Priidu Beier – peiar või Peig?
Priidu Beieri erakogu Lüürik või küünik? Poeet või inimene? on tema kohta artiklipealkirjades ennegi küsitud. Üks on selge – jälgede segamine, pihtimuste ja blufi suurejooneline sulandamine on luuletajal veres; oma sünnipärast tundeküllasust tembib ta jaheda kuiva iroonia, sageli eneseirooniaga; viskab otsekui vigurit, tabades nagu muuseas märki.
Kolmkümmend üks aastat tagasi ilmus Loomingu Raamatukogus Priidu Beieri pildi all tema kõnekas „Kosjakuulutus”:
Ta aukus silmades on ikka olnud rõõm,
need mõned kivid pole teda ära rikkunud.
Ta elab ikka, kuigi peas on kõõm,
kuigi keegi talle oma sõbrakätt ei ole pakkunud.
Ta südames on sadu lilli salalikult tärganud,
kuigi ükski neid ei ole kastnud neid,
kuigi ükski süda pole talle ärganud –
ta on kannatlik ja lontis kõrvadega Peig!
Samal ajal lükkas kirjastus Eesti Raamat tagasi tema esikkogu pealkirjaga „Õrnuse jõud”. Kahju küll, sest tegu oli äärmiselt omanäolise ja küpse käsikirjaga, mille mitmed meelde jäänud read lõikavad mingi erilise puhtusega sisse tänini – rääkimata pealkirjast, mis lummama jäigi. Kinni peeti ka Beieri viis järgmist luulekogu. Pole siis imestada, et esikkoguna kümme aastat hiljem ilmavalgust näinud „Vastus” kõlas juba hoopis teravamal ja kibedamal toonil.
Huvitav, mis oleks Priidust saanud, kui teda algusest peale oleks saatnud üksmeelne kiidukoor ja loendamatud neiud, kellele ta hingehakkavaid pühendusluuletusi kirjutanud, tema tähelepanu pärast tõugelnud oleksid? Kui kirjastajad oleksid üksteisest üle pakkudes korraldanud võimsaid reklaamikampaaniaid? Oleks see suretanud ühe harukordse luuletaja ande – või vastupidi, võimaldanud tal oma maise tervise eest paremini hoolitseda? Iial ei tea.
Igatahes on praegune Priidu Beier vaoshoitud ja väljapeetud, oma vanamoelisel viisil päris ehtne, igimuigel suuga kurva kuju rüütel, kel ei tule puudu ei tuuleveskitest ega tundeist kauge printsessi vastu. Paraku kipub ta ühtlasi olema ka olematu rüütel – tema suhteliselt väikestes tiraažides ilmunud, raamatukogudest kahetsusväärselt kaotsis raamatuid tuleb tikutulega taga otsida – ja ka tema peatselt ilmuv koondkogu „Saatmata kirjad” hõlmab vaid noorpõlvetekste esimesest kolmest kogust.
Priidu Beier on aga kannatlik ja kangekaelne. Kübetki ei tunne ta kaasa lugejale, kes mõne mällusööbinud rea asemel tervet luuletust üle tahaks lugeda, keeldudes napilt ja kiretult oma kogutud luuletuste väljaandmisest. Ülepea on ta kentsakas vastuolude sulam – ühtaegu pöörane ja pedantne, laserina läbinägelik ja kinniskujutluste küüsis aateline irvhammas. Tema võpatama panev vahetu siirus vaheldub kõige uljamate veiderdustega; ta luiskab võrratul viisil, mis tuletab meelde Fernando Pessoad Ain Kaalepi tõlkes:
Poeedil on petlik keel.
Ta petab nii hästi, et ta
ka tõelise valu veel
võib valuna ette petta.
Pessoad meenutab veel ka tema ümberkehastumisoskus; kogumikus „Femme fatale” esineb ta näiteks kahe naise, Kersti Maarleri ja Ada Prillupi nime all, kelle isiksused ereda, dramaatilise koomilisusega välja joonistuvad. Mõni ime, kui:
Hullud mind veetlevad naised
hullud ja uhked nad
hullupööra mind veetleb
naerma kui puhkevad
üleolekut põlgust
kõike on naerus ses
ometi armastan neid ma
nende just hulluses
Varjunimesid ja varikujusid on Priidul võimsasti veelgi, erakordne empaatia võimaldab tal kergesti sisse elada erinevatesse elutundeisse. Mitmedki luuletused kõnelevad Priidu Beierist kõrvaltvaates – kaastunde ja hukkamõistu kurbhumoorika seguna.
Omaette hoiduv, resoluutne ja uhke askeet, pole ta kunagi kaasa läinud kambavaimu või kerglase pealiskaudsusega; tema kõlbelisus on alati olnud tõeliselt kõrgelennuline.
Sa mine esteet kõrk vaimne pursui,
mu vastus on üks mu vastus on: ei,
kirjutas ta kaheksakümnendatel, pimedaima surutise ajal, kus vaikus võbeles pingest, kui kõigi sees hõõgus tunne: midagi peab ometi juhtuma, keegi peab ometi ütlema.
keegi peab ometi ütlema
lihtsalt otsa saab jaks
kuuled kuidas nüüd vaikuses
murdub midagi praks
keegi peab ometi ütlema
esimene kes on
siis ka teised ja kolmandad
teavad mis kohus on
Nii sündiski Matti Moguči, mässu ja lootuse laps, maa-alustest tungidest pulbitsev, metsik ja ettearvamatu – otsekui Peer Gynti trollist poeg. Aga see on juba hoopis omaette lugu.
Samal ajal kui kooliõpetaja Priidu Beier kandis ja kehastas kirjandusringes harva esinevat kasinust, karskust ja korrektsust, innustasid tema pooleldi põrandaalused tekstid punkareid ja anarhiste, tema raiuvad, omajagu nihestatud rütmid inspireerisid mitmeid väljakutsuvalt vabameelseid noori luuletajaid. Selles pole aga olnud kübetki silmakirjalikkust; see kontrastne vastuolulisus ongi Beieri eripära, tänapäeval öeldaks ehk kaubamärk. Tema omalaadne, Andres Aule sõnul „taaselustatud rõhutute luule” on mõjutanud mitut põlve lõunaeesti lõuapoolikuid ja pealinna vurlesidki, ometi pole keegi suutnud korrata selle iseäralikku kidalist groteski, mis jahmatava täpsusega tabab naeru ja nutu vahelist närvi.
Veidi laps ja veidi narr
veidi-veidi pühak
jah ka kuradeid on mus
kolm või neli tuhat
mõnikord ka olles õrn
rõvedusi räägin
vahel on mul mõistusest
justkui puudujäägid
(—)
sest et olen tehtud nii
veidrat narri moodu
pühadusi öeldes neid
pean naerma ühtesoodu
Juhan Liivi luuleauhinda vastu võttes 2002. aastal kõneles Priidu Beier väärikusest ja väärikuse hoidmise vajadusest olude ja iseenese meeleseisundi kiuste. Mari Vallisoo sõnul ongi Beieri luule väärtuseks algusest peale olnud väärikus, selline väärikus, mida varjab ja kaitseb väline klounaad ning mida pole suutnud rikkuda elu ega aeg. Liivilikkust õhkub mitmeist Priidu kodukandiluuletustest, selle elutunde üheks eredaimaks ja kaasajal tavatumaks väljenduseks võiks ehk pidada 1991. aastal ilmunud luuletust „Lootusetu”:
Ma armastan ma armastan
ja siiski tunnen valu
sest armastan ma maad mis mind
ei salli ega talu
kuid pole minna kuhugi
kui süda kuulub talle
ta võib mind tappa ometi
kui kaitsetumat talle
(—)
ma armastan ma armastan
ja siiski tunnen valu
kuid ometi muud armastust
ma endale ei palu
Priidu Beier on oma luules eluaeg olnud ühtaegu peiar ja Peig; tema kaks poolust tasakaalustavad teineteist ja võimendavad vastastikku. Nagu järgides Emily Dickinsoni soovitust: „Kõik ütle, kõik, kuid kõverdi”, on ta meediaajastulgi suutnud vältida ikooniks muutumist, mõjutades ometi oluliselt eesti luule suundumusi. Varjuline ja võimas, kestab ta kurb klounaad, heroiline heitlus mateeriaga. Üksnes õnnelikku saatust jääb lugejal üle siinkohal soovida, üllatavat ja vabastavat, mis võimaldaks valla pääseda ikka veel avaldamata õrnuse jõul, kõigil neil luuletusil, mis ootavad nähtamatu tammi taga oma aega.