Muusikamaailm: Georg Solti konkurss Frankfurdis
Kolmas Georg Solti mälestuskonkurss noortele dirigentidele Frankfurdis kogus läinud kuul rekordilise arvu, üle 500 soovija kokku 72 riigist (!). Saadetud videote põhjal lubati võistlema vaid 23 (14 maalt). Dirigendi lesk Valerie Solti on konkursi peatoetajaid ja oli ka žüriis, kus muuhulgas olid samuti Müncheni biennaali kunstiline juht, dirigent ja helilooja Peter Ruzicka ning Frankfurdi Ooperi peadirigent Paolo Carignani. Võitjaks tunnistati 31aastane Berliinis elav korealanna Shi-Yeon Sung (I preemia 15 000 eurot), II preemia sai USA jaapanlane Shizuo Kuwahara (30) ja III oli Matthew Coorey (32) Austraaliast. Kui eelmisel konkursil kaks aastat tagasi oli vaid 10 soovijat naiste hulgast, siis tänavu oli neid juba 32, enim taotlejaid oli USAst (61), Venemaalt (41), Saksamaalt (38) ja Jaapanist (36).
Sügisfestivalid Grazist Helsingborgini
Steieri sügisfestivali uue muusika sari “Musikprotokoll” Grazis tutvustas väärikalt ka oma linna autoreid: õhtut täitev teos “fichten” Klaus Langilt, ameeriklase Erin Gee “Mouthpiece IX” või poolatari Joanna Woźny “Ioses” (reklaamitud žanris world music) esiettekandeil – kuulus uue muusika keskus on siia tegutsema meelitanud heliloojaid mitmelt maalt. Ka põnev autorikava austerlaselt Georg Friedrich Haasilt, esines Neue Vocalsolisten Stuttgardist. “Musikprotokolli” kontserte tutvustati publikule enamasti omalaadselt “protsentides”, näiteks “fichten”: 67% muusikat, 23% installatsiooni, 10% performance’it.
“Arena” Riias (13. – 28. X) sünnib kammerplaanis: Riia Festivaliorkester Normunds Sne käe all uue kollektiivina avamas, Lera Auerbach nende kavas, kohal ka Weekend Guitar Trio ja kavades Arvo Pärt. Keskmes Yan Mareszi ja Mauro Lanza looming, mõlemad ka workshop’iga, mitu toredat õnnestumist läti oma autoritelt (Andris Dzenītis, Rolands Kronlaks, Mārtiņš Viļums), kuulsaimad välisansamblid prantslaste Court-circuit ja sakslaste Musikfabrik.
38. Belgradi muusikafestival “Bemus” (30. IX – 16. X) märkis ühtlasi ka agentuuri Jugokoncert 60. aastapäeva. Avaetendused andis Maurice Béjart’i balletitrupp Lausanne’ist meistri uue lavastusega “Ballet for Life” (Queeni ja Mozarti muusikal). Serbia Rahvusteater Novi Sadist tõi Šostakovitši “Katerina Izmailova” uuslavastuse, dirigendiks Uroš Lajovic (Olari Eltsi professor Viinist). Mozarti Missa c-moll KV 427 sopranisolistiks oli 13. X Serbia R-TV orkestri ja koori ettekandel aga Aile Asszonyi, kes Belgradis juba mitut puhku tuntud (tänavu kevadel, kui Jugokoncerti juubelisarjas toimus Arvo Pärdi ja Isidora Žebeljani loomingu kontsert, kus dirigeeris ka Toomas Kapten ja solist oli Andres Kaljuste, laulis ta Žebeljani muusikat); tähistati Serbia klassiku Stevan S. Mokranjaci 150. sünniaastapäeva, Belgradi FO kavas Dorian Wilsoni juhatusel oli 7. X aga avanumbriks Žebeljani “illuminatsioon” orkestrile “Püha Markuse hobused” ja kuulsaima välissolistina pianist Nelson Freire. 14. IX toimus Kolaraci Hallis Erkki-Sven Tüüri V sümfoonia sealne esiettekanne, mängisid Serbia R-TV orkester ja bigbänd Aleksandar Markovići juhatusel.
