Üksteise lugemise kunst

Džässiklubis Philly Joe’s sai koos pianist Holger Marjamaa ansambliga nautida džäss-saksofonismi absoluutse tipptegija Chad Lefkowitz-Browni musitseerimist.

SIIM AIMLA

Holger Marjamaa trio feat. Chad Lefkowitz-Brown džässiklubis Philly Joe’s 16. ja 17. IX. Holger Marjamaa (klaver), Chad Lefkowitz-Brown (saksofon), Heikko Remmel (kontrabass) ja Jussi Lehtonen (trummid).

2022. aastal on Eesti džässisõbral kindlam valik hoida pilk peal džässiklubi Philly Joe’s kontserdikaval kui minna New Yorki muusikaelamust saama. Kui miljonilinnas võib väga suure tõenäosusega sattuda turistilõksuna tuntud klubidesse, mille muusikavalik ei ole just iga päev maailmaklassist ning võib panna kõrgete ootustega muusikanautleja mõnigi kord pettuma, siis üha tihemini juhtub nii, et Tallinna džässiklubi pakub maailmatasemel esinejaid, kelle­sarnaseid said seni esinema kutsuda vaid suurte festivalide korraldajad.

Oluline tegur selle fenomeni juures on välismaal tegutsevad eestlastest muusikud, kelle kõrge tase ja ka reiting (sedagi ei saa alahinnata) on viinud nad maailma muusikute koorekihi hulka. Kolleege ja sõpru on märgatavalt lihtsam ja kiirem üle ookeani kontserdile kutsuda.

Chad Lefkowitz-Brown (keskel) sobib saksofonistina nii oma muusikakeele kui ka kõlakultuuriga Holger Marjamaa (vasakul) ansamblisse suurepäraselt.

Sulev Lange

Kahtlemata on üks niisugustest muusikutest viimastel aastatel maailma džässitaevas väga kõrge lennu teinud pianist Holger Marjamaa. Augustis oli tema trio külalissolist suurepärane trompetist Benny Benack III, reedel, 16. IX ja laupäeval, 17. IX sai Marjamaa ansambliga koos nautida džäss-saksofonismi absoluutse tipptegija Chad Lefkowitz-Browni musitseerimist.

Kontserdi kava oli klassikaline: kuulda sai tuntud džässistandardeid Johnny Greeni „Body and Soulist“ John Coltrane’i „Resolutionini“, vanast bluusist Herbie Hancockini. Aga olulisem on see, kuidas neid kuulda sai!

Džässmuusika puhul on teatavasti suurim roll improvisatsioonil ja ansambli koosmängul. Sellest, kuidas ansambliliikmed üksteisega suhestuvad ja kuivõrd hästi üksteise muusikat loevad, ei sõltu mitte ainult koosmängu kvaliteet, vaid tänu sellele kas sünnib või ei sünni terviklik kompositsioon, mille alus on küll kirja pandud teema, kuid arendus jääb muusikute õlule.

Trio koosseisus Holger Marjamaa, Heikko Remmel (kontrabass) ja Jussi Lehtonen (trummid, Soome) on aastaid koos mänginud ja üksteist tundma õppinud. Igaühe individuaalne pillimäng on võrratu, alates varjundirohkest kõlakultuurist kuni peadpööritava virtuoossuseni. Ometi võlub selle ansambli juures enim nende nõtke koosmäng ja üksteise lugemise kunst. Chad Lefkowitz-Brown sobib saksofonistina nii oma keele kui ka kõlakultuuriga sellesse ansamblisse suurepäraselt. Kõik muusikud räägivad n-ö sama keelt (nimetagem seda kas või moodsaks peavooludžässiks), nad suudavad publikule jutustada huvitava dramaturgiaga lugusid, kasutades väga laia sõnavara ja pöörast kujutlusvõimet, hoidudes ometi veiderdamisest ja välistele efektidele rõhumisest.

Suurepärast kunsti naudib igaüks. Tsiteerin oma head kolleegi: päikeseloojangu nautimiseks ei pea olema taevatark ega füüsik. Tõeline kunst puudutab kõiki, energiast saab osa nii muusikateadlane kui ka laps. Ka džässiklubisse minnes ei pea kartma, et n-ö oskamatu kõrva omanik ei saa midagi aru. Saab küll! Tule ja proovi! Ja tõepoolest, kui vorm (kostüümid) ei ole džässiklubis võib-olla sama glamuurne kui ooperifestivalil, siis kompenseerib selle tihe ja suur sisu.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht