Sügishooaeg tõotab uusi sarju ja värskust kammerorkestrilt
Tallinna Filharmoonia eristub akadeemilisematest ERSO ja Eesti Kontserdi hooaegadest suurema innovatiivsuse, eksperimenteerimise ja maailmas oluliste uute suundade publiku ette toomise poolest. Lausa uutest käivituvad kaasaegse kirikumuusika sari „Viva oratorio!” ja kammerorkestri särav seeria „Virtuoosid”. Viimane panustab kammerorkestri uuele näole ja näitab orkestrante (pigem ansambliste) võrdväärsete partneritena oma loominguliste ja säravate solistidega. Et see juba õnnestunud on, näitab „kokkusattumusena” ülaltoodud arvustus. Avakontsert ei kõlanud küll sarja „Virtuoosid” nime all, aga kammerkoosseisu ühisel lainel musitseerimine solistiga sai juba teoks. Lisaks põnevad kavad, mis peaksid laiendama ka publikut. Sügishooaja „ametlikuks virtuoosiks” on Jaakko Kuusisto, kes soleeris 25. septembril Vivaldi ja Piazzolla „Kaheksa aastaaja” kavas. Leonid Desjatnikovi Vivaldi ja Piazzolla seade on tehtud orkestrile Kremerata Baltica. Nii et igal tasandil kammerorkestri kui solistide ansambli keskne kava. Ajaloolise virtuooside tava kohaselt, mis nõuab ka oma loominguliste võimete maksimaalset eksponeerimist, esitab Kuusisto ka enda loodud teose, mis on mõeldud Vivaldi „Aastaaegade” vahel esitamiseks. Etteulatuvalt ütlen, et virtuooside kontsentratsioon kevadhooajal on lausa uskumatu: viis kontserti veebruarist maini selliste nimedega nagu Michel Lethiec (klarnet), Daniel Raiskin (dirigent), Pietari Inkinen ja Benjamin Schmid (viiul), Viktor Sõtš (löökpillid), Arto Noras ja Natalja Gutman (tšello) on tõepoolest uskumatu valik!
Sarja „Viva oratorio!” aga kannab põhimõte, et üks olulisemaid uue muusika suundi on nn uus kirikumuusika oma meditatiivsuse, uus-meloodilisuse ja põnevate kõlaväljadega. Ja loomulikult ka erilise sõnumiga. On muidugi tänapäevalgi mõtlejaid, kel nii teksti kui muusika osas selles vallas olulist öelda, selleks ei pea pöörduma vaid sajanditetaguse loomingu poole. See on ainulaadne sari, milletaolist pole kuskil kuulnud. Omamoodi toredaid paralleele annab siin tõmmata ka samale teemale, samale tekstile kirjutatud teoste vahel. Intervalliks siis mõni sada aastat. Eks see näita, kuidas inimese mõtlemine, vahendid ja suhtumine sellesse teemasse on muutunud. Või ei olegi suurt muutunud? See jääb publiku otsustada.
Esimene kontsert oli Tõnis Mäe koolioratoorium „Tarkus” – esmakordne žanr, mis tõi saalid vaimustunud publikut täis kolmes Eesti paigas. Muidu hakkab sari käima Tallinna ja Tartu Jaani kirikus ning järgmine kord toimub 1. ja 2. novembril tasuta hingedepäeva-kontsert „Hingelt hingele…”. Ühte kavva on pandud Sofia Gubaidulina ja Roxanna Panufnik, eri põlvkonnast ja taustaga naisheliloojad. Üks vene-tatari päritolu sügavalt religioosne inimene, teine Inglismaal elav uue põlvkonna tegija. Gubaidulina „Öö Memphises” on näide uue kirikumuusika kõlaväärtustest: meeskoori lindistatud kõnetekst tagapool ja kontraaldi sügav tämber ees moodustab publiku ümber erakordse kõlaruumi. Kuna Eestis nii madalat häält pole, tuleb laulma Merle Silmato Soome Rahvusooperist. Panufniku „Westminsteri missas” tekitavad erilise katedraalikõla paljude löökpillide ja hõreda keelpilli ühendus, lisaks harva kasutatud poiss-soprani (Heldur-Harry Põlda) hääl. Mõlemad on Eesti esiettekanded!
Jõuluootuskavas esimese advendi paiku (29. ja 30. novembril) kuuleb ühe teosena Samuel Scheidti „Jõulumotetti”, vaimukat kahe koori võistlust, mida seovad Aavo Otsa noorte trompetistide virtuoossed soolod.
Uusi repertuaariüllatusi pakub noore publiku lemmikuks kujunenud orkestrisari „Klaveripalavik”. 9. oktoobril esitab Henri Sigfridsson (Soomes pianismikomeediks tituleeritud nooruk) Einojuhani Rautavaara „Adagio Celeste”, Mozarti Klaverikontserdi KV 449 ja Pehr Henrik Nordgreni teose „Transe-Choaral”, dirigendiks orkestri vaieldamatu lemmik Juhani Kangas. Terve novembrikuu on orkester koos Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tõnu Kaljustega USA tuuril (kavades Pärt, Tüür, Vivaldi). Kohe pärast tagasitulekut esitab 29. novembril „palavikuline” Yu-Fen Chang Taiwanilt Gershwini hitti „Rhapsody in blue” ja Rimski-Korsakovi vähe esitatud Klaverikontserdi (temperatuuri doseerib dirigent Andres Mustonen).
Viimased kontserdid tulevad kaheksandat hooaega menukalt kulgenud sarjas „Diplomaatilised noodid”. 8. oktoobril saab (köetud) Katariina kirikus kaasa elada Ungari renessansikuninga Kuningas Mάtyάsi pulmaloole. Kontsert-etendus vanamuusikaansambliga Corvina Consort, protsessioon küünaldega ja video ajalooliste kaadritega peaks andma tervikliku ja stiilse pildi Ungari armastatuima kuninga elu ühest tipphetkest.
Multimeediakava „Tšiili värvid” toovad teiselt poolt maailma helilooja Boris Alvarado, lauljatar Catherina Cartes ja videokunstnik Andres Tapia Urzur. Viimase tasemest räägib töötamine USA Pittsburghi kunstiinstituudis. Alvarado Euroopa turnee Tallinna kontserdil saavad osaleda meie muusikaakadeemia tudengid, dirigeerib helilooja ise. Kuulda saab elektroonilist ja akustilist ansamblimuusikat, mida iseloomustavad kuumad rütmid ja huvitav tämbrikäsitlus. Alvarado on tänapäeva Tšiili tunnustatuim helilooja. EMTAs toimuvad ka tema meistrikursused.
Selle aasta detsembrikuu muudab aga eriti pidulikuks Tallinna Kammerorkestri kontsert maailma ühe juhtiva vokaalansambliga Manhattan Transfer (5. detsembril). Aastalõpukava meelolu kujundavad Mozarti kaunid, viini klassika vaimus glamuursed orkestripalad („Sinfonia Concertante” oboele, klarnetile, metsasarvele ja fagotile, „Adagio ja Rondo” viiulile ning orkestrile). Õhtu lõpetab traditsiooniliselt Haydni „Lahkumissümfoonia”, dirigendipuldis juhib tulevärki Andres Mustonen.