Julia argipäev ja surm
Kui sammud selged, võid edu-ringmängus endale kena koha välja keerutada. Vahel oled oma tantsuoskust üle hinnanud või on partnerivalik viltu läinud ? siis tulevad tagasilöögid. Nii mõtlen Juliast, kes mängib elu ja surma peale Draamateatri laval. Julia lõpp on kurb, tütarlaps on oma võimeid üle hinnanud ja poliitiliste olude suhtes hoolimatu olnud. Noore tüdruku asi.
Kus on tema languse algus? Neiu tahab teatrisse, suurele näitelavale. Kodune kallim ja koduvideo teda ei rahulda. Algaja satub kohemaid jõulise meeskonna keskele. Teatri priskemad poisid õgivad tüdrukut himura pilguga. Ja võtavad ta koolitada.
Koolitajate seltskond on huvipakkuv. Seal on kirglik ja spontaanne Margus Prangel ? kavaler Paris ehk kõva käntsakas liha. On Tiit Sukk, kes peab kandma Julia isa koomilist rüüd, kuigi kangesti tahaks ise veel tiiba ripsutada. Siis on veel kõigi sõber Anti Reinthal, kes sehkendab siin ja seal ja saab muuseas surmagi. Selle seltskonna must lammas on Taavi Teplenkovi Tybalt ? roosa särgiga saamatus, kes vehib liiga palju mõõgaga ja satub sekeldustesse, st tapab. Püüab Juliale külge lüüa ja teenib oma abitu oleku ja kauni monoloogiga saalilt aplausi.
Selle lavastuse kaunimaid kurja õisi on lava-Romeo Mait Malmsten. Ja tema partner ? naine mustas Kaie Mihkelson, kes töö käigus ka Julia ema ja amme rolli satub. Osava mängurina räägib naine musta valgeks, pahatihti ajab segi Shakespeare?i teksti (stiilivõte?). Talle on oluline positsioon meestebändis ja suhe lava-Romeoga. Selline eduemand. Muide, lavastuse finaalis ? mis kui õudusunenägu maakera sisemusest meie ette keritakse ? on naine mustas oma triumfi tipul, ta on igas pulmas pruut. Vaevalt et igal matusel kadunuke.
Lava-Romeo laulda on selle lavastuse ropumad laulud. Talle on antud paar õrnushetke Juliaga nende noores suhtes. Aga pulmaöö lõpp on kohutav, nagu Romeo lahkumine litsimajast.
Ja siinkohal lõpeb proov ja algab etendus. Lapsemeelne 14-aastane on Romeoga ühte heitnud. Vanad mängurid on katnud end sametise-pärlise pidurüüga ja jalad astuvad juba sisseõpitud tantsusammu nagu õlitatult.
Juliagi pakitakse pidukleiti. Äkki teda vaesekest ikka on võimalik masinavärgi jaoks ära taltsutada? Vaevalt. Ju ta peab kaduma koos oma lapsiku koduvideo-poisiga. Rumala õhinaga kisuvad nad arvatavasti kaasa ka eduka lava-Romeo, kes küll tundis hästi tantsusamme, aga oli lihtsalt valel ajal vales kohas.
On üsna õudne, nii selle lavastuse lõpustseene vaadates kui seda kirjeldades.
Olen näinud Draamateatri ?Juliat? kaks ja pool korda. Kui mäng ja tants saab õiged tuurid, siis saabub see õudustunne juba I vaatuse lõpuks. Sõltub meeste mängust. Teinekord mängitakse lugu palju mahedamas registris ? Mirtel Pohla Julia oma armsuses võlub poisid ära ja need on laval nagu armunud tolgused. Siis jääb lugu koomiliseks ? et vaatad Romeot ja mõtled, miks tal on traksid. Ja vaatad rohkem ilusat Juliat. Piinlik tunnistada, aga kirglik surmatantsu variant lummas mind rohkem.
Meeldis lavastaja ja kunstniku töös sündinud stiilselt tühi mänguruum ja reeglid, mis andsid näitlejale võimaluse kõike peapeale pöörates jääda truuks vanale Williamile. Undi intellektuaalset nahaalsust ja noore Toominga jõudu oli selles lavastuses.