Parem linn ja parem elu Shanghais
Eesti Kunstiakadeemia disainiteaduskond esitles kahekümne tudengi töid näitusel „Noored loojad parema linna ja elu heaks” („Young Creators for Better City & Better Life”) Shanghais Tongji ülikoolis 7. septembrist 8. oktoobrini. Ühe olulistest preemiatest, jagatud III koha üle 400 osaleja hulgast, pälvis tekstiilidisainer Liis Koort magistritööga „Taktiilne tekstiil. Teraapiavahend tunnetushäiretega lastele” (juhendaja professor Mare Kelpman). Näituse avamine leidis aset rahvusvahelise kunsti-, disaini- ja arhitektuurikõrgkoolide assotsiatsiooni CUMU LUS 20. aastapäeva konverentsi raames. Kõige eredama mulje jättis aga miljonilinn Shanghai ise.
Kümme aastat tagasi tähistas CUMU LUS oma 10. aastapäeva Pariisis Louvre’i keldrisaalides näituse ja konverentsiga „Euroopa eluviisid” („European way(s) of life”). Mäletan hästi end briti kolleegiga näituse avamelus trepil istumas ja mõtteid vahetamas selle üle, et midagi ekstra euroopalikku, veel vähem spetsiifiliselt rahvuslikku, me sellel disainitudengite näitusel ei leidnud – disain on globaalne äri. Nüüd siis, kümme aastat hiljem, peab Euroopas alustanud ja vahepeal üleilmseks laienenud organisatsioon oma 20. sünnipäeva Shanghais konverentsi ja näitusega „Better City & Better Life”. Kas pole tähenduslik? Tootmine ja sellega koos ka design doing ehk disaini tegemine, on liikunud suuresti itta. Euroopas on tähelepanu keskmesse tõusnud design thinking: eri valdkondadesse laienenud ja probleemidele lahendusi otsiv disainmõtlemine.
Minul pole kahtlust, et Hiina on jõuliselt teel made-in-China-riigist created-in-China-riigiks. Selles on disainiharidusel kandev roll ja disainihariduski on liikunud itta: konverents toimus hiinlaste-soomlaste koostöös asutatud Aalto-Tongji Design Factory ruumides, olime tunnistajateks esimeste Milano tehnikaülikooli ja Tongji ülikooli ühiste magistridiplomite üleandmisele, oma kolledži on Hiinas avanud mitmed lääne disainiõppeasutused. Tähelepanuväärne on, et CUMU LUSe kunagisest algatajast ja kauaaegsest presidendist, endisest Helsingi disainiülikooli rektorist Yrjö Sotamaast on saanud tänaseks Tongji ülikooli professor ja sealse Aalto-Tongji „disainivabriku” kunstnik. Karismaatiline soomlane oli ka seekordse konverentsi korraldamise eestvedaja.
Kõige selgemalt kõneleb Hiina disaini- ja arhitektuuripotentsiaalist aga Shanghai linn ise, selle kiire areng ja linnaplaneeringu kvaliteet. Ehitised kerkivad seal nagu filmis, plankudel: coming soon. CUMU LUSe konverentsi keskmes oli sotsiaalse ja jätkusuutliku disaini temaatika. Arutleti, kuidas disainerite uus põlvkond saaks oma ande ja loovusega ja parandada keskkonda ja elu. Erilist tähelepanu pöörati linnade arengule, sest paralleelselt Shanghais toimuva EXPO peateemaks oli samuti „Parem linn, parem elu”. Samuti käsitleti konverentsil disainihariduse, -teaduse ja -praktika missiooni ja visioone majanduslike, poliitiliste ja sotsiaalsete mõjude taustal.
Konverentsi avapäeval esinesid tervituskõnedega Hiina valitsuse esindajad, Tongji ülikooli rektor Pei Gang, Helsingi Aalto ülikooli rektor Tuula Teeri ja CUMU LUSe president Christian Guellerin. Peaettekande tegid kuulsamaid itaalia disainimõtlejaid, Milano tehnikaülikooli professor Ezio Manzini ning Tongji ülikooli disaini ja innovatsiooni kolledži dekaan Wu Zhiqiang koos professor Yrjö Sotamaaga. Pidulikult kirjutati alla CUMU LUSe koostööleppele DESIS Networkiga, eesmärgiks rakendada disain sotsiaalse innovatsiooni ja jätkusuutlikkuse teenistusse. Kaks aastat tagasi deklareeris CUMU LUS Kyōtos oma liikmete vastutuse jätkusuutliku, inimkeskse ja loova maailma ehitamisel („Kyoto Design Declaration”, 2008). On loomulik, et disainikoolides nähakse suurepärast ressurssi uute projektide algatajate ja toetajatena, tiheda seose tõttu ühiskonna ja ettevõtlusega oleme tundlikud nii kultuuriliste, sotsiaalsete kui majanduslike muutuste suhtes.
Teise konverentsipäeva peaesinejateks olid CEO liige, innovatsiooni- ja disainifirma IDEO tegevdirektor Tim Brown, Tongji ülikooli disaini- ja innovatsioonikolledži dekaan, 2010. aasta EXPO peaplaneerija Zhiqiang Wu, Doors of Perceptioni juht John Thackara, kuningliku kunstikolledži Helen Hamlyni keskuse direktor Jeremy Myerson, Hongkongi tehnikaülikooli disainikolledži dekaan Lorraine Justice ja Aalto ülikooli kunsti- ja disainikooli professor Pekka Korvenmaa. Lisaks tutvustas Aalto ja Tongji ülikooli koostööd Tuuli Sotamaa. Jätkan Kai Lobjaka, meie reisiseltskonna liikme, tarbekunsti ja disainimuuseumi kuraatori kirjapanduga:
„Töögruppides esitleti projekte, mis jagunesid temaatilisteks plokkideks kohaliku tarkuse ja globaliseerumise, vanade ja noorte, sotsiaalökonoomika, jätkusuutlikkuse ja sotsiaalse innovatsiooni teemadel. Räägiti meeskonnapõhiste interdistsiplinaarsete projektide vajadusest. Ezio Manzini rõhutas minevikust parima kaasatoomise vajadust ja oskust. Ta tõstatas küsimuse, kuidas kujundada koolid muutuste agentuurideks ja reaalsuses tegutsevateks innovatsioonikeskusteks. Manzini väitel ei saa teatud tingimusi, (mikro)sündmusi mingil juhul kavandada, need on tihti ka ettearvamatud, kuid mõningaid eeltingimusi on võimalik luua, et need võimalikuks teha. Loomise seisukohast peab ta disaineri oluliseks ülesandeks aidata olemasoleval energial probleeme lahendada ja sealjuures mitte niivõrd parandada detaile kui muuta süsteemi ennast. Ka Tim Brown rõhutas vajaliku oskusena õigete küsimuste esitamist ja disaini kui distsipliini laiemana nägemise vajadust. John Thackara ettekandes oli keskne teema uute toodete tegemise ebaotstarbekus ja sotsiaalse innovatsiooni vajadus ning disaini nägemine sotsiaalse protsessina.”
Organisatsiooni näitusel osales 50 liikmeskooli ja üle 400 tudengi. Õigupoolest oli tegu kahe näitusega, millest üks kujunes välja ülikoolide poolt rahvusvahelisele tudengite tööde konkursile saadetud disainiprojektidest ja teine ülikoolide endi korraldatud väljapanekutest. Konkursitöid premeeris rahvusvaheline žürii, kuhu kuulus ka EKA rektor Signe Kivi. Võit läks Suurbritanniasse (Royal College of Art) Becky Pilditchile projekti eest „Super Prosthetics”: koostöös kasutaja Holly Frankliniga oli käeproteesi disainitud kasutaja identiteedist ja isikupärast lähtuvalt ja positiivset sotsiaalset suhtlemist võimaldavana. Teise koha võitsid Tongji ülikooli üliõpilane Mao Xiaohua tööga „Hat-fruit basket” (puuviljakorvile oli antud tüüpilise hiina kübara kuju) ja Aalto ülikooli üliõpilane Abhigyan Singh tööga „Design opportunities and challenges in urban Indian Slums”(magistritöö marginaalse kogukonna mobiilside kommunikatsiooni ja teenuste uurimise ning nende disainimisvõimaluste teemal.
Lisaks III preemia pälvinud Liis Koorti magistritööle võistlesid Eestist veel moedisaini doktorandi Reet Ausi taaskasutatud materjalidest moekollektsioon „Re Use”, tootedisaini magistrandi Lauri Hirvesaare „Qbik. Pimedate valmistatud pliiatsikarp” ja „Antigrafiti. Alajaamade disainlahendused” ning bakalaureuse Evelin Voksepa „Kilekott”. Konkursiga paralleelselt toimus ka ülikoolide endi korraldatud näitus. EKA näituse tuumiku moodustasid seoses Tallinna V rakenduskunsti triennaaliga toimunud EKA satelliitnäituse (kuraatorid Tiina Sarapu ja Eeva Käsper) tööd, mis andsid võimaluse tutvustada ka EKAs äsja magistrikraadi kaitsnud Kärt Marani kui triennaali kuraatori ideid ja rahvusvahelist Tallinna rakenduskunsti triennaali. EKA Shanghai näituse kuraator oli tootedisaini dotsent Sixten Heidmets, montaažiassistent
Lauri Hirvesaar ja graafiline kujundaja dotsent Kristjan Mändmaa. Näituse mahukas kataloog „CUMU LUS 2010” on olemas EKA raamatukogus. EKA osalemist toetas SA Archimedese programm „Study in Estonia” („Õpingud Eestis”) ja Eesti Kultuurkapital. Vt. veel http://www.cumulus2020tongji.org/ ja www.artun.ee/shanghai.