Teatri aastaauhindade nominendid 2011. aasta loomingu eest
Laureaadid kuulutatakse välja 27. märtsil teatripäeva peol Eesti Nuku- ja Noorsooteatris. AASTA LAVASTUSAuhinna annab välja Eesti Teatriliidu juhatus. „Gilgameš ehk Igaviku nupp” (Von Krahli teater, idee autor ja lavastaja Peeter Jalakas, dramaturg Tarmo Jüristo, tehniliste lahenduste autor Enar Tarmo, helilooja Erkki Hõbe, videokunstnik Emer Värk, kunstnik Liisi Eelmaa, valguskunstnik Oliver Kulpsoo, helikujundaja Renzo van Steenbergen). „Haldjakuninganna” (Vanemuine, muusikajuht ja dirigent Lauri Sirp, lavastaja, koreograaf, lavakujundaja ja video autor Saša Pepeljajev Venemaalt, kostüümikunstnik Liisi Eelmaa). „Parsifal” (rahvusooper Estonia, muusikaline juht ja dirigent Arvo Volmer, dirigent Risto Joost, lavastaja Nicola Raab Saksamaalt, kaaslavastaja ja lavavõitluskoreograaf Ran Arthur Braun Iisraelist, kunstnik Robert Innes Hopkins Suurbritanniast, valguskunstnik David Cunningham Šotimaalt). „Three Kingdoms” (teater NO 99, Münchner Kammerspiele ja Lyric Hammersmith – World Stage Festival, autor Simon Stephens Suurbritanniast, lavastaja Sebastian Nübling Saksamaalt, kunstnik Ene-Liis Semper, muusikaline kujundaja Lars Wittershagen Saksamaalt, valguskunstnik Stephan Mariani Saksamaalt).
SÕNALAVASTUSTE ALAL
Žürii: Ivika Sillar (esinaine), Katri AaslavTepandi, Sven Karja, Monika Larini, Meelis Oidsalu, Ene Paaver, Raivo Trass
Lavastaja auhind
Marat Gatsalov – lavastus „Tühermaa” (R.A.A.A.M).
Peeter Jalakas – lavastus „Gilgameš ehk Igaviku nupp” (Von Krahli teater).
Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper – lavastus „The Rise and Fall of Estonia” (teater NO 99).
Elmo Nüganen – lavastus „Aeg ja perekond Conway” (Tallinna Linnateater).
Ingomar Vihmar – lavastused „Saatuse heidikute kuu” ja „Õitseng” (Eesti Draamateater).
Kunstniku auhind
Liisi Eelmaa – kunstnikutöö lavastustele „Gilgameš ehk Igaviku nupp” ja „Madame Bovary” (Von Krahli teater).
Iir Hermeliin – kunstnikutöö lavastustele „Amy seisukoht” (Tallinna Linnateater) ja „Peko” (Vanemuine).
Uku Kristjan Küttis, Ott Kadarik ja Mihkel Tüür – kunstniku- ja arhitektitöö lavastusele „Noor Eesti” (Rakvere teater).
Ene-Liis Semper – kunstnikutöö lavastustele „The Rise and Fall of Estonia” (teater NO 99) ja „Three Kingdoms” (teater NO 99, Münchner Kammerspiele ja Lyric Hammersmith – World Stage Festival).
Ervin Õunapuu – kunstnikutöö lavastusele „Võlanõudjad” (Eesti Draamateater).
Meespeaosa auhind
Lauri Lagle – Jaan Umb lavastuses „Jaan Umbi lugu” (Eesti Draamateater).
Ain Lutsepp – Mark Rothko lavastuses „Punane” (Eesti Draamateater).
Aivar Tommingas – major Steve Arnold lavastuses „Kontsert diktaatorile” (Vanemuine).
Juhan Ulfsak ja Erki Laur – Gilgameš ja Enkidu lavastuses „Gilgameš ehk Igaviku nupp” (Von Krahli teater).
Ivo Uukkivi – Jaan Mõtus lavastuses „Pulmad”, Ichiro lavastuses „Õitseng”, Toomas lavastuses „Kuni inglid sekkuvad” (Eesti Draamateater).
Naispeaosa auhind
Mari Abel – Emma Bovary lavastuses „Madame Bovary” (Von Krahli teater).
Kersti Heinloo – Josie Hogan lavastuses „Saatuse heidikute kuu” (Eesti Draamateater).
Hele Kõrve – Seta Tomasian lavastuses „Koletis kuu peal” (Tallinna Linnateater).
Anu Lamp – Esme Allen lavastuses „Amy seisukoht” (Tallinna Linnateater).
Katariina Unt – Nisa lavastuses „Nisa” (VATteater).
Meeskõrvalosa auhind
Alo Kõrve – Alan Conway lavastuses „Aeg ja perekond Conway” (Tallinna Linnateater).
Risto Kübar – Trikster lavastuses „Three Kingdoms” (teater NO 99, Münchner Kammerspiele ja Lyric Hammersmith – World Stage Festival).
Jaan Rekkor – Phil Hogan lavastuses „Saatuse heidikute kuu” (Eesti Draamateater).
Aarne Soro – rollid lavastuses „Mee hind”, klaasimeister lavastuses „Läbi klaasi” (Ugala).
Sergo Vares – rollid lavastuses „Rise and Fall of Estonia” (teater NO 99).
Naiskõrvalosa auhind
Marika Barabanštšikova – Emmi Straube lavastuses „Kontsert diktaatorile” (Vanemuine).
Ülle Kaljuste – Jaan Umbi ema Madle lavastuses „Jaan Umbi lugu” (Eesti Draamateater).
Mirtel Pohla – rollid lavastustes „Rise and Fall of Estonia” (teater NO 99) ja „Three Kingdoms” (teater NO 99, Münchner Kammerspiele ja Lyric Hammersmith – World Stage Festival).
Elina Reinold – Tanja lavastuses „Tühermaa” (R.A.A.A.M).
Marika Vaarik – rollid lavastuses „Rise and Fall of Estonia” (teater NO 99).
Sõnalavastuste žürii eriauhind
„Aeg ja perekond Conway” lavastuse naisnäitlejate esileküündiv ansamblitunnetus (Anne Reemann, Evelin Võigemast, Ursula Ratasepp, Elisabet Tamm, Külli Teetamm ja Sandra Uusberg; Tallinna Linnateater).
Põhuteater. Enneolematu idee, uue teatripaiga-teatriruumi avastamine, loomine ja kodustamine. Rahvusvaheline mõõtkava. Kultuuripealinna sümbolasutus (teater NO 99).
Märt Meos ja R.A.A.A.M. Ühemeheteater. Teatrimänedžerluse ja vastupidavuse etalon.
Saša Pepeljajev. Tõstetakse esile tema aastatepikkuseid viljakaid katseid isikupärase kineetilise teatri printsiipide toomisel eesti teatrisse ning tulemuslikku tööd eesti draamanäitlejatega, mille hulgast žürii märgib ära 2011. aasta tööd: „Gizzelle” (Tallinna Linnateater ja EMTA lavakunstikool) ning „Haldjakuninganna” (Vanemuine).
Sugrierror.com (Anne Türnpu, Eva Klemets, Mart Koldits). Hõimurahvaste pärimuskultuuri hoidmise ja väärtustamise missiooni eest.
Reet Neimari nimeline kriitikaauhind
Auhinna annab välja Eesti Teatriliidu juhatus.
Heili Einasto – eessõna raamatule „Tantsupoliitika. Riiklikud rahvatantsuansamblid, representatsioon ja võim” (TLÜ Kirjastus, 2011); artiklid „Aeg kui voolavate kehade muster” (Sirp 13. X) ja „Tantsudraama hiilgus ja viletsus – „Manon” Estonias” (Sirp 17.VI ).
Madis Kolk – „Eesti teater XXI sajandil” (Vikerkaar 2011, nr 4-5); „Uussiiralt autoriteatrist, ajaloost ja vabadusest. Eesti näitekirjandus 2010” (Looming 2011, nr 4), „Teatri taassünd teraapilisest teesklusest” (Sirp 21. I), „Läänemaise teatri kõrbeaskees” (Sirp 13. V).
Alvar Loog – „Et me suuri surnuid ei kepiks keegi …” (Sirp 23. XII ), „Ökopunkari viha, armastus ja surm” (Postimees 6. VI ), „„Parsifal” – noormehest sirgub lunastaja” (Postimees 29. VIII ), „Fantaasia ja mehaanika tippkohtumine ooperilaval” (KesKus 2011, nr 3).
Sõnalavastuse muusikalise kujunduse või originaalmuusika auhind
Žürii: Olav Ehala (esimees), Kadri Hunt, Margo Kõlar, Helena Tulve
Erkki Hõbe – originaalmuusika lavastustele „Gilgameš ehk Igaviku nupp” (Von Krahli teater).
Liisa Hirsch – originaalmuusika lavastusele „Tuhkatriinumäng” (Eesti Draamateater).
Tõnis Leemets – originaalmuusika lavastusele „Edu” (Tartu Uus teater).
Kristjan Priks – originaalmuusika lavastusele „Peko” (Vanemuine).
Tanel Ruben – originaalmuusika lavastusele „Nisa” (VAT-teater).
Allan Segall – originaalmuusika lavastusele „Ajuloputus” (Eesti Nuku- ja Noorsooteater).
Salme Reegi auhind
Žürii: Kirsten Simmo (esinaine), Eva-Liisa Linder, Ilona Martson, Reeda Toots, Jaanus Vaiksoo
Miksteatri lavastuse „Telefonilood” trupp (Kaido Rannik, Aita Vaher ja Kristo Toots) – eimillestki loodud rikkalik lavastus hingeliigutaval teemal.
Kaili Viidas Endla teatri lavastuse „Põrrr…!!!” autori, lavastaja ja kunstnikuna originaalse idee ja kogu ruumi hõlmava kujunduse sõlmimise eest põnevaks vaatemänguks, mis pakub meeldejääva reisi päriselule külla, ning lennuka osatäitmise eest lavastuses „Aladdini imelamp”.
Kaspar Jancise ja Aare Toikka koostöö lavastustes „Hea, Paha ja Inetu” (VATteater) ja „Morten lollide laeval” (VAT-teater ja Kuressaare Linnateater) – andekate lahenduste otsingul sündinud vaimukad ja fantaasiarõõmsad lavastused.
Taavi Tõnisson – meisterlik rollikäsitlus Eesti Nuku- ja Noorsooteatri lavastuse „Ajuloputus” peaosas ning hingestatud ajasilda pakkuv lavastajatöö „Cosette’is”.
Ugala teatri „Kardemoni linna röövlite” lavastusmeeskond (Vallo Kirs, Jaanus Laagriküll, Artur Linnus, Rait Õunapuu, Tanel Kadalipp, Marika Palm, Maaja Hallik, Jaan Jaago) – ehe, stiilne, muusikaküllane ja kaasakiskuv trupivaimuga lavastus.
Priit Põldroosi auhind
Žürii: Lea Tormis (esinaine), Ingo Normet, Kalju Orro, Peeter Tammearu, Margot Visnap
Ene Paaver – paljude oluliste teatriraamatute (Mikk Mikiverist, Jüri Järvetist, Voldemar Pansost jt) süvenenud, täpne ja autoritundlik toimetamistöö, samuti Eesti Draamateatri regulaarse näidendiraamatute sarja koostamine ja uute algupärandite esimese avaliku lugemise õhtute järjepidev korraldamine Eesti Draamateatris.
Pille-Riin Purje – näitlejaloomingu pikaajaline väärtustamine järjekindla ja pühendunud jälgimise ja jäädvustamisega, seda nii regulaarsetes teatriartiklites ja raadiosaadetes kui ka ulatuslikes monograafiates Jüri Krjukovist, Jüri Järvetist (Reet Neimari käsikirja lõpuleviimine ja publitseerimine), „Johannese passiooni” lavastusest. 2011. aastal lisandus raamat „Aitab naljast! Legend Dan Põldroosist”.
MUUSIKA-, BALLETI- JA TANTSULAVASTUSTE ALAL
Muusikalavastuste auhind
Žürii: Kerri Kotta (esimees), Alvar Loog, Tiina Mattisen, Kristel Pappel, Raili Sule
Arvo Volmer ja rahvusooperi Estonia orkester – Wagneri lavamüsteeriumi „Parsifal” mastaapne ja kõrgetasemeline esitus.
