ligi sada vaatajat mahutavas Aidasaalis jõuab põnevusteatri avalavastusena publiku ette Edgar Allan Poe samanimelisel lühijutul põhinev lavastus „Mõrvad Rue Morgue’il“, mille lavastaja on Vahur Keller, kunstnik Britt Urbla-Keller ja helilooja Siim Aimla. Lisaks teatrietendustele hakatakse Kellerteatris korraldama kohtumisi kirjanikega, ettelugemisi, kunstinäitusi, filmivaatamisi jms.

Miks oled otsustanud pühendada Kellerteatri repertuaari põnevuslugudele?

Üks põhjusi on see, et Eestis ei olnud varem sellist teatrit. Pealegi pakuvad need teemad huvi nii mulle kui ka kunstnik Britt Urbla-Kellerile, kellega koos tõime Nukuteatris lavale Alfred Hitchcocki „Linnud“ (2017) ja Oscar Wilde’i „Dorian Gray portree“ (2015), mis mõlemad olid täis müstikat. Vanemuises lavastasin kunagi ammu ka Agatha Christie „Kutse mõrvale“ (2000), nii et põnevikud ja müsteeriumid on mind ikka köitnud. Võimalik, et minu huvi pärineb lapsepõlvest, mu vanaema armastas jutustada lugusid, kus oli müstikat, unenägusid ja närvikõdi. Kirjanikest on Edgar Allan Poe olnud üks minu mõjutajaid, nagu ka Oscar Wilde ja Fjodor Dostojevski.

Põnevus- ja krimilood ei allu kuigi kergesti teatri spetsiifikale – põnevusest ja õudusest naeruväärsuseni on laval vaid kukesamm. Kuidas kavatsed seda vältida?

Väga lihtne: materjali tuleb suhtuda täie tõsidusega. Tõsi, krimi- või õuduslugu on keerukam lavale panna kui psühholoogilist draamat, sest palju tähtsamat rolli hakkab mängima lavastuse struktuur, selle rütmid. See, mida mingil hetkel vaatajatele näidatakse ja mida nende eest varjatakse, kusjuures viimane võib olla näitamisest isegi olulisem. Lavastuse emotsionaalne mõju peab muidugi olema tugev, kuid see eeldab teksti väga täpset analüüsi, kõik tuleb sõna-sõnalt läbi mõelda. Tähtis on nii tegelaste psühholoogia ja selle näitamine kui ka loo struktuur ning selle viimine publikuni. Lavastaja peab endalt pidevalt küsima, millised pusletükid missuguses järjekorras paigale asetada, nii et see mõjuks.

Kuidas tekitada põnevust ja õudu, luua vajalik atmosfäär? Esimesena võtab inimene vastu heli ja sellest tekib kujutluspilt. Kui on näha, et kellelgi raiutakse teatrilaval pea otsast, mõistagi mängult, siis ei pruugi see olla õudne, vaid võib-olla tõesti naeruväärne. Aga kui on kuulda üksnes mingisugune heli – olgu naturaalne või kunstiliselt väänatud –, mis selle võika tegevusega kaasneb, siis võib see tekitada publikus palju tugevama emotsiooni.

Kellerteater hakkab tegutsema Tallinna vanalinna serval Uue tänava salapärase õhustikuga püssirohuaidas. Missugune on selle hoone ajalugu?

Hoone on ehitatud aastatel 1747–1749. Sealsamas lähedal asub suurtükitorn Paks Margareeta, mille laskemoona hoitigi püssirohuaidas, seepärast on hoonel ka ligi kaks meetrit paksud seinad. Ehkki ma väga tahaksin rääkida mõne põnevusteatrile kohase õudusloo, siis esialgu ei ole me seal ühtegi kummitust veel kohanud.

Kes mängivad Kellerteatri avalavastuses „Mõrvad Rue Morgue’il“?

Sõnaline osa on peamiselt Rahel Ollisaare kanda, ta on laulja ja varem pisut ka teatriga kokku puutunud. Kohtasin teda sügisel aasta õpetaja galaõhtut tehes, ta oli üks õhtujuhte. Ollisaar avalas mulle muljet oma orgaanika ja intelligentse analüüsivõimega, samuti oskusega publiku ees avaneda. See on hea näitleja tunnus: igaühel on proovides helgeid hetki, aga kriitiline moment saabub siis, kui astutakse publiku ette. Muidugi oli risk võtta lavastusse vähese kogemusega näitleja, kuid me teeme koos proovidega ka näitlejatreeningut ja ma vaimustun temast üha rohkem.

Selles lavastuses on sõna ja muusika tugevasti põimunud. Armeenia päritolu Eestis elaval muusikul Ara Yaralyanil on küll kanda ka üks maskiga roll, ent peamiselt kuuleb ja näeb tema kontrabassimängu. Koos tema ja helilooja Siim Aimlaga komponeerisime muusikaliselt läbi kogu lavastuse tekstiosa. Helimaastikel, mis tekitatakse hääle ja instrumentidega, on selle lavastuse atmosfääri loomisel tohutult tähtis roll.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht