MUUSIKAMAAILM IX

Priit Kuusk

Kontserdisündmusi. BBC Proms: Last Night

8. juulil alanud muusikamaraton BBC Proms lõppes Londoni Kuninglikus Albert Hallis 13. septembri õhtul traditsioonilise, kolm tundi (koos vaheajaga) kestnud populaarse kavaga „Last Night of the Proms”, kontsert kandis järjekorranumbrit 76. BBC SO, BBC kooride ja vokaalsolistide kõrval oli ainsaks instrumentaalsolistiks hollandi viiulitäht Janine Jansen, kes mängis Chaussoni „Poeemi” (teises pooles oli tal kavas Raveli „Mustlane”), avaosa pikemaid teoseid oli ka Promsil esmakordselt esitatud R. Straussi kantaat „Taillefer”; kõlamas veel Gavin Higginsi uusteos „Velocity”, Arnold, Walton, Tavener; teises pooles mh Hatšaturjan, Kern, Ansell, Arne, Elgar, Parry. Selle kontserdi juhatamine jätab dirigendi karjääriteele legendaarse jälje: oma esmakordset Promsi lõpuõhtut juhatas esimese hooaja BBC SO peadirigendina tegutsenud Sakari Oramo.

Berliini Riigiooper valmistub Pierre Boulezi 90. sünnipäevaks

Daniel Barenboimi juhitavas Berliini Riigiooperis toimub traditsiooniline kevadfestival „Festtage 2015” 27. märtsist kuni 6. aprillini ning selle peateemasid on maestro Pierre Boulezi 90. sünnipäev. Sümboolselt on Boulezi kõrval ka Wagner, kelle „Parsifali” uuslavastuse teeb Schilleri teatris Dmitri Tšernjakov, sealsamas tuleb ka „Tannhäuseri” taaslavastus Sasha Waltzilt, mõlemaid dirigeerib Daniel Barenboim. Boulezi juubelit tulevad tähistama koos Berliini Riigikapelliga, kelle audirigent Boulez on, veel Viini Filharmoonikud ning kuulus noorteorkester West-Eastern Divan Orchestra, kontserdid leiavad aset Filharmoonias Barenboimi käe all, lisaks Boulezi muusikale kavas ka Schuberti ja Berliozi sümfooniad. Boulezi klaverimuusikat mängib Michael Wendeberg ning tuleb ka Gidon Kremeri ja Martha Argerichi duoõhtu.

Anne-Sophie Mutter ja Lambert Orkis on koos esinenud 25 aastat

Mutteri-Orkise suurepärane duo alustas koosmängu 1988. aastal. Juba maikuust alates on nad tähistanud oma hõbejuubelit – Saksamaal, Prantsusmaal, Austrias ja Šveitsis – ja Deutsche Grammophon üllitas Grammy laureaatide hõbejuubeli puhul CD „The Silver Album”.

Alanud hooaeg New Yorki Carnegie Hallis, kus detsembris möödus nende debüüdist samuti 25 aastat, sisaldab läbi hooaja aga viiuldaja kuut kontserti nii duos kui orkestriga, sh on ka „Mutter Virtuosi” üks kava nende 7kontserdiliselt Põhja-Ameerika turneelt. Tsükli avavad Berliini Filharmoonikud rahvusvahelisel muusikapäeval 1. oktoobril Simon Rattle’i käe all (kavas Bruchi I viiulikontsert). See on orkester, kellega viiuldaja debüteeris 13aastaselt, dirigendiks Herbert von Karajan, aga kellega pole kunagi USAs koos esinetud. 11. novembril on Carnegie’s duo Mutter – Orkis järjekordne kontsert, huvitavas kavas Sebastian Currieri „Ringtone variations” (solist kontrabassil Roman Patkoló), André Previni „Tango Song and Dance”, Francki A-duur sonaat ja Beethoveni A-duur sonaat (nr 9).

Lambert Orkis (sünd 1946) on Philadelphias Curtise instituudis hariduse saanud USA pianist, kes algul tegeles palju nüüdismuusikaga, tellides ka uusi teoseid, aga juba hinnatud saatja-pianistina viis just Mihhail Rostropovitš ta kokku Anne-Sophie Mutteriga.