Öresundi festival “Music Around” (28. IX – 29. X), kus varem ka Arvo Pärti ja Erkki-Sven Tüüri tutvustatud, on seekord pühendatud Šostakovitšile; kontserdid Kopenhaagenis, Malmös ja Helsingborgis. Viimases toimus ka avaõhtu HSO endise peadirigendi Okko Kamu käe all, Taani Raadio SO ees on Thomas Dausgaard, Andrei Boreiko ja Juri Temirkanov, Malmö SOd juhatamas Mark Wigglesworth ja Vassili Sinaiski, veel kaastegevad Sjællandi SO, Göteborgi Sümfoonikud (dirigent Aleksandr Lazarev, solistiks meiegi klaverifestivali avaja Dmitri Aleksejev), Peterburi Keelpillikvartett, Trio con Brio, kammerorkester Musica Vitae, tšellist Torleif Thedéen jt, lõpetama jõuab Belgradi FO Dorian Wilsoni käe all. Kavades, millest olulisemad kõlavad kõigis kolmes linnas ja ümbruskonnaski, on mitukümmend Šostakovitši teost, sh kõik sümfooniad ja instrumentaalkontserdid.
Eesti muusikud maailmas
Paavo Järvi juhatas oma kolmandas avakavas Cincinnatis Eduard Tubina XI sümfooniat (29. – 30. IX) ning seejärel kolmel õhtul Chicago SO ees (5. – 7. X) USA esiettekandes E.-S. Tüüri “Zeitraum’i”. Oma esimese hooaja Frankfurdi RSO ees avas ta 12. – 13. X Sibeliuse “Kullervo” sümfooniaga, kus kaasa tegi ka Eesti Rahvusmeeskoor, täna juhatab aga juba R. Straussi kava Pariisi Pleyeli saalis, Orchestre Philharmonique de Radio France’i ees.
Kristjan Järvi, käinud Absolute Ensemble’iga Bremeni festivali kõrval ka Torinos ja Bolzanos, juhatas seejärel kuulsat Baseli Kammerorkestrit, oma Alam-Austria Tonkünstleritega (TKO) esitas kahel korral Viini Musikvereinis ning ka St. Pöltenis Arvo Pärdi “Cantus’t” (samas kavas veel Beethoveni IX sümfoonia Gustav Mahleri redaktsioonis), kuni 16. X plaadistas TKOga Viinis Steve Reichi teost “Desert Music”, mis enne oli põnevas kavas (veel J. Adams, F. Cerha) St. Pölteni Festivalimajas.
Neeme Järvi on pärast seitset kontserti kolme avakavaga Haagis Residentie Orkesti ees juhatamas New Jersey SO muusikadirektorina kuni 28. oktoobrini samuti hooaja seitset esimest kontserti. Tänasest kõlavad kolmel korral Beethoveni I ja IX sümfoonia, kavades veel Yo-Yo Ma Dvořáki Tšellokontserdi ning Sarah Chang Brahmsi Viiulikontserdi ja “Ungari tantsude” solistina.
Tarmo Vaask on tunnustatud ooperidirektor Heidelbergi Linnateatris. Äsja lavale toodud Hans Zenderi “Chief Josephi” esietendusel sai ta heliloojalt kiita oma “uskumatult hea koori” ja “geniaalse koorijuhi töö” eest, kõrgelt hindasid teda ka Stuttgardi, Mannheimi ja Heidelbergi ajalehed, esietendusel viibis Pariisi Rahvusooperi juht Gerard Mortier ja kohal ka ajakiri Opernwelt. Swäbisch Gmündi FO peadirigendina juhatas ta 18. XI seal kava, kus Mozart, Ives, Gershwin ning Beethoveni kolmikkontserdi solistidena Schweizer Klaviertrio liikmed.
Paul Mägi avas uue hooaja oma Uppsala Kammerorkestriga, kus peateoseks oli Šostakovitši XV sümfoonia. Seda juhatas ta ka Gävle SO ees ning Malmö KMK orkestriga Bruckneri IV sümfooniat. Uppsalas kõlab peatselt (2. XI) jazzilik kava, kus esiettekandel Lennart Simonsoni süit “Albatross” ning Heikki Sarmanto süit “Hearts”, mõlemad Simonson Trio kaastegevusel heliloojaga pianistina.
Helena Tulve on USAs Seattle’is proovidel ja aitab esiettekandele oma uue teose “Stream” flöödile, klarnetile, viiulile ja tšellole. See sünnib nüüdismuusika festivali ja keskuse Icebreaker tellimusel nende sarjas “Northern Stars”, kus ansambel Seattle Chamber Players toob kavas “Baltic Voices II” 29. oktoobril esiettekandele seitse uut teost kuuelt maalt.