„Joonase lähetamise“ rehabiliteerimine Leipzigis
Rudolf Tobiase oratoorium „Joonase lähetamine“ 7. VI Leipzigi Gewandhausis: Kesk-Saksa Raadio orkester, segakoor, lastekoor ja Latvija koor ning solistid Ain Anger, Susanne Bernhard, Iris Vermillion, Dominik Wortig, Thorsten Grümbel, dirigent Neeme Järvi, orelil Denny Wilke.
Leipzig tähistab tänavu 1000 aasta möödumist linna asutamisest. Kesk-Saksa Raadio (MDR) otsustas sel puhul ette kanda teose, mis kukkus rohkem kui 105 aastat tagasi (26. novembril 1909) Leipzigis läbi – MDRi sümfooniaorkestri ja koori kodulinnas esitati Rudolf Tobiase oratoorium „Joonase lähetamine“. Teos sai nüüd oma teise võimaluse, seda parimate jõudude esitatuna ja linna uhkeimas kontserdisaalis. Pühapäeval, 7. juunil kõlas teos Gewandhausis MDRi jõudude (orkester, segakoor, lastekoor) ja Latvija koori ning viie solisti (Ain Anger, Susanne Bernhard, Iris Vermillion, Dominik Wortig ja Thorsten Grümbel) esituses ning Neeme Järvi dirigeerimisel, orelil oli Denny Wilke. Oratooriumi ettekandevõimalusi Leipzigis hakkasid Vardo Rumessen ja Neeme Järvi otsima juba 2009. aastal. Nüüd lõpuks jõudis teos kuulajateni tänu MDRi orkestri peadirigendi Kristjan Järvi initsiatiivile ja otsusekindlusele.
Hoolimata sumedast ja soojast pühapäeva õhtust hakkas juba tund aega enne algust voolama Gewandhausi järjest rohkem muusikahuvilisi. Lõpuks täitis saali umbes 1700 kuulajat. (Eelmisel päeval, 6. juunil esitati teost Tüüringi linna Suhli kongressikeskuses, kus kuulajaid oli kohaliku lehe andmetel 950). Otseülekande raadios tegi MDR, kontserdi salvestas ka kultuurikanal Arte. Kohal oli muusikasaate „Mi“ võttegrupp, et valmistada ette Tobiase oratooriumile pühendatud saadet (eetris ilmselt septembris), ning Eesti saatkonna esindajad Berliinist. Ameerika Ühendriikidest oli Leipzigisse sõitnud Rudolf Tobiase tütretütar Maaja Roos.
Kontserdi meeleolu oli ülimalt pidulik. Neeme Järvi ehitas oma tõlgenduse üles suurejooneliselt ja aktiivsete tempodega, tuues esile teose dramaatika ja kontrastid. Kõlavõimsus jättis mulje, nagu näeks panoraamis mäeahelikku ning kulgeks ühelt mäetipult teisele. Seda toonitasid ka saksa arvustajad: „Üleküllus on Eestis sündinud helilooja teose peamisi omadusi. Küllust tuleb osata valitseda – ja üks vähestest, kes seda napi žesti ja erakordse muusikalise elegantsiga suudab, on Neeme Järvi.“ Samal päeval 78aastaseks saanud Järvi „näitab ennast kõlavõlurina, kes tajub hästi ka nüansse seal, kus gigantomaanlik partituur diferentseerimist võimaldab“ (Leipziger Volkszeitung 9. VI 2015). Lauljatest tõsteti eriti esile Joonase partiid esitanud Ain Angerit, tema sügavat bassihäält: „… tumeda ja sooja hääletämbri mõju tugevdasid veenvad žestid, millega ta selle „kaljumüraka iseloomu“ (Tobias) kujutas“ (Freies Wort Suhl 8. VI 2015). Peale Angeri oli lauljatest nimekaim metsosopran Iris Vermillion, kelle repertuaar ulatub barokkmuusikast Luigi Nononi ning kes esitas oma soololõigud intensiivse läbitunnetusega. Rasket sopranipartiid laulis suveräänselt ja kirkalt Susanne Bernhard. Mõlemal kontserdil, nii Suhlis kui ka Leipzigis, aplodeeris publik lõpuks püsti seistes ja „Sanctus“ tuli kordamisele. Emotsionaalsele laengule lisandus järgmisel päeval Leipzigi ülikoolis ka akadeemiline analüüsiv pool: Vardo Rumessen pidas muusikateaduse instituudis loengu Tobiasest ja tema teosest.
Septembris kõlab „Joonase lähetamine“ Neeme Järvi juhatusel kahel korral taas Eestis, Tartus ja Tallinnas, solistide seas on ka Susanne Bernhard ja Ain Anger.
MDRi orkestri kontserdihooaeg aga jätkus eesti heliloominguga: 13. VI Magdeburgis ja 14. VI taas Leipzigi Gewandhausis juhatas Kristjan Järvi kava J. S. Bachi ja sel hooajal orkestri resideeruva komponisti Arvo Pärdi muusikast, kusjuures Leipzigis kõlas ka Pärdi „Credo“. Kontsert kuulus ühtlasi rahvusvahelise Bachi festivali programmi ning kuulajate seas viibis ka Arvo Pärt ise.
* 21.06.2015 asendatud veebis sissejuhatav lõik