Ruhrtriennale lõpeb ülehomme

5. augustil alustas omalaadne pidusari Ruhri triennaal (Ruhrtriennale) Duisburgis Louis Andriesseni kuulsa teosega „De Materie”, mille viis etendust andis Ensemble Modern Orchestra, dirigendi ja lavastajana Ibseni-nim teatripreemia laureaat helilooja Heiner Goebbels, kes on triennaali kunstiline juht viimast aastat. See on festival, kus kunstid on üksteisega läbi põimunud, kus fännid ei saagi huvialade kaupa jaguneda. Siiski on festivali reklaam üritused žanrikaupa ära jaganud ja „De Materie” kõrval on ooperitena(!) tutvustatud ka Romeo Castellucci poolt Stravinski „Kevadpühitsuse” muusikaga koreograafiline lavastus 40 masinale, Castelluccilt veel Morton Feldmani „Neither”, neljas tükk on Goebbelsi enda muusikaga „Surrogate Cities Ruhr” Mathilde Monnier’ koreograafilises versioonis. Viiest tantsuprogrammist vääriks nimetada Anne Teresa De Keersmaekeri „Selginenud öö” esietendust Schönbergi muusikal Bochumi Jahrhunderthalles. Mitmed üritused toimusid Bochumi Kunstimuuseumis (sh Gregor Schneideri installatsioon „Kunstmuseum”, pikalt üleval) ja Esseni Folkwang Museumis. Kavas oli koguni 11 kontserti, osa neist Esseni Maschinenhausis, kus tuli määratlusel kasutada sõna „klassikaline” (kammermuusika). Kontsertidena Jahrhunderthalles oli avanädalal M. Feldmani läbiöine, 4,5 tundi kestnud „For Philip Guston”, samas kaks suurt orkestrit, Frankfurti RSO (Messiaen, Luc Ferrari, B. A. Zimmermann, dir Sylvain Cambreling) ja 28. IX lõpetamas Amsterdami Concertgebouw’ SO (kavas sh Varèse’i ja Ligeti vahel Ockeghem, dir Jonathan Nott). Piltlikuma ülevaate annab link „esituspaigad”, ja neid kohti on seekord mitmes linnas kokku 15(!). Andriesseni ooper läks nt Ruhri ühes suuremas vanas industriaalhoones, 170 m pikas Duisburgi Kraftzentrales. Muidugi on kõikjal tunda Goebbelsi värskeid ideid meediate segamisel ja žanrite omavahelises koostöös. Publiku ees on vestlused (tumble talk) tegijatega ning neist esimese tegi maestro Andriesseniga Goebbels ise.

 Kristjan Järvi avas oma orkestriga Leipzigi džässifestivali

Noorim dirigent Järvi avas oma Leipzigi Raadio (MDR) SO uue hooaja Suhli Kongressikeskuses ja Leipzigi Gewandhausis (6.-7. IX) Tšaikovski harvaesitatud „Lumineiu” näidendimuusikaga (seda on mänginud ja 1994 plaadistanud Detroiti SOga Neeme Järvi) ja kutsus solistiks ka Annely Peebo. Seejärel oli tal käsil järgmine kava ja ülesastumine just sama orkestriga Leipzigi džässifestivalil (Jazztage). Sellest kontserdist sai omalaadne sündmus, ka sellepärast, et rahvusvahelise džässifestivali avapaladena kõlasid Arvo Pärdi „Festina lente” (harfiga), „Mein Weg” ja „Fratres” (löökpillidega) keelpilliorkestri versioonis – oli ju 11. september, Arvo Pärdi sünnipäev! Seejärel tuli MDR SO solistina lavale helilooja ja pianist Volker Bertelmann (kunstnikunimega Hauschka) ning koos orkestriga toodi esiettekandele kuus tema uut pala: „Krakao”, „Elizabeth Bay”, „Penn Station”, „Children”, „Madeira” ja „Puppen”. Kontserdi korraldasid ühiselt programmid MDR Figaro ja MDR Klassik, mõlemad kandsid selle Leipzigi Ooperi saalist otse üle. Bertelmann on praegu MDR SO resideeriv artist ning teinud koostööd paljude nimekate muusikutega, sh USA viiuldaja Hilary Hahniga. Haushcka on populaaarne – sel kuul on tal esinemised Hamburgi Reeperbahni festivalil, Berliini Volksbühnel, Londoni Union Chapelis (üleeile), seejärel Glasgow’s ja Innsbruckis. Kuni 20. IX kestnud džässifestivalil Leipzigis astus paljude kuulsuste hulgas üles enam kui 120 muusikut 11 maalt.

The Hilliard Ensemble’i lahkumiskontserdid

Jätnud seljataha oma 40. hooaja, esitab brittide kuulus varajase ja uue muusika Hilliard Ensemble (kontratenor, kaks tenorit ja bariton) mitmel pool maailmas oma viimaseid soolokavu. Septembrit alustati Hispaanias Estellas, seejärel kolm kontserti üldse viimastena Jaapanis (Takefu, Tōkyō Musashino Hall ja Hiroshima). Lõpuõhtu Hiroshimas leidis aset 15. septembril Elisabethi muusikaülikooli (Elisabeth University of Music) Cecilia Concert Hallis. See oli Hilliardi traditsiooniline „A Hilliard Songbook” (Hosokawa, A. Gabrieli, kaks armeenia anonüümset autorit Komitasi seades). Austuseks oma heade koostööpartnerite vastu raamis Hilliard kava aga kahe eesti helilooja teosega, mis spetsiaalselt neile loodud: avapalana Veljo Tormise „Kullervo sõnum” (1994) ning lõpetamas Arvo Pärdi „Most Holy Mother of God” (2003).

Lahkumisturnee jätkub: 20. IX Zürichi Tonhalles koos Camerata Zürichiga (Dowland, Raskatov, Bryars), Bad Homburgi orelifestivalil lauldi 23. IX viie sajandi muusikat, homne kontsert Londoni Union Chapelis on viimane võimalus kuulda Hilliard’ide ettekandes Gesualdo responsooriume „Tenebrae”, kõrvuti Messiaeniga. Ent koostöökontserte tuleb ansamblil veel hulga, eriti nõutud on kava „Officium” koos Jan Garbarekiga: oktoobris 16 kontserti Saksamaal, Hollandis ja Šveitsis, novembris-detsembris veel 13 õhtut, palju Saksamaal, ka Budapestis, Hollandis, viimane „Officium” 6. XII Cambridge’is; on veel ühiskavad Asko ja Schönbergi ansamblitega, ning Itaalias Ferraras ja Roomas „Bach & Pärt” (Pärdilt „Summa”, „And One of the Pharisees”, „Kaks slaavi psalmi”, „Most Holy … ”), viimane kontsert sellega Firenze Teatro della Pergolas 14. XII. Viimane kontsert Saksamaal toimub Kölnis 18. XII ning 20. XII leiab aset tõepoolest „Final Concert” Londoni Wigmore Hallis, millele on piletid juba ammu välja müüdud.

 Tunnustusi

*Birgit Nilssoni preemia 2014 väärisid Viini Filharmoonikud. Preemia on muusikamaailma kaalukamaid – 750 000 eurot, see antakse üle 8. X Stockholmis.

*Plácido Domingo lauljate konkursil „Operalia”, seekord Los Angelese ooperimajas, said preemia kaheksa lauljat: I preemia (30 000 dollarit) sopran Rachel Willis-Sørensen (USA) ja tenor Mario Chang (Guatemala), II preemia Amanda Woodbury (USA) ja Joshua Guerrero (USA/Mehhiko), III preemia Anaïs Constans (Prantsusmaa), Mariangela Sicilia (Itaalia), John Holiday (USA) ja Andrei Nemtser (Venemaa). 1000 kandidaadi hulgast valiti lõppvõistlusele 40 lauljat 17 maalt, neist 10 finaali. Dirigendina ja žüriis tegi kaasa Domingo ise.

*Ka kuninganna Elisabethi konkursil Brüsselis võistlesid lauljad, 73 osalenust tuli võitjaks Lõuna-Korea sopran Sumi Hwang.

*50. korda toimunud lauljate konkursil Toulouse’is oli kuus laureaati: I preemia Marion Lebegue (Prantsusmaa) ja Jung-Hoon Kim (Lõuna-Korea), II – Hila Fahima (Iisrael) ja Petr Nekoranec (Tšehhi), III – Angélique Boudeville (Prantsusmaa) ja Yu Shao (Hiina). Žürii tööd juhtis legendaarne Teresa Berganza.

*Salzburgi Mozarteumi ülikooli 11. Mozarti-konkursi võitjaks tunnistati saksa bariton Matthias Winckhler (24).

*Helilooja Beat Furrer vääris Suure austria riikliku preemia (Grosser österreichischer Staatspreis) oma loomingulise tegevuse eest. Preemia saab ta kätte oktoobris. Praegu on Furrer hõivatud ooperitellimustega Hamburgi ja Berliini jaoks. Viimast hooaega Hamburgi Riigiooperi kunstilise juhi Simone Youngi tellimusel esietendub seal sel hooajal Beat Furreri ooper „Valge öö” („La bianca notte”).

*Esa-Pekka Salonen on pälvinud Michael Ludwig Nemmersi loomingupreemia USAst Evanstonist, preemia suurus 100 000 dollarit.

*Braunschweigi esmakordse ooperipreemia võitis helilooja ja dirigent Peter Aderhold koos oma libretistiga kammerooperi „Orlando” eest.

*Prantsuse muusikakriitikute ühendus valis „aasta muusikuks” Berliinis ja Moskvas peadirigendina tegutseva Tugan Sohhijevi.

*Ludwigsburgi lossifestivali (Schlossfestspiele) kunstiliseks juhiks on järgmisest aastast kutsutud soome dirigent ja viiuldaja, Uus-Meremaa SO peadirigent a-ni 2015, Juha Kangase käe alt Kouvolast tulnud Pietari Inkinen.

* Mariss Jansons, kes alustas nüüd oma viimast hooaega Amsterdami Concertgebouw’ peadirigendina, on oma lepingut Baieri Raadio SOga Münchenis pikendanud kuni a-ni 2018. Siin asus ta ametisse 2003. aastal.