Mihkel Kütson – tulemusrikas töö Vanemuise teatri orkestri mängutaseme arendamisel ja „Maria Stuarda” muusikalisel ettevalmistamisel.
Aile Asszonyi – nimirollide särav ja mitmeplaaniline tõlgitsus lavastustes „Manon Lescaut” (rahvusooper Estonia) ja „Maria Stuarda” (Vanemuine).
Karmen Puis – Elisabetta I ja Hanna Glawari rolli väljapaistev ja kunstiliselt veenev esitus lavastustes „Maria Stuarda” ja „Lõbus lesk” (Vanemuine).
Rauno Elp – Amfortase ja Lescaut’ kunstiküpsed osatäitmised eest lavastustes „Parsifal” ja „Manon Lescaut” (rahvusooper Estonia).
Balletilavastuste auhind
Žürii: Enn Suve (esimees), Juta Lehiste, Elena Poznjak-Kõlar, Tiiu Randviir
Anatoli Arhangelski – suurepärase karakteritunnetusega loodud rollid ballettides „Rosalinde” ja „Manon” (rahvusooper Estonia).
Ilja Mironov ja Nashua Mironova – suurepärane duett balletilavastustes „Casanova” ja „Pähklipureja” (Vanemuine).
Eve Mutso – eredalt loodud nimiosa balletis „Manon” (rahvusooper Estonia).
Alena Škatula – isikupärased ja hingestatud osatäitmised ballettides „Manon” ja „Rosalinde” (rahvusooper Estonia).
Sergei Upkin – kõrgel tasemel osatäitmised ballettides „Othello” ja „Manon” (rahvusooper Estonia) ning „Kuritöö ja karistus” (MTÜ Päikesevanker).
Tantsulavastuste auhind
Žürii: Mall Noormets (esinaine), Kristiina Garancis, Heili Lindepuu, Raido Mägi, Anu Ruusmaa
Henri Hütt ja Mihkel Ilus, „Kapriisid”. Kahe noore mehe visuaalse dominandiga mõtisklus pungi ja kirurgilise kliinilisuse esteetikas (Kanuti gildi saal).
Krista Köster ja Kristina Paškevičius, „Camouflage”. Meeskonnatöös väärtustatud urbanistlik kehamugav tantsusläng (Kanuti gildi saal).
Fine 5, „Enne kui minna, ma ütlen”. Südamlik, intiimne, nakatava esituskultuuriga ja kaasahaarava mängulisusega lavalugu.
Oksana Tralla, „Väike prints”. Läbikomponeeritud tervik, mis mõõdab elu filosoofilisi baasküsimusi elava heli, tundliku anima ja jõulise koreograafia koosloomes (rahvusooper Estonia).
Mai Murdmaa, „Kuritöö ja karistus”. Murdmaalike, juba tuntud ja ka üllatuslike semiootiliste väljendusvahendite kogum rõhuga Sergei Upkini orgaanilisel, tehniliselt virtuoossel peaosal (MTÜ Päikesevanker).
Muusika -, balleti – ja tantsulavastuste žüriide eriauhind
Teatri Vanemuine muusikalavastuste trupp – Henry Purcelli semiooperi „Haldjakuninganna” originaalne ja julge tõlgendamine, nauditav lavamaagia, meisterlik kunstide ühtepõimumine.
Toomas Siitan – eesti muusikaloo seisukohalt olulise teose, Mederi ooperi „Kindlameelne Argenia” väljatoomine ja muusikaline ettevalmistustöö.
Märt-Matis Lille ilmaliku müsteeriumi „Elupõletajad ja armastajad” trupp – kontsertetenduse fantaasiarikas lahendamine.
„Helde puu” lavastuse kollektiiv (Marina Kesler, Tauno Aints, Tõnu Kaljuste, Maret Tamme, Ann Mirjam Vaikla) – omanäoline tantsulavastus Nargeni festivalil.
Tiit Helimetsa „AEG”. Kui muusika sulab kehadesse, käivitab see need ja paneb ka liikuma. Kui noodid heliredelil tantsiks (rahvusooper Estonia).
TEATRITÖÖTAJA AUHIND
Žürii: Aime Unt (esinaine), Sirli Bergström, Teet Ehala, Pille Jänes, Anu Konze, Roland Leesment, Külli Root
Etendust ettevalmistav kategooria
Rahvusooperi Estonia kostüümiosakond – balleti „Manon” ettevalmistamine, suure hulga väga detailiderohke ja tehniliselt keeruka teostusega kostüümide valmistamine.
Aarne Hansalu – dekoratsiooniala juhataja 1988. aastast ja teatris 1981. aastast. 2011. aastal esietendunud lavastuste ettevalmistamine Vanemuise teatris. Nende seast on esile tõstetud „Maria Stuarda”, „Lõbus lesk”, „Peko” ja „Mary Poppins”.
Raul Õitspuu – mitmekülgsete oskustega lavameister. Tehniliste lahenduste väljamõtlemine ja teostamine, dekoratsioonide valmistamine VAT-teatri lavastustele „Hea, paha ja inetu”, „Nisa”, „Kihvad”, „Help!”, „The Black Rider” ning koostöös Kuressaare Linnateatriga „Morten lollide laeval”.
Etenduse teenindaja kategooria
Gennadi Gorjajev – lavatehniline juht, kes suhtub oma töösse loominguliselt ja paindlikult, tegemata parima tulemuse nimel allahindlust. Lavastuste „Kollane nool”, „Läbi klaasi” ja „Inetu” väga professionaalne lavatehniline teenindamine ja meeskonna juhtimine.
Teatri NO99 lavatehniline meeskond – lavastuste „Katuselt”, „Three Kingdoms”, „Misery”, „Appi, tulmukad!” ja Põhuteatri lavastuste teenindamine. Eraldi tõstetakse esile suurprojekti „The Rise and Fall of Estonia”, kus loomingulise ja tehnilise meeskonna koostöös vändati järjest 13 etendusel reaalajas kahe- ja pooletunnine film.
Priidu Adlas – valguskunstnik-kujundaja. Loomingulise ja professionaalse töössesuhtumise eest. Esile tõstetakse lavastused „Koletis kuu peal”, „Vaata, ma kukun”, „Amy seisukoht”, „Gizzelle” (Tallinna Linnateater); „Kaks pead” (Nargeni festival), „Tasandikkude helinad” (Saueaugu teatritalu) ja „Tuhkatriinumäng” (Eesti Draamateater).
Haldus – ja administratiivtöötaja kategooria
Lui Lääts – lavastusalajuhataja. 1964. aastast on ta töötanud lavatöölise, lavamasinisti, pillikandja, pealavamasinisti ja pealavameistrina. Vastutab 1992. aastast kõigi Vanemuise teatris valmivate uuslavastuste valmimise ja igal õhtul selle teatri kolmes majas toimuvate etenduste kvaliteedi eest.
Meelike Aav – raamatupidaja. Ta on nii väliskui ka siseaudiitorilt pälvinud vaid kiidusõnu oma kõrge professionaalsuse ja korrektsuse eest. Eesti Draamateatri muutumisel sihtasutuseks ning oma ajaloolise maja kapitaalsel mitmeetapilisel renoveerimisel on nende keeruliste sammude majandamine sujunud ladusalt ja märkamatult tänu ka tema professionaalsele tööle.
Triin Sinissaar – dramaturg. Loomingulise sisu ja administratiivse asjalikkuse valdamise ning lõppematu teatrimaagiasse uskumise eest. 2011. aasta tähtsamad tööd Tallinna Linnateatris: teatris toimunud uue dramaturgia seminari „Lavasaar” ettevalmistamine ja läbiviimine (koostöö Eesti Teatri Agentuuriga), SA Tallinn 2011 ja Eesti Teatri Agentuuri koostöös kultuuripealinna raames toimunud näidendivõistluse „New Baltic Drama” läbiviimise teatri-poolne koordineerimine, David Hare’i näidendi „Amy seisukoht” tõlkimine ja osalemine näidendi lavastamisel dramaturgina, raamatu „Elmo Nüganen. Esimene vaatus” ettevalmistamine ja toimetamine.