Hordi jagu kikilipsudega kiletiivalisi

Kaarel Kressa

?Oscar gala 2005? TV 3s 28. veebruari hommikul. Ööl vastu esmaspäeva vaatasin teist korda elus Ameerika Filmiakadeemia auhindade üleandmist. Üritusel on tublisti prestii?i ning eeldatavasti pidanuks kuldmehikeste jagamisega kaasnev glamuur ja briljandisära televaatajaid ligi tõmbama nagu kärbsepaber kiletiivalisi. Seda vähemalt Ühendriikides; siinne pikkuskraad on soodne presidendi vastuvõtu vaatamiseks, ent mitte samavõrd sobiv Oscarite jaoks. Siiski on teada, et paadunumad filmifännid võisid Tallinna kobarkino fuajees üheskoos TV 3 ülekannet jälgida.

Niisiis, kõigi eelduste kohaselt pidanuks tseremooniale saabunud hordi jagu kikilipsude ja õhtukleitidega staare ameeriklased telerite ette meelitama. Ometi tekitas saate vaatajate arv korraldajatele sel määral muret, et nad otsustasid ?tehniliseks? liigitatud ? seega vähem oluliste auhindade nominendid aja kokkuhoiu mõttes korraga lavale rivistada, võitjale kuldkuju kähku kätte suruda ja programmiga edasi minna. Erilist elevust ei tekitanud see muudatus ilmselt vaatajate ega laureaatide seas.

Pälvimaks laiemate vaatajahulkade soosingut, anti õhtujuhi au komöödianäitleja Chris Rockile, keda korraldajad ?pahaks poisiks? peavad. Rock õigustas ilmselt oma reputatsiooni, sest ta oli ainus, kes õhtu jooksul vägisõnu või õigemini -sõna kasutas. Sõna oli kolmetäheline ja tähistab eesti keeles tagumikku ? mille õhtujuht palus külalistel toolile asetada. Mõned kommentaatorid on juba kinnitanud, et oma lühikese lausega tõi Rock auhinna-show?sse uusi tuuli, mis omakorda tähendab uusi vaatajaid. Analoogne juhtum leidis muide aset ka kultussarjas ?South Park?, kus rehabiliteeriti minu mäletamist mööda sõna shit. Sellegi sündmusega kaasnesid revolutsioonilised muutused meelelahutustööstuses ja mujal.

Ent ?South Parki? autorite Parkeri ja Stone?i uusimat filmi ?Team America? nominentide seas ei leidunud, nagu ka mitte Michael Moore?i propagandaoopust ?Fahrenheit 9.11?. Poliitikast aga Oscarite-pidu puutumata ei jäänud. Chris Rock pillas paar teravat märkust president Bushi aadressil ning saatis tervisi kõigile Ühendriikide sõduritele, kes üle maailma sõda peavad. Valitseva ideoloogia seisukohalt olid mitmed seekordsed nominendid kahtlase kõrvalmaiguga, näiteks võitis parima laulu auhinna Che Guevara noorusest kõnelev ?Diarios de motocicleta?. Hitleri viimaste päevade kirjeldus ?Untergang? jäi muidugi auhinnast ilma, vastupidist oleks ka raske olnud ette kujutada.

Tõelise ?oki osaliseks said aga filmi ?Born in the Brothels? autorid Ross Kaufman ja Zana Briski, kes vist tõesti ei eeldanud, et Kalkuta punaste laternate linnaosas elavate laste elu kajastav dokumentaalfilm Oscari saab. Seda enam, et tegu oli autorite esimese filmiga. Aga tundub, et valusad sotsiaalsed teemad on Hollywoodi rahvale hingelähedased, mida rõhutas ka (seegi kord peaauhinnata jäänud) Martin Scorsese kõnele järgnenud heategevusele suunatud reklaamiklipp, mis oma lääguse ja olematu kunstilise tasemega paratamatult meelde pidi jääma. Ühest küljest on kurb, et just Hollywood peab Ühendriikides sotsiaalhoolekande kohuseid täitma, teisalt jälle tore, et ta seda tegema vaevub.

Omalaadse arengu märk oli multifilmi ?The Incredibles? kangelase Edna tõus Pierce Brosnani kõrvale lavale, et kuulutada välja parima kostüümi auhinda. Eks aeg näitab, kas tehisolendid saavad endale kunagi tulevikus eraldiseisva, digitaalse Kuldmehikeste gala või võtavad nad hoopis inimeste oma üle. Täna on publikul veel naljakas vaadata, kuidas digikangelased või robotid inimeste peol ülbet nägu teevad ? ent me kõik oleme tänu Terminaatori-filmidele näinud, millise pöörde asjad võivad võtta. Tuleb küll tunnistada, et show alguses näidatud Chaplini ja Shreki tumm dialoog oli väga vaimukas.

Nagu eestlasest kommentaator nentis, olid näitlejatest külalised emotsioonide näitamisega suhteliselt kokkuhoidlikud. Õhtujuht Rock avaldas teeseldud imestust, et Oscarite jagamine on ainuke sellise sisuga kultuurisündmus, kus autasustatud oma kutsealast võimekust ei pea demonstreerima. Ühesõnaga, Oscari-peol näitlejad ei näitle! Kuigi oli näha, et vähemalt meikijad ja kostüümikunstnikud polnud nende kaunistamisel laiselnud. Kuuldavasti olid mitmed staarid endale naha alla Botoxi-nimelist ravimit lasknud süstida, et higipiisad kaamerasäras välja ei paistaks.

Näideldud või mitte, ent tundehetki tuli ometi siin-seal ette. Võitjafilmi ?Million Dollar Baby? re?issöör, 74aastane Clint Eastwood on ilma jäänud suuremast osast kortsudest, kuid ema on tal veel alles. Too pälviski staari südamliku tänu. Pereväärtustest olid mõjutatud ka parima meespeaosalise Jamie Foxxi (?Ray?) ning ?The Aviator?i? eest parima kõrvalosatäitja tiitli saanud Cate Blanchett. Foxx rääkis heldinult oma vanaemast, kes teda unedes külastab. Seetõttu ei suutvat Foxx ära oodata, millal ta jälle magama saab heita ? tal on vanaemale palju öelda. Blanchett avaldas omakorda tunnustust ?The Aviator?i? re?issöörile Scorsesele ning lootis, et nende lapsed kunagi omavahel abielluvad. Filmis Katherine Hepburni kehastanud näitleja kandis muuseas talismanina käekotis Hepburnile kuulunud kinnast.

Lõpuks leidsid kõik kuldmehikesed omale uue kodu ja õnnelikud omanikud. ?Niipalju siis sellest,? nentisid kommenteerinud Rein Oks ja Lauri Kaare haigutades. Tõtt-öelda, kui Sirp minult arvustust poleks tellinud, oleks olnud raske leida põhjust kolm tundi keskööst sellise ürituse jälgimiseks kulutada. Igavavõitu, ehkki tükki küljest ära ka ei võtnud.

Hetk enne magamaminekut taipasin ahastusega, et olin unustanud pop-corn?i hankida.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht