Ühenduslüliks improvisatsioon
Muusikalised kohtumised: “Crossing Borders” Eesti muusikaakadeemias.
19. – 28. augustini, vahetult enne õppureid taas kokku toovat septembrit, toimus muusikaakadeemias rahvusvaheline suurprojekt “Crossing Borders in Interpretation of Classical Music and Jazz”. “Socratese/Erasmuse” programmi, Baltimaade Muusikakõrgkoolide Assotsiatsiooni (ABAM) ning Rootsi, Taani ja Soome saatkonna egiidi all teoks saanud “Crossing Borders” on eesti muusikahariduses olulise tähendusega.
Projektis osales õppejõude ja üliõpilasi enamiku ABAMi liikmesmaade muusikakõrgkoolidest: Tallinnast, Riiast, Vilniusest, Helsingist, Stockholmist, Odensest, Varssavist, Gdanskist ja Hamburgist. Kursuslasi juhendas kokku kümme välisõppejõudu, sealhulgas Petras Geniušas (klaver, Leedu), Andrzej Dutkiewicz (klaver, Poola), Niels Ullner (tšello, Taani), Wolf Kerschek (vibrafon, Saksamaa) ja Joakim Milder (saksofon, Rootsi) ning Anto Pett ja Jaak Sooäär EMAst. Õpilaste hulka kuulusid Age Juurikas, Jaan Kapp, Yang Shuyi jpt. Igal maal tehti eelvalik, kokku osales 57 üliõpilast, neist 27 Eestist.
Kust on pärit projekti idee?
“Crossing Borders’i” algataja, EMA välissuhete prorektor Marje Lohuaru: Idee põhineb rahvusvahelistel meistrikursustel, mis Euroopas on kõigi muusikakõrgkoolide loomulik osa. EMA kuulub Baltimaade Muusikakõrgkoolide Assotsiatsiooni, mis hõlmab 16 Läänemere maade muusikaakadeemiat. Osutus, et igal muusikaakadeemial on midagi sellist, mida teistel ei pruugi olla. Idee hakkas välja arenema ning leidsime, et projekti ühendavaks lüliks võiks olla improvisatsioon. Meie improvisatsiooniprofessor Anto Pett suudab pakkuda midagi sellist, mida mujal ei ole. Toetus tuli ka jazziosakonnast Jaak Sooäärelt.
Kursuste graafik oli väga tihe. Iga päev käis kella kümnest kuueni õppetöö ning kokku anti üheksa õppejõudude ja õpilaste kontserti ning jam session’it. Milline on tagasiside?
Tagasiside oli väga positiivne. Kontserdil Rootsi saatkonnas oldi siiralt üllatunud, et üks europrojekt võib ka selline välja näha. Meeleolu kursustel oli väga sõbralik, valitses soe ühise pere tunne.
Kus toimub “Crossing Borders 2006”?
See projekt jätkub Tallinnas. “Crossing Borders” on puhtalt muusikaakadeemia initsiatiiv, just meile omane, mis arenedes ja väljatöötatult võiks olla midagi sellist, mida Eesti muusikaharidus saab ka laiemalt välja pakkuda.
28. augustil “Crossing Borders’i” lõppkontserdil hingasid klassika, improvisatsioon ja jazz ühises sõbralikus koosluses. Kuulda sai mitmeid huvitavaid klassikatõlgendusi: Maarit Kangroni ilusat kõnelevat tooni Haydni tšellokontserdis, poolatar Ewelina Kuci range hoiakuga Bachi. Erksat ja kuulamapanevat nüüdismuusikat flötistide Riina Kalmeti ja Giedrė Černiūtė esituses, bravuurset virtuooslikkust noorelt saksa pianistilt Sigstein Folgerölt. Kelmikat artistlikkust sopran Annika Põdralt Musette-valsis ooperist “Boheem”, romantilist kontrastsust tšellist Andreas Lendilt ning süvenenud kirglikkust pianist Jaan Kapi Chopini tõlgenduses. Soliste saatsid toetavalt ja viimistletult EMA kontsertmeistrid Lea Leiten, Piret Habak ja Siim Selis.
Õhtu põhiraskus lasus aga improviseerimisel triona, kvintetina ning lõpuks 21-liikmelise orkestrina dirigentide Anto Peti, Joakim Milderi ja Wolf Kerscheki juhatusel. Kuidas nii mitmekesi on võimalik tunnetuse lainel püsida? Arvatavasti nii, nagu on öelnud pianist Tanel Joamets, kes on improviseerimisega sina peal: “Tuleb tunnetada konkreetse saali, aja, publiku energiat. Alateadvus on võimas jõud, kui seda usaldada – sealt tuleb igasugust huvitavat infot välja.”