*Berliini Ooperipreemia toetusauhinna on väärinud Brasiilia päritolu helilooja Verena Marisa Schmidt, kes on ka viiuldaja ja pianist ning õpib džässikompositsiooni Münchenis. Teda hinnati Neuköllner Operis lavale toodud tüki „Õhuloss / Maapealne riik” („Luftschloss / Erdreich”) eest.

*Ameerika tenori Richard Tuckeri mälestuspreemia on saanud USA tenor Michael Fabiano (30), kes on jõudnud juba debüteerida nii New Yorki Metis, Milano La Scalas kui Pariisi Ooperis ning avab 2015. a Glyndebourne’i festivali Donizetti ooperi „Poliuto” nimiosas.

*3. rahvusvahelise John Barbirolli konkursi oboistidele võitis Mani saarel Port Erinis inglanna Hannah Morgan, kes õpib Londoni Kuninglikus Muusikaakadeemias.

*Rheingau muusikafestivali noore talendi preemia on võitnud läti pianist Vestards Šimkus. 28aastane kunstnik esines soolokavaga festivalil Johannisbergi lossis, mängides ka oma teoseid.

*Teistkordsel Giselher Klebe kompositsioonikonkursil Detmoldis võitis preemia oma ooperi „Kevadhommikune unelm” („Sogno d’un mattino di primavera“, Gabriele d’Annunzio draama j) jätkamiseks Alexander Muno (sünd 1979). See on Berliinis elavale heliloojale juba üheteistkümnes tunnustus preemia või stipendiumi näol. Varem on äratanud tähelepanu ka tema H. Ibseni aineil loodud ooper „Merest” („Vom Meer”).

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, septembe

1. IX juhatas Mikk Murdvee Helsingi ülikooli orkestrit Ylioppilaskunnan Soittajat ülikooli pidulikul avaaktusel.

1. ja 3. IX Kalev Kuljuse esinemised Ensemble Blumina kavas „Ensemble Blumina & Friends”, neist 3. septembril 5. Vene kammermuusika festivali avakontserdiga Hamburgi Laeiszhalle väikeses saalis. Kavas Kalinnikov, Prokofjev, A. Tšerepnin, samuti Poulenc (sh oboesonaat), Uri Brener ja Roger Boutry.

2. IX Kristjan Järvi dirigendina Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie ees 25. Bremeni festivalil Die Glockes: Raveli „Couperini haud” ja klaverikontsert G-duur, Fazil Say „Ballade of Gezi-Park” (esiettekanne) ja Stravinski „Tulilinnu” süit, solistid on Fazil Say ja Marianne Grebassa.

4. IX oli Endrik Üksvärav solistiks Utrechti vanamuusika festivalil kavas „Bertali ja Schmelzer” koos ansambliga „L’Armonia Sonora”.

4. IX kõlas Pärt Uusbergi „Kyrie” Itaalias Lõuna-Tiroolides Ortisei kloostrikirikus, ettekandjaks kuulus Žitomõri kapell Oreya Ukrainast (võitis äsja Arezzos kõigis kategooriates ning ka grand prix’), dirigent Oleksandr Vatsek.

4.–6. IX Anna-Liisa Bezrodny esinemised Loviisa Sibeliuse festivalil Soomes: 4. IX kavas „Broken Soul” Anna-Liisa Bezrodny osalusel ettekandel Schumanni klaverikvintett Es-duur ja 5. IX kavas „Kagelstatt” Dohnányi I klaverikvintett E-duur, 6. IX soleeris ta Sibeliuse Viiulikontserdi ettekandel Lohja Linnaorkestriga.

5. IX Londoni Kuningliku Muusikakolledži doktorandi Maksim Štšura soolodebüüt lõunakontserdil Londoni St Martin-in-the-Fieldsi kiriku saalis: Beethoveni klaverisonaat A-duur op. 101 ja Brahmsi „Variatsioonid Georg Friedrich Händeli teemale” op. 24. Kontserdi järel anti meie pianistile kui Briti muusikakolledžite vahelise Beethoveni konkursi võitjale üle Worshipful Company of Musicians’i Beethoveni-medal.

6. IX Kristjan Randalu instrumentaalansambli koosseisus ja koos Helenos Quartettiga (vioolal Liisa Randalu) esinevad Saksamaal Fellbachi kultuurisuvel („Europäischer Kultursommer Fellbach”), solistideks on lauljad Siiri Sisask ning Ingrid Lukas.

6.-7. IX Kristjan Järvi dirigendiks MDR Leipzigi Raadio SO ees Suhli Kongressikeskuse suures saalis ja Leipzigi Gewandhausis. Ettekandel Tšaikovski vähetuntud oopus nr 12, muusika A. Ostrovski näidendile „Lumineid”, kaastegev MDR Raadiokoor, solistideks metsosopran Annely Peebo ja tenor Vsevolod Grivnov.

6.–8. IX Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontserdid Tõnu Kaljuste juhatusel Poolas festivalil „Wratislavia Cantans” (kontserdipaigad Trzebnica kirik, Wrocławi ülikooli kirik ja Bardo kirik), ettekandel Arvo Pärdi „Kanon pokajanen.

7.–28. IX Hando Nahkuri kuus kontserti USAs: 7., 14., 21. ja 28. IX Dallase Christ Lutheran Churchis (CLC) koos kiriku koori ja solistidega, 14. IX koos CLC kooriga ka Mount Olive Lutheran Churchis ning 15. IX erakontsert Dallase Scottish Rite Cathedralis.

10.-11. IX Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ga hooaja avamiseks Pariisi Salle Pleyelis: Maksim Vengerov solistiks Brahmsi viiulikontserdis, seejärel Albert Rousseli III sümfoonia ning Raveli „La valse. Teine avakava sealsamas 17.-18. IX: Dutilleux’ „Métaboles, Lalo tšellokontsert (sol Xavier Phillips) ja Tšaikovski V sümfoonia.

1. IX Kristjan Järvi kontsert MDR SOga Leipzigi Ooperis Leipzigi džässifestivali avaõhtuna: Arvo Pärdi sünnipäeva puhul tema „Festina lente, „Mein Weg ja „Fratres, Volker Bertelmann (kunstnikunimega Hauschka) soleerib pianistina oma kuue uue pala esiettekandeil: „Krakao, „Elizabeth Bay, „Penn Station, „Children, „Madeira ja „Puppen. Kontserdi korraldavad ja kannavad otse üle MDR Figaro ja MDR Klassik.

2. IX Fellbachi kultuurisuve programmis Saksamaal Fellbachi Alte Kelteris on kavas koostöös Stuttgarti muusikafestivaliga Arvo Pärdi autoriõhtu tema sünnipäeva puhul: esinevad SWR Vokalensemble Stuttgart ning Stuttgarti Kammerorkester Risto Joosti juhatusel, sissejuhatav sõnavõtt Stuttgarti Bachi Akadeemia muusikadoktorilt Michael Gassmannilt. Õhtu kannab pealkirja „Arvo Pärt – ein Komponistenporträt”:„Orient & Occident”, „Magnificat”, „Adam’s Lament”, „Fratres” sooloviiulile, keelpilliorkestrile ja löökpillidele ning „Te Deum”. Autorikontserdi kannab üle SWR Stuttgarti Raadio oma II programmis.

2. ja 13. IX Erkki-Sven Tüüri „Insula deserta Glasgow’s Scottish Ensemble’i kavas, dirigent Jonathan Morton. Kontserdid Anderston Centre’s sarjas „20th-Century Perspectives: City Spaces & Strings.

2. IX Berliinis, kontserdipaigaks Felleshus, Nordische Botschaften, esitatakse Mirjam Tally pala „I have seen seen, mängib Gothenburg Combo.

3. ja 21. IX Kristiina Poska dirigeerib Berliini Koomilises Ooperis Britteni „Suveöö unenäo etendusi, lavastaja Viesturs Kairišs.

5. IX Hilliard Ensemble’i Jaapani-turnee viimaset kontserti Hiroshima Elisabethi muusikaülikoolis raamis kahe eesti helilooja neile pühendatud teos – Veljo Tormise „Kullervo sõnum” ja Arvo Pärdi „Most Holy Mother of God”.

8. IX Kristiina Poska dirigeerib Malmö Sümfooniaorkestri ees Sibeliuse kava: „Valse triste”, orkestrilaulud (sol Helena Juntunen) ja V sümfoonia. Kontsert pühendati Jean Sibeliuse peatsele 150. sünniaastapäevale.

19.-20. ja 26. IX Kristjan Randalu džässikvinteti Jazz Ensemble Baden-Württemberg koosseisus kolmel kontserdil Saksamaal: Karlsruhe Hemingway Lounge, Böblingeni festival „Big Sounds” (siin kõrval Curtis Stigers & SWR Bigband) ja Lingentali Landgut. 21. IX astub Randalu taas üles Dhafer Youssefi kvartetis kavas „Birds Requiem” (kõrval NDR Bigband) Osnabrücki Rosenhofis Morgenlandi festivalil.

1. IX USAs Lexingtoni kõrgkooli auditooriumis kontsert „Estonian Night”, selle eestvõtjaks Lexington Symphony muusikadirektor Jonathan McPhee käe all. See on orkestri uue, 20. hooaja avaõhtu. Solistiks kutsuti pianist Diana Liiv Eestist. Orkestri kavas on Eduard Tubina „Süit eesti tantsudest”, Arvo Pärdi „Lamentate” (sol Diana Liiv) ja „Tabula rasa” (sol-d Elizabeth Whitfield, Lisa Kempskie ning Paul Carlson). Kavas on veel Sibeliuse „Karjala süit” ning orkestriteoste vahel Pärdi klaveripalad „Aliinale”, „Anna Mariale” ja „Variatsioonid Ariinuška tervekssaamise puhul” meie pianisti esituses. 18. IX mängis Diana Liiv ka Lexingtoni orkestri hooaja avamise kontsert-õhtusöögil Liszti ja Arvo Pärdi loomingut.

20.–29. IX Kristjan Järvi viis kontserti noorteorkestriga Baltic Sea Youth Philharmonic: 20. IX Usedomi festivalil Peenemündes kavas Kilari „Orawa” ja Griegi klaverikontsert (sol Jan Lisiecki), Brahmsi II sümfoonia, 23. IX kireva kavaga kontsert „Baltic Voyage” Peterburis Akadeemilise Kapella saalis (Mussorgski, Nielsen, Grieg, Stenhammar, Eduard Tubina „Setu tants”, Sibelius, Gelgotas, Kalniņš, Šostakovitši „Pidulik avamäng”, Kilar, A. Pärdi „Cantus … ” ning Beethoveni „Prometheuse loomine”. Järgmised kolm kontserti 26., 28. ja 29. IX toimuvad ühe ja sama kavaga Beethoveni festivalil Bonnis, Milano Teatro dal Vermes ja Veronas Teatro Filarmonicos: Mussorgski „Öö Lagedal mäel”, Griegi Klaverikontsert (Jan Lisiecki), Sibeliuse „Karjala süit”, Gelgotase „Never Ignore the Cosmic Ocean” ning Kalniņši „Rock Symphony”.

1. IX Eesti Filharmoonia Kammerkoor laulab Sibeliuse sügisfestivalil Hämeenlinna kirikus, ettekandele tulevad Sibeliuse, Alfvéni, Kuula ja Griegi teoste kõrval Cyrillus Kreegi „Taaveti laulud” nr 22, 104, 141 ja „Õnnis on inimene”. Juhatab Heikki Seppänen.

1. IX Mihkel Kütson dirigeerib R. Straussi „Roosikavaleri” esietendust Krefeldi ja Mönchengladbachi teatri mängukavas Krefeldi teatri suures saalis. Lavastuse on teinud Mascha Pörzgen. Järgmine etendus on 27. IX.

2. IX Paavo Järvi kontsert Deutsche Kammerphilharmonie Bremeniga Frankfurti Alte Operis: Beethoveni avamäng „Prometheuse loomine”, Mozarti Klaverikontsert nr 23 KV 488 (solist Fazil Say) ja Brahmsi II sümfoonia.

5. IX Tallinna Kammerorkestri kontsert Risto Joosti juhatusel Peterburis Riikliku Akadeemilise Kapella saalis: kava läbib Tšaikovski Serenaad keelpillidele 4 osas, osade vahel J. Räätsa Kontserdi kammerorkestrile I osa ja Schnittke „Mozart à la Haydn” (sol-d Harry Traksmann ja Olga Voronova) ning lõpetuseks Joonas Tarmi „Yellow Media”.

6. IX Mari Poll solistiks Bartóki II viiulikontserdis Norra Raadio koostöökontserdil Norra muusikakõrgkooliga, kontsert Norra Raadio kontserdisaalis Oslos, mängib Norra Raadio orkester, dirigent Bastien Ricquebourg.

6. IX Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris Saksamaal Raffaele osas Verdi „Stiffelios”, dirigent Alois Seidlmeier.

7. IX Maksim Štšura esineb Beethoveni III klaverikontserdi solistina Amadeus Chamber Orchestra kontserdil, esinemispaigaks Põhja-Londonis St. Albans’is St. Saviour’s Church. Dirigeerib Simon Thompson, kavas veel Mozarti „Võluflöödi” avamäng ning Schuberti „Suur sümfoonia” C-duur (nr 9).

7. ja 28. IX Kristiina Poska juhatab Mozarti „Võluflöödi” etendusi Austrias St. Pölteni festivalimajas, mängib Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, kaasa teeb Arnold Schönbergi koor. Ettekandel on „Võluflöödi” Koomilise Ooperi versioon, mille üks autoreid on Barrie Kosky.

8. IX Gelsenkircheni Muusikateatris Saksamaal teeb R. Straussi ooperi „Naine ilma varjuta” uuslavastuses kaasa Alfia Kamalova.

8. IX Hendrik Vestmann dirigeerib Bonni ooperiteatris Beethoveni „Fidelio” esietendust, lavastuse on teinud Jakob Peters-Messer, Priit Volmer esineb siin Rocco rollis. Uuslavastus kuulub Bonni Beethoveni-festivali programmi.

1. IX Saksamaal Trossingeni Muusikaülikoolis kõlab Mirjam Tally teos „Kui puud jäävad raagu, tuleb nähtavale aasta”, selle esitab Martin Fahlenbock flöödil kitarride saatel. Kontsert kuulub turnee „Open-Source-Guitar Infinite Mirror” programmi.

 

 

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

September on olnud Arvo Pärdi loomingu esituste poolest rikkalik, on päevi, kus meieni ulatunud teave ettekannete kohta ületab arvu kümme, ja nt 14. septembrist on ndmeid koguni 17 esituse kohta.

 

  1. IX Coro Civico di Padova, dirigent Alessandro Kirschner, esitab pala „Bogoroditse Djevo” Itaalias Ravennas 53. orelifestivalil, kontserdipaigaks Ravenna Basilica di San Vitale.

 

  1. IX „Bogoroditse Djevo” ettekandel Itaalias Lõuna-Tiroolides Ortisei kloostrikirikus, esitajaks kuulus Žitomõri kapell Oreya Ukrainast, dirigent Oleksandr Vatsek. Kava esipoole moodustab põnev põimik ukraina muusikast, teine osa rahvusvaheline (ka Pärt Uusberg).

 

  1. IX Saksamaal Ravensburgi evangeelses linnakirikus esitavad Meersburgi suveakadeemia koor ja orkester „Fratres’e” ja „Da pacem Domine”, juhatab Reiner Schuhen.

 

  1. IX New Yorki Bethelis Shandelee muusikafestivalil mängivad „Fratres’t” viiuldaja Lana Trotovšek ja pianist Anna Shelest.

 

  1. IX Austrias Grazi Kongressimajas kõlab Maribori festivalil „Mozart-Adagio”, mängivad Božena Angelova, Jaka Stadler ja Per Rundberg.

 

  1. IX „Fratres” USAs Berkeleys First Congregational Churchis, mängib New Century Chamber Orchestra, dirigent Nadja Salerno-Sonnenberg. 12. IX on sama teose ettekandepaigaks Palo Altos First United Methodist Church, 13. IX kõlab see San Francisco Muusikakonservatooriumis ja 14. IX San Rafaeli Osher Marin Jewish Community Center’s.

 

  1. IX Tōkyōs Musashino Civic Cultural Hallis laulab Hilliard Ensemble: „Most Holy Mother of God” ja „And One of the Varisees”.

 

  1. IX Brüsseli Bozar’is esitab Tallis Scholars Peter Phillipsi käe all teose „The Woman with the Alabaster Box”.

 

  1. ja 14. IX Leipzigis MDR Würfelis ning Erfurti Kaisersaalis mängib Kammersymphonie Leipzig (MDR SO baasil) Jan Bjørangeri juhatusel teosed   „Collage über B-A-C-H” ja „Summa”.

 

  1. IX Erfurti Thomasgemeinde kirikus kõlab „Te Deum”, esitavad Weimari Hochschulchor ja orkester.

 

  1. IX Stockholmis Kõigi Pühakute kirikus mängivad „Fratres’t” Marcus Hagemann (tšello) ja Bengt Forsberg (klaver).

 

  1. IX Hamburgi St. Nikolai peakirikus mängib „Da pacem Domine” Hamburgi Camerata keelpillikvartett.

 

  1. IX New Yorki Spectrumis on ettekandel seitse Pärdi teost, esitajaiks Josh Henderson (viiul), Carolyn Enger (klaver) ja Susan Mandel (tšello): „Mozart-Adagio”, „Passacaglia”, „Fratres”, „Peegel peeglis”, „Aliinale”, „Variatsioonid Ariinuška … ”, „Anna Mariale”.

 

  1. IX New Yorki Rochesteris esitab Rochesteri Kammermuusikaühing „Peegli peeglis”, kontserdipaigaks Third Presbyterian Church.

 

  1. IX Huddingtoni St Mary’s Parish Church UKs on kontserdipaigaks, kus Lammermuiri festivalil on ettekandel Pärdi „Summa” ja „Fratres”, selle kõrval ka Duruflé „Requiem”. Dirigeerib Christopher Bell, esitajaiks Lammermuir Festival Players ja National Youth Choir of Scotland.

 

  1. IX Hollandis Oosthuizeni Grote Kerk’is esitab Vocaal Ensemble Tien Ulrikke Reed Findeneggi juhatusel palad „Morning Star”, „The Deer’s Cry” ja „Most Holy Mother of God”.

 

  1. IX The Hilliard Ensemble’i lahkumiskavas kõlab Hiroshima Elisabethi Muusikaülikoolis „Most Holy Mother of God”.

 

  1. IX Londonis mängib Outcry Ensemble James Henshaw’ juhatusel „Cantus’e … ”, esituspaigaks St. John’s Church Notting Hillis.

 

  1. IX Manchester Camerata ettekandes „Silouan’s Song”, juhatab Gábor Takács-Nagy, kontserdipaik Staffordi Gatehouse Theatre. 20. IX mängitakse seda Manchesteri Bridgewater Hallis, 21. IX Colne’is.

 

  1. IX Prantsusmaal Saint-Omer’s festivalil „Contrepoints 62” laulab „Magnificat’i” Ensemble Europa Barroca (dir Simon-Pierre Bestion).

 

  1. IX Taanis Århusis mängib Århus Sinfonietta „Fratres’t”, dir Søren K. Hansen.

 

  1. IX Hollandis Bennekomis esitab Najaarsconcert Gerrit Maasi juhatusel pala „The Woman with the Alabaster Box”.

 

  1. IX Belgias Brügge Concertgebouw’s mängib Casco Phil teosed „Cantus … ”, „Fratres” ja „Festina lente”, dirigent Ben Haemhouts.

 

  1. IX Chicago Philharmonic USAs mängib Evanstoni Pick-Staiger Hallis „Kui Bach oleks … ”, dirigeerib Scott Speck.

 

  1. IX Prahas Dvořáki festivalil esitab Ars Nova Copenhagen Paul Hillieri juhatusel „Bogoroditse Djevo” ja „Kaks slaavi psalmi”. Kontsert kannab pealkirja „Vend Tuli, õde Vesi” ja toimub Praha Týni Jumalaema katedraalis.

 

  1. IX Itaalias Vicenzas (Stradella San Nicola) kõlab „Peegel peeglis”, esitajaiks Pietro Ronconi (viiul) ja Thormod Rønning Kvam (klaver).

 

  1. IX Saksamaal Dorsteni Püha Maria kirikus esitab „Kaks slaavi psalmi” kammerkoor Confide Vocale, dir Wolfgang Endrös.

 

  1. IX The Tallis Scholars esitab Peter Phillipsi juhatusel Moskvas Patriarhi palees „Nunc dimittis’t” ja „Magnificat’i”. 27. IX laulavad nad pala „The Woman with the Alabaster Box” Pariisis, esituspaigaks Festival des Heures, Collège des Bernardins.

 

  1. IX Amsterdami Muziekgebouw’s kõlab „Stabat mater”, esitavad Björk Níelsdóttir (sopran), Carina Vinke (alt), Rudmer de Vries (tenor) ja New European Ensemble.

 

  1. IX Pariisis (Festival des Heures, Collège des Bernardins) on ettekandel „Summa” ja „Da pacem Domine”, mängib keelpillikvartett Sit Fast.

 

  1. IX Zürichis Püha Pauluse kirikus Camerata Cantabile kavas „Silouan’s song”, dir Stephan Fuchs. Sama esitatakse ka Zürichis Frau Münsteris 28. IX.

 

  1. IX Paul Hillier juhatab „Triodion’i”, laulab Coro Casa da Música. Kontserdipaik Casa da Música, Porto (Portugal).

 

Varasemast

27.–30. VIII Tallinna muusikakeskkooli noortekoor saavutas Ingrid Kõrvitsa juhatusel Itaalias Arezzo koorikonkursil I koha naiskooride ja II koha XX-XXI saj muusika kategoorias ning pääses grand prix’ vooru. Kavades kõlasid eesti muusikast Cyrillus Kreek, Arvo Pärt, Veljo Tormis, Urmas Sisask, Galina Grigorjeva. Konkursil osales ka Musamari koorikooli lastekoor, kes Tiina Mee juhatusel saavutas II koha lastekooride kategoorias.

 19.-20. VIII Kalev Kuljus esines Hamburgi Ensemble Resonanzi koosseisus Schleswig-Holsteini muusikafestivalil Saksamaal Rendsburgi Kristuse kirikus ja Elmshornis Reithalles; oldi Matthias Goerne partnereiks ning esitati Bachi kantaati nr 82 „Ich habe genung”, kavas oli ka Felix Mendelssohni sümfoonia(osa) c-moll ning tema oktett Es-duur op. 20.

25.–27. VII Kalev Kuljus esines Leedus 11. Tytuvėnai suvefestivalil sealses kloostris, Birštonase Kuursaalis ning Trakai lossi saalis Leedu Kammerorkestri solistina, dirigeeris Robertas Šervenikas. Ettekandel olid Bachi kontsert oboe d’amour’ile ja keelpillidele A-duur BWV 1055, samuti Vivaldi kontsert kahele oboele ja keelpillidele d-moll RV 535, partneriks leedu oboist Eugenijus Paškevičius.

 25.-26. VII Olari Viikholm laulis nimiosa Verdi ooperi „Falstaff” uuslavastuses Prantsusmaal Opera Nomade’i ja Academie Lyriqu’’i ühisel, 9. festivalil Château de Rochambeau’ lossihoovis. Ta esines seal festivali vokaalkonsultandi Eva Märtsoni soovitusel ja kaastegevusel. Lavastuse tegi Pierre Thirion-Vallet, peadirigent oli Amaury de Closel.

VI Mari Polli kontsert Norras Bergeni festivali programmis Lysøen Hallis, klaveril Jennifer Hughes.

Koostanud Priit Kuusk

